
Povestea lui Cine-ţipă-mai-tare
0Câte cuvinte pot schimba un om şi un rasist? Pe scurt despre ce n-am putut spune în ceea ce trebuia să fie un dialog cu Cătălin Cherecheş, primarul din Baia Mare.
Miercuri, 14 august de la orele 11, la adevărul live trebuia să discut împreună cu Cătălin Cherecheş, primarul din Baia Mare, despre zidul din oraşul său şi celelalte 14 din Europa, care separă romii de restul comunităţilor. Ce-a ieşit găsiţi aici.
Aproape 62 de minute reprezentând în proporţie de peste 80 % monologul domnului Cherecheş. Acest stil de a dialoga are două variante de interpretare: primarul de la Baia Mare e logoreic sau are multe lucruri deştepte de spus. Oricum ar fi e total lipsit de politeţe faţă de moderatoare, alţi invitaţi si public. Pus în faţa unei astfel de atitudini ai de ales să fii bădăran cu bădăranul şi să-l pui la punct sau să încerci să-i explici cum se vorbeşte-n lume, că trebuie să şi asculte, să aibe, pe scurt, bun simţ.
Am ales cea de-a doua variantă. La final m-am simţit împăcat că am fost civilizat cu el dar eficienţă = 0. Pur şi simplu nu aude ci doar îi place să se audă, nu pricepe şi nu se pricepe.
Şi pentru că a fost imposibil să-i spun 3 idei cap-coadă am decis să i le transmit mai jos:
1. Zidul – pentru că de aceea ne-am întâlnit. Zidul e zid, nu e gard cum zice acum primarul şi e din beton. Aici vedeţi cum a început povestea zidului şi cum a evoluat în doar 2 zile. Apoi motivaţia protejării copiilor este una ridicolă. În România sunt mii de blocuri lângă străzi foarte circulate, nicăieri n-a mai fost nevoie de un zid de protecţie. Motivaţia reală este una rasială. S-au exprimat în acest sens însuşi Cătălin Cherecheş (ţiganii sunt ruşinea oraşului) şi organizaţii precum Amnesty International (vezi capitolul despre Craica şi Cuprom) şi Departamentul de Stat al SUA.
2. Cine, ce şi cât face / fură / fraudeaza când vorbim despre fonduri europene pentru romi? Cherecheş spune că sute de milioane de euro sunt furate de fundaţii ale romilor. Nimic mai fals, mai rău intenţionat sau pur şi simplu stupid. Să luam spre exemplu proiectele din POSDRU aşa cum am încercat şi în direct dar nu s-a putut (toate au ca beneficiari şi romi, nu exclusiv romi): din 103 beneficiari până în ianuarie 2013, aproape jumătate sunt ong-uri (dintre care nu toate ong-uri ale romilor – de exemplu sunt organizaţii prestigioase precum Salvaţi Copii, Samusocial, World Vision). Toate celelalte sunt instituţii publice, de la primării mici până la Consiliul Judeţean Alba, Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative sau chiar Ministerul Muncii. În plus şi-n Maramureşul lui Cherecheş au mers câteva milioane – ex. Asociaţia Caritas Greco Catolic, Asociaţia Centrul de Cercetare şi Formare a Universităţii de Nord Baia Mare, Penitenciarul Baia Mare. Aşadar fondurile nu trec decât în mică parte prin organizaţii rome şi mai ales, gestionarea de fonduri nu echivalează cu furtul! Poţi să faci această confuzie doar când mintea ta funcţionează aşa.
3. Rasismul şi expresia sa, zidul, nu sunt soluţii. O spune şi o admite şi Cherecheş în materialul video adevărul live, apoi se răzgândeşte iar la final se răz-răz-gândeşte. Zidul nu rezolvă problema accesului la educaţie, a locurilor de muncă, a serviciilor de sănătate şamd. De fapt nu ştie ce să facă, cu o situaţie gravă pe care trebuie să admitem că a moştenit-o. N-a creat-o el, nu Cherecheş a adus sărăcia şi lipsa accesului la drepturi în comunitatea de romi. Dar el a dus problema la un nivel unic în România şi din fericire încă rar în Europa. În discuţia de la adevărul live, Cherecheş spune că a construit zidul din beton pentru că aşa e obiceiul acolo, fiind mai aproape de Viena. Dar zidurile înconjurând comunităţi etnice nu sunt mai aproape de Viena ci de Auschwitz.
În final, alte 3 puncte relevante pentru a înţelege cu cine discutăm despre problema romilor din Baia Mare:
1. Traseismul. Când Cherecheş schimbă declaraţiile pe aceeaşi temă e usor de înteles, şi partide a schimbat vreo 3 şi încă mai caută. În România asta se numeşte traseism şi n-are nicio legătură cu civilizaţia ardelenească de la care se revendică primarul. Are legătură cu oportunismul şi cu lipsa oricărei urme de etică.
2. Banii. La adevarul live Cherecheş s-a lăudat cu faptele sale din tinereţe, când din banii săi a făcut fapte bune pentru romi. Aflăm din Caţavencii, de unde veneau şi banii băiatului mamiţei. Vroia să se distanteze astfel de mine, care nu mi-am permis să fac acte de caritate. Normal, tata a fost stivuitorist şi mama croitoreasă, n-am furat de la nimeni, n-am defrişat păduri, n-am moşteniri sau donaţii dubioase. Dar nu doar în tinereţe ci şi acum Cătălin Cherecheş a fost şi rămâne băiatul mamiţei - doamna Cherecheş a condus operaţiunile de la Cuprom fără să aibă vreo calitate oficială. Rămâne de văzut dacă există cineva care îi dispreţuieşte parvenitismul mai mult decât îi apreciază rasismul.
3. Interlopii. Găsim aici legăturile lui Cherecheş cu lumea interlopă şi traficul de voturi. Şi-n emisiune a trecut de la a spune un sec nu-l cunosc până la a se înfuria la auzul numelui lui Pise. Pe jumătate îi dau dreptate, interlopii ţin captivă o bună parte din comunitatea romă, pe care o exploatează. Cealalată jumătate a realităţii este însă formată din legăturile interlopilor cu unii politicieni locali, legături din care-şi trag puterea.
p.s aveţi aici site-ul celui mai bun fotograf al realităţilor comunităţii rome, Mugur Vărzariu. Merge în comunităţi, trăieşte acolo, doarme printre oameni. Fotografiile lui vorbesc mai mult şi mai bine decât oricine despre Baia Mare.