STS spune că televiziunile au dezinformat telespectatorii în cazul accidentului aviatic din Apuseni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CNA a analizat modul în care televiziunile au relatat despre accidentul din Apuseni FOTO Adevărul
CNA a analizat modul în care televiziunile au relatat despre accidentul din Apuseni FOTO Adevărul

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a sesizat Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) în legătură cu faptul că televiziunile au dezinformat telespectatorii în cazul accidentului aviatic din Apuseni, oamenii fiind încurajaţi să nu mai apeleze la serviciul 112 în situaţii de urgenţă.

CNA analizează, în şedinţa de marţi, modul în care televiziunile centrale au relatat informaţiile despre accidentul aviatic din Apuseni din 20 ianuarie - în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi o studentă - în emisiunile de ştiri şi dezbateri, difuzate în perioada 20 ianuarie - 5 februarie.

La şedinţa CNA au fost prezenţi şi Andra Untaru, consilier juridic al STS, colonelul Adrian Fulea, purtător de cuvânt al STS, şi colonelul Dănuţ Popescu, şeful serviciului 112.

Colonelul Adrian Fulea, purtător de cuvânt al STS, a declarat astăzi, în cadrul şedinţei Consiliului Naţional al Audiovizualului, că operatoarele de la Serviciul 112 au ajuns să ceară să plece din sistem din cauza linşajului mediatic şi a stării psihologice proaste a acestora, ca urmare a apelurilor injurioase primite.

„Operatoarele de la 112 au ajuns să ceară să plece din sistem din cauza linşajului mediatic şi a stării psihologice proaste, a stării psihice foarte joase din cauza apelurilor injurioase. Nu vreau să vă spun ce mesaje am primit şi ce e-mailuri şi ce sms-uri am primit (...) Cam în situaţia asta s-a ajuns. Şi tot în zilele astea se împlinesc 10 ani de când sistemul 112 funcţionează în România, foarte bine. Este unul dintre cele mai performante sisteme din Europa şi din lume. Au fost peste 220 de milioane de apeluri primite şi tratate la 112. Nu a existat nicio reclamaţie la adresa vreunei operatoare 112, să se fi întâmplat ceva”, a spus Adrian Fulea.

Şeful serviciului 112, colonelul Dănuţ Popescu, a declara astăzi că Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a primit 220 de milioane de apeluri de la înfiinţarea sa, din care 37 de milioane de cazuri au fost rezolvate, a declarat.

„Din cele 220 de milioane de apeluri primite au fost 37 de milioane de cazuri care au fost rezolvate, la care agenţiile de urgenţă au participat, în sensul de a salva vieţi (...). În momentul în care a fost implementat sistemul 112 în România, existau 2,2% apeluri reale. Am dus o muncă susţinută ca să ajungem, după opt ani de zile, la 70% apeluri false, deci 30% din apelurile pe care le primim să reprezinte o urgenţă, o realitate pentru cetăţean în nevoia de a primi un sprijin. E o muncă grea pe care am dus-o şi se pare că, încet-încet, această muncă a fost în zadar”, a spus colonelul Popescu.

STS a sesizat CNA în legătură cu faptul că televiziunile au dezinformat telespectatorii în cazul accidentului aviatic din Apuseni.

„Dincolo de modul cum a fost afectată imaginea STS sau a 112, din punctul nostru de vedere, cel mai grav este afectat în mod direct cetăţeanul care este încurajat să nu mai sune la 112”, a spus Andra Untaru în faţa membrilor CNA.

Ea a spus că „s-a dus în derizoriu numărul unic european pentru apeluri de urgenţă, o instituţie creată de Uniunea Europeană, reglementată printr-o directivă europeană, la care România a avut certe succese recunoscute prin premii europene”. „Inclusiv anul acesta suntem nominalizaţi la cel mai bun serviciu 112 din Europa”, a spus Andra Untaru.

Aceasta a precizat că în comunicatele de presă date de STS în cazul accidentului aviatic "s-a invocat un articol dintr-o decizie a preşedintelui ANCOM, decizie prin care s-a reglementat modul cum din punct de vedere tehnic operatorii de telefonie mobilă fac localizarea în România”.

„Nu este alegerea STS, nici nu are puterea STS să impună operatorilor de telefonie mobilă să facă în alt mod localizarea. În acelaşi mod cum se face localizarea în România se face şi în restul Europei, la nivel de sector de celulă. Dacă în zone izolate, cum a fost zona în care s-a produs accidentul, celula era la o distanţă de 17 kilometri, STS nu are nicio putere să schimbe această situaţie de fapt. Nu prin antene proprii face STS localizarea, ci prin antenele operatorilor de telefonie mobilă (...) Nu intră STS în telefonul nimănui pentru a face localizări, nu are datele necesare, iar aceste date sunt comunicate STS doar dacă abonatul respectiv sună la 112, altfel, 112 nu are acces la aceste date. Se face confuzie gravă între atribuţiile STS şi atribuţiile sistemului 112, atribuţii reglementate de două legi distincte”, a spus Andra Untaru.

Din punctul de vedere al STS, la posturile TV „s-a făcut o informare incorectă a publicului referitoare la atribuţiile pe care le are 112 şi STS, încălcându-se astfel un drept reglementat prin Constituţie (...) care spune că cetăţenii acestei ţări au dreptul la informare corectă, la o informare măcar care să nu fie denaturată”.

La rândul său, Adrian Fulea, purtător de cuvânt al STS, a spus că, începând din data de 21 ianuarie şi până pe 7 februarie, STS a răspuns la tot felul de întrebări adresate de jurnalişti de la toate televiziunile. Pe lângă acestea, STS a difuzat comunicate şi informaţii de presă standard în legătură cu acest accident.

„Televiziunile - am remarcat cu tristeţe şi cu mâhnire - că s-au transformat în instanţe şi au dat verdicte, că suntem vinovaţi, că sistemul 112 nu e bun. A fost de ajuns ca o singură televiziune să dea pe surse că 112 a greşit localizarea, că STS a greşit localizarea şi, în 15 secunde, toate celelalte televiziuni s-au molipsit, toate au avut aceeaşi sursă că 112 a greşit localizarea şi cu asta au dezinformat grav telespectatorii. Deşi am anunţat cum s-a făcut localizarea şi că localizarea nu a fost făcută greşit, ci în conformitate cu prevederile în vigoare (...) Consider că nu a fost respectat dreptul publicului la o corectă informare, iar, de cele mai multe ori, prezentarea poziţiei celeilalte părţi, adică a noastră, a fost prezentată în batjocură şi ironic”, a susţinut Adrian Fulea.

Întrebat de membrul CNA Radu Călin Cristea dacă se referă la toate televiziunile, Fulea a spus că reprezentanţii STS nu au venit la CNA să acuze pe nimeni şi nici să se justifice. „Nu am acuzat posturile de televiziune, ci ne-am exprimat punctul de vedere faţă de modul de abordare”, a spus Adrian Fulea.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite