Gheţuş sau polei? Dilema care a dus la noul carambol pe A2, la două săptămâni de la tragedia soldată cu patru morţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu mai puţin de 38 de autovehicule au fost implicate ieri în accidente rutiere pe A1 şi A2 din cauza gheţuşului de pe carosabil. Administratorii autostrăzilor au fost amendaţi de poliţişti pentru aceste incidente.

Asta în timp ce Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere dă vina pentru accidente pe Administraţia Mereo care nu ar fi anunţat că pe şosele se va produce polei. Meteorologii susţin însă că ieri dimineaţă pe carosabil nu era polei, ci gheaţă şi arată că Poliţia a anunţat acest lucru.

La nici două săptămâni de la producerea celui mai grav carambol care a avut loc pe o autostradă din România, ieri nu mai puţin de 38 de autovehicule au fost implicate în mai multe accidente rutiere sau pur şi simplu au derapat pe A1 şi A2 din cauza gheţuşului de pe carosabil. De această dată pagubele nu au fost la fel de mari. Din fericire, numai patru persoane din cele 22 care au fost evaluate de paramedicii trimişi de urgenţă la faţa locului au fost transportate la Spitalele din Capitală. 

Carambolul în care au fost implicate miercuri cele mai multe autoturisme s-a produs pe Autostrada Soarelui la intersecţia cu Şoseaua de Centură a Capitalei. Aici, în jurul orei 8.00 s-au tamponat zece autoturisme, mai multe persoane fiind rănite. Câteva minute mai târziu, la doar câţiva kilometri distanţă, alte două maşini s-au lovit. De această dată a fost nevoie de intervenţia unui elicopter SMURD pentru transportarea unuia dintre răniţi la spital. Şoferii care au fost implicaţi în accidente le-au spus poliţiştilor sosiţi la faţa locului că din cauza gheţii de pe carosabil nu au putut evita accidentele. Ei au declarat că pe podurile de pe autostradă s-a format polei şi că era foarte greu de depistat acest lucru până în momentul în care maşina derapa. „Maşinile s-au dus ca săniile. Nu a dat nimeni cu material antiderapant pe asfalt”, spuneau oamenii care au precizat că abia după apelurile la 112 care sesizau accidentele au apărut şi autospecialele care împrăştie material antiderapant.

Accident în lanţ pe A2: 17 maşini implicate

Până la ora 11.00 numărul accidentelor produse atât pe A1 cât şi pe A2 a ajuns la aproape 40. Acesta a fost şi momentul în care oficialii de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au anunţat că la nivelul instituţiei a fost constituită o Comisie care va cerceta şi va stabili modul în care s-a intervenit şi s-a acţionat pe autostradă. „Comisia va cerceta modul în care s-a intervenit, dacă au fost respectate procedurile prevăzute în normativele în vigoare. În cazul în care Comisia va constata deficienţe, vor fi aplicate sancţiuni în consecinţă”, a precizat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). La ora în care făceau aceste declaraţii, oficialii instituţiei aveau şi vinovaţii pentru cele întâmplate: angajaţii Administraţiei Naţionale de Meteorologie care nu au anunţat că, ieri dimineaţă, urma să se formeze polei.

ANM: Gheţuşul nu era polei

Însă oficialii Administraţiei Naţionale de Meteorologie susţin că fenomenul produs ieri dimineaţă, pe Autostrada A2, nu a fost polei ci un îngheţ la nivelul solului. Mai mult, aceştia au declarat că cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au primit o prognoză specializată în care erau anunţate condiţiile pentru acest îngheţ. „În această dimineaţă, ceea ce s-a întâmplat pe Autostrada Soarelui nu este polei. Este un îngheţ la nivelul solului, un gheţuş sau orice cuvânt doriţi să folosiţi pentru a caracteriza ceea ce s-a întâmplat. Este doar un proces de condensare a umezelii la nivelul şoselei. Poleiul înseamnă o precipitaţie lichidă care cade pe un sol îngheţat”, a declarat meteorologul Florinela Georgescu, directorul executiv al Aminisraţiei Naţionale de Meteorologie.

Meteorologul spune că, un astfel de fenomen, nu poate fi prognozat însă sunt anunţate condiţiile care ar favoriza apariţia gheţii, lucru care de altfel a fost sesizat către CNAIR într-o prognoză specializată transmisă marţi.  „Nu a fost o ceaţă densă din care să fie o depunere lichidă. Poleiul, prin definiţie, presupune o depunere lichidă. Or, azi de dimineaţă (ieri-n.r) cerul era senin. A fost o depunere la nivelul asfaltului pe care ANM nu are cum să o monitorizeze. A făcut-o Infotrafic care, de altfel, a şi transmis”, a ripostat Georgescu.

Într-adevăr, Centrul Infotrafic al Poliţiei Române a transmis, ieri, la ora 6.32, cu mai bine de o oră înaintea de primul accident că, pe A2, drumul este alunecos. Poate tocmai de aceea, poliţiştii nu au fost impresionaţi de acuzele aduse de cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi au decis să-i amendeze pe drumari pentru accidentele produse.

Sociolog: „E aberant că se întâmplă după o altă tragedie similară”

Însă sancţiunile nu sunt suficiente, afirmă specialiştii, care susţin că nu este normal ca la nici două săptămâni de la cel mai mare accident în lanţ petrecut în România, soldat cu patru decese şi 60 de răniţi, să nu fie luate niciun fel de măsuri. 

„Responsabilitatea este în primul rând a autorităţilor, din acest motiv plătim rovinietă. Nu cred că în anul 2016 mai este nevoie de un contract cu Administraţia Naţională de Meteorologie, în condiţiile în care există internet şi telefoane mobile cu tot felul de aplicaţii foarte precise referitoare la condiţiile meteo. Iar acel contract pus sub semnul întrebării acum două săptămâni trebuia deja să fie semnat, urgentat. Ar trebui să răspundă penal aceşti administratori de drumuri. Într-o societate normală, aşa s-ar întânpla. La noi, scoatem şoferul vinovat. Doar că poleiul nu-l poţi vedea”, este de părere sociologul Alfred Bulai. 

Acesta susţine însă că şi Poliţia Autostrăzi ar fi trebuit să ia măsuri şi să îşi facă mai bine treaba, având în vedere tragedia de acum două săptămâni. „Nu ne învăţăm minte. Mi se pare aberant ca atunci când e ceaţă sau polei, poliţia să îşi vadă liniştită de treaba ei. Sigur, că poate fi şi culpa unor şoferi, dar autorităţile trebuie să asigure protecţie din punct de vedere al drumurilor”, a completat Bulai. 

Psiholog: „Trebuie analizaţi factorii situaţionali”

La rândul său, psihologul Mihai Copăceanu arată că educaţia rutieră nu se face în urma unui accident auto, pentru că dacă vorbim de viteză şi neadaptarea la condiţiile din trafic sunt mai multe aspecte individuale care cauzează aceste riscuri. „Autorităţile au obligaţia comună de interveni prin măsuri de reducere a acestor evenimente în urma acestor accidente repetate cu victime umane, pot face analize ale factorilor situaţionali, când, unde (în ce locuri), la ce oră (şi timp al zilei). Nu avem cele mai bune şosele şi autostrăzi, dar s-a dovedit că obligativitatea reducerii vitezei pe unele tronsoane are efect în prevenirea accidentelor. Şi o mai bună iluminare a şoselelor ar ajuta, de asemenea”, spune Mihai Copăceanu, adăugând că un asemenea incident rutier are efecte grave asupra psihicului şoferilor şi pasagerilor. „Traumatismele fizice pot avea perioade de recuperare mai scurte sau lungi, dar contează cum interpretez, cum catastrofez sau nu şi cum depăsesc acest eveniment. Uneori avem nevoie de intervenţie psihologică specializată consiliere sau psihoterapie, alteori nu”, a mai explicat Copăceanu.

Psihologul a arătat că o altă masură care poate duce la un număr mai mic de accidente o reprezintă amenzile aplicate de poliţie şoferilor iresponsabili. 

Traficul în zona Autostrăzii Soarelui a fost reluat după patru ore 

Cel mai mare accident în lanţ, produs din cauza ceţei 

Tot un eveniment meteorologic a stat la baza producerii celui mai mare accident în lanţ de pe Autostrada Soarelui. Tragedia, care a avut loc în apropierea localităţii Lehliu Gară, i-a determinat pe salvatori să activeze planul roşu, peste 100 de pompieri, 9 medici şi 22 de asistenţi medicali. Cei mai mulţi răniţi au fost direcţionaţi atunci spre unităţile sanitare din Capitală, unde au ajuns şi câteva cazuri critice. Dacă iniţial bilanţul deceselor era de trei, acesta a ajuns ulterior la patru persoane decedate, după ce o femeie care a fost internată la Spitalul Floreasca a pierdut lupta cu viaţa. 

Tamponări pe autostrăzi 

Potrivit Poliţiei, pe Autostrada A1, la km 11, a avut loc o tamponare în care au fost implicate două autovehicule şi au fost înregistrate alte trei derapaje, iar la km 36 au fost două derapaje, în care a fost lovită glisiera metalică. În judeţul Ilfov, pe DNCB, în zona Otopeni, au avut loc trei tamponări fără victime. 

La intersecţia A2 cu Şoseaua de Centură, pe sensul către Constanţa, a avut loc o tamponare între zece autoturisme, soldată cu două victime, iar pe sensul către Bucureşti, km 11+800, a avut loc o altă tamponare, între patru autoturisme, fără victime, se arată în comunicat. 

Pe Autostrada A2, la km 20, un autoturism a derapat în glisieră (fără victime) la km 21, sensul către Constanţa, a avut loc un accident rutier în care au fost implicate două autoturisme (două victime), la km 22 un autoturism a derapat în glisieră (fără victime), la km 51 două autoturisme s-au tamponat (fără victime), la km 58 trei autoturisme s-au tamponat, din accident rezultând o victimă, iar la km 60, două autovehicule au fost implicate într-o tamponare (fără victime).

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite