O nouă metodă de recrutare: interviurile informale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa muncii din 2017 va fi dominată de interviurile informale, la o cafea sau la un suc, purtate între candidaţi şi specialistul în recrutare. Experţii sunt de părere că renunţarea la procesul clasic de recrutare poate fi de bun augur. Cu toate acestea, acest gen de interviu nu se pretează oricărei meserii, mai spun ei.

O nouă tendinţă a apărut pe piaţa muncii, tot mai preferată de angajatori în ultima perioadă: îşi selectează candidaţii în urma unor interviuri informale şi preferă să renunţe la întrebările standard, rigide, la care răspunsurile pot fi găsite inclusiv pe internet. Aşa arată o analiză recentă, potrivit căreia procesele clasice de recrutare sunt înlocuite cu cele sociale.

Iar reţelele de socializare, respectiv Facebook şi LinkedIn câştigă şi ele tot mai mult teren în faţa angajatorilor, care obişnuiesc să împânzească mediul online cu anunţuri de recrutare. Specialiştii în recrutare atrag însă atenţia că interviurile informale nu se potrivesc oricărui tip de job, motiv pentru care ele ar trebui însoţite şi de alte probe care să scoată în evidenţă calităţile unui candidat.

Studiul Smartree arată că recrutarea se face în mod alert în România, în contextul în care companii multinaţionale şi-au deschis filiale aici, având nevoie masivă de personal suplimentar, înalt calificat. Însă dacă înainte angajatorilor le era mai simplu să găsească oamenii potriviţi, tinerii născuţi în perioada 1980 - 2000 sunt greu de abordat de către companii. Asta pentru că, în opinia lor, salariul nu este singurul aspect pe care îl iau în considerare atunci când optează pentru un loc de muncă. Din acest motiv, procesul de recrutare este diferit, interviurile informale devenind tot mai preferate de angajatori în ulima vreme.

Grila de întrebări şi la interviul informal

„E o tendinţă a companiilor care vor să renunţe la formularul standard de întrebări pe care candidaţii le pot anticipa şi la care îşi pot pregăti răspunsurile. Ca specialist, poţi fi păcălit de un candidat care a participat, de pildă, la câteva zeci de interviuri, toate cu întrebări standard. Prin urmare, într-un mediu informal, ca şi candidat, eşti mai relaxat, te comporţi altfel. Şi instituţia poate inhiba o persoană. Avantajul acestor interviuri informale este în primul rând pentru angajator”, a explicat, pentru „Adevărul”, psihologul Mihai Copăceanu.

Specialistul a arătat, totuşi, că inclusiv în cadrul acestor interviuri informale, se urmăresc nişte criterii şi o grilă de întrebări. „Candidatul poate să se simtă mult mai degajat, să răspundă la întrebări care nu sunt şablon. Îl simţi altfel, vezi cum răspunde la întrebări spontane. Totuşi, acest mediu informal poate să îl inducă în eroare pe candidat pentru că fiind o atmosfera mai relaxantă poate avea falsă impresie că totul a decurs bine şi că va fi angajat”, a completat psihologul.

Însă chiar dacă se desfăşoară într-un mediu relaxat, este esenţial ca angajatorul să menţioneze aspectele legate de  mediul organizaţional, pachetul de beneficii extrasalariale, flexibilitatea programului de lucru, existenţa oportunităţii de a evolua profesional cât mai rapid, distanţa fata de domiciliu, lucruri foarte importante pentru candidaţii care fac parte din generaţia Millennials.

Interviul informal, folosit în vânătoarea de candidaţi

Totuşi, interviul informal nu se potriveşte în toate procesele de recrutare, subliniază Gabriel Chicioreanu, specialist în recrutare şi co-fondatorul 4Career. De pildă, pentru meseriile tehnice, validarea candidaţilor se face în continuare doar prin aplicarea unor teste de specialitate.

„Nu se poate aplica pentru orice post. De regulă, un astfel de interviu se pretează pentru situaţiile de început de carieră, când ai nevoie să faci rapid o selecţie a candidaţilor şi scurtezi timpul de selecţie. Interviurile informale pot avea loc pe o terasă, la o cafea, vezi comportamentul candidatului. Dar acest tip de interviu poate fi folosit şi în vânătoarea de candidaţi, atunci când o companie îl vânează pe angajatul unei companii concurente”, a explicat Chicioreanu.

Cu toate acestea, procesul alert de recrutare folosit de companii nu aduce întotdeauna doar beneficii, dar s-a apelat la el datorită numărului mare de companii multinaţionale care şi-au deschis filiale şi au nevoie de personal suplimentar. „Termenele scurte în care acest necesar trebuie livrat a afectat si calitatea proceselor de recrutare”, reiese din analiza Smartree. Recrutările în multinaţionale au reuşit însă, în ciuda tendinţelor, să păstreze aceleaşi etape şi procese ca la nivel global.

Mediul online, preferat de specialişti

Tinerii sunt acum uşor de găsit şi de atras în mediul online, pe reţelele de socializare, unde îşi expun cunoştinţele, dar şi de unde îşi extrag toate informaţiile despre un posibil angajator. Prin urmare, specialiştii în recrutare apelează tot mai des pe grupurile de recrutare de pe Facebook dar şi la profilele de Linkedin ale potenţialelor candidaţi.

„Evoluţia tehnologiei şi noua generaţie Millennials sunt resimţite la nivel global, astfel încât toate companiile sunt nevoite să îşi adapteze procesele de recrutare şi funcţiile HR la cerinţele pieţei”, arată studiul.

De cealaltă parte, specialiştii sunt de părere că este esenţial pentru cineva care este în căutarea unui loc de muncă să îşi păstreze profilele de pe reţelele de socializare cât mai curate. „Şi Facebook a devenit o metodă de recrutare. Se intră şi se caută după cuvinte cheie. Întotdeauna recomand să fie păstrat un profil cât mai curat”, a explicat Gabriel Chicioreanu.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite