Cum au fost cheltuiţi banii de la stat în prima jumătate a anului. Partidele investesc masiv în propagandă, deşi 2021 nu este an electoral

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liderii PSD şi PNL, Marcel Ciolacu şi Ludovic Orban. FOTO Mediafax / Alexandru Dobre
Liderii PSD şi PNL, Marcel Ciolacu şi Ludovic Orban. FOTO Mediafax / Alexandru Dobre

Aproximativ 24 de milioane de lei, adică jumătate din banii cheltuiţi de partide în prima jumătate a anului 2021 din subvenţiile de la stat, au mers pentru promovarea lor în media, cu toate că alegerile au trecut, iar următorul ciclu electoral este peste trei ani.

Din cele 35,44 milioane de lei primite de la stat în primele şase luni, PSD a cheltuit 22,75 milioane, adică 65% din suma care i-a intrat în conturi. Liberalii au primit mai puţini bani şi au cheltuit tot mai puţin. Din cele 30,04 milioane de lei, doar 12,36 milioane de lei au fost cheltuite, ceea ce înseamnă 31% din subvenţii. Puţin peste 50% din cele 11,52 milioane de lei alocate a cheltuit şi USR, în timp PLUS a fost mult mai cumpătat. Din cele 3,68 milioane primite, au fost cheltuite doar 892.000 de lei, adică aproximativ 24% din bani. AUR a cheltuit doar 43 de lei din cele 7,17 milioane de lei, PMP a depus acte pentru cheltuieli în valoare de 1,2 milioane de lei din cele 1,85 milioane lei primite, în timp ce PRO România a cheltuit 2,85 milioane de lei, deşi a primit 1,33 milioane de lei, ceea ce înseamnă că apelat şi la sumele rămase de anul trecut.

PSD şi PNL sunt formaţiunile care au investit cel mai mult în imagine. 66,95% din banii cheltuiţi de PSD au fost pentru „presă şi propagandă”, în timp ce următorul domeniu semnificativ a fost reprezentat de cheltuielile de personal, adică 13,3%. La rândul lor, liberalii au cheltuit cei mai mulţi bani pentru „presă şi propagandă” (66,83%). Locul al doilea în topul banilor cheltuiţi a fost pentru personal (8,63%), iar pe locul al treilea sunt cheltuielile pentru consultanţă politică (7,74%).

USR PLUS a investit în salariile membrilor

Modul de cheltuire a banilor publici de către USR PLUS a fost împărţit de AEP în funcţie de fiecare structură care compune partidul, pentru că până de curând nu exista o consfinţire a existenţei oficiale şi legale a formaţiunii conduse Dan Barna şi de Dacian Cioloş. USR a cheltuit 51,31% din bani pe salariile personalului, în timp ce următoarea cheltuială majoră a fost reprezentată de chiriile şi utilităţile sediilor (14,82%). Pentru presă şi propagandă a alocat doar 8% din cheltuieli. O situaţie oarecum similară întâlnim şi la PLUS, 47% din banii cheltuiţi din subvenţii fiind tot pentru salariile personalului, iar 17% - pentru chiriile şi utilităţile sediilor. Pe de altă parte, 16% din bani au fost alocaţi pentru onorariile avocaţilor şi experţilor.    

Altfel stau cei de la PMP. În cazul acestora, cea mai mare sumă de bani merge pentru personalul de partid, adică 45,46%, în timp ce 20,56% merg către presă şi propaganda. Pe podiumul cheltuielilor intră şi cele cu „producţia şi difuzarea de spoturi publicitare”, adică 15,44%.

PRO România şi AUR, la extreme

PRO România este partidul care a dat 37,2% din bani pentru chiriile şi utilităţile sediilor, în timp ce 23,3% din fonduri au mers pentru investiţii în bunuri mobile şi imobile. De altfel, la PRO România întâlnim cazul achiziţionării unei maşini Tesla, de peste 100.000 de euro. AUR rămâne partidul care a cheltuit sub o sută de lei, toţi cei 43 de lei fiind pentru comisioanele bancare.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite