STUDIU 62% din populaţie oferă recompense financiare personalului medical. Românii dau şpagă şi în privat
0
Dacă 15% dintre pacienţi recompensează personalul medical cu sume cuprinse între 50-100 lei, 28% dintre aceştia oferă sume mult mai mari, ce variază între 100 şi peste 200 lei, pentru a se asigura că serviciile medicale primite corespund nevoilor lor. Aşa arată un studiu recent.
Potrivit cercetării, 62% dintre respondenţi au afirmat că au fost nevoiţi să ofere aceste recompense financiare atât în sistemul public de sănătate, cât şi în cel privat. Mai exact, 83% dintre aceste sume au fost oferite personalului medical ce activează în sistemul public de sănătate, în timp ce 7% medicilor din sistemul privat, iar 10% nu au dorit să comunice tipul de instituţie.
24% din pacienţi, trimişi la centrele medicale private
Un alt rezultat notabil este reflectat de procentul mare de pacienţi - 24% - care, în urma apelării la serviciile oferite de centrele medicale private, sunt trimişi către centre medicale publice pentru investigaţii suplimentare şi proceduri complexe.
În situaţia ipotetică în care în următoarele 3 luni pacienţii s-ar confrunta cu o problemă de sănătate, 62% dintre aceştia ar apela la o instituţie medicală publică. Apelarea la instituţiile medicale private se regăseşte în intenţiile pacienţilor într-un procent mai scăzut, de 56%, acestea fiind alese pentru calitatea serviciilor medicale (78%), curăţenie (57%) şi timp scurt de aşteptare (56%).
Pacienţii sunt de părere că medicii care activează atât în sistemul public de sănătate, cât şi încel privat, ar trebui remuneraţi ţinându-se cont de evaluarea primită din partea pacienţilor.
Studiul conţine date extinse privind serviciile medicale şi asistenţa farmaceutică, oferind informaţii pe regiuni geografice, categorii demografice, preferinţele consumatorilor pentru instituţiile medicale publice şi private, percepţiile acestora în legătura cu serviciile oferite atât de medic, cât şi de farmacist şi topuri ale instituţiilor medicale pe diferite tematici abordate în studiu.
Spitalul de Urgenţă Floreasca, în topul preferinţelor pacienţilor
Astfel, dacă în luna februarie a acestui an, pacienţii au clasat Spitalul Universitar Bucureşti pe poziţia numărul 1 în topul spitalelor publice, urmat de Spitalul Militar Central şi Spitalul de Urgenţă Floreasca, în luna septembrie, acest top a suferit modificări. Aşadar, în momentul de faţă, Spitalul de Urgenţă Floreasca a urcat pe locul 1, în timp ce Spitalul Militar Central rămâne în continuare pe cea de-a doua poziţie, iar Institutul Clinic Fundeni a urcat de pe poziţia 6 pe poziţia numărul 3.
De asemenea, topul clinicilor private arată diferit în acest moment, comparativ cu luna februarie 2013. MedLife şi-a menţinut poziţia de leader, în timp ce Regina Maria a surclasat Medicover, care acum figurează pe locul 3.
Arafat l-a surclasat pe Nicolăescu în topul încrederii pacienţilor
Studiul a măsurat şi încrederea publicului în persoanele care s-au aflat la conducerea Ministerului Sănătăţii în ultimii ani. Respondenţii l-au plasat în topul clasamentului pe Eugen Nicolaescu, cu un index de încredere de 10%. Însăindexul de încredere pentru întregul segment al personalităţilor din domeniul medical atinge o cotă de 76% pentru Raed Arafat, Eugen Nicolaescu situându-se pe cea de-a doua poziţie, cu un index al încrederii de doar 11%, similar cu cel înregistrat de Vasile Astărăstoae, Preşedintele Colegiului Medicilor.
Pe lângă gradul de satisfacţie al consumatorilor cu privire la instituţiile medicale, studiul vine în plus şi cu informaţii valoroase privind perspectiva consumatorului asupra serviciilor oferite de farmaciile din România. Studiul a identificat preferinţele consumatorilor pentru o anumită reţea de farmacii precum şi motivaţia acestei alegeri.
Părerile consumatorilor în legătură cu motivele ce stau la baza recomandărilor primite în farmacii sunt extrem de diferite: 40% sunt de părere că farmacistul recomandă medicamentul pe care îl consideră potrivit pentru pacient, în timp ce 46% sunt convinşi că farmacistul face anumite recomandări din considerente comerciale.
Studiul a fost realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă, în colaborare cu Link Resource, comandat de Institutul Aspen România.