Povestea lui Bazil Assan, primul român care a făcut ocolul lumii. Cum arată prima moară cu aburi din Bucureşti construită de tatăl său, negustorul George Assan
0Nu mulţi au fost cei care s-au aventurat într-o excursie în jurul lumii, însă primul român care a intrat în istorie după călătoria pe care a făcut-o a fost Bazil Assan. „Adevărul“ vă spune povestea bucureşteanului care a străbătut lumea, în urma cu mai bine de un secol.
Bazil Assan s-a născut în Bucureşti în anul 1860 şi a intrat în istorie ca fiind primul român care a făcut o călătorie în jurul lumii. Acesta a fost inginer, inventator, explorator, dar şi membru al Societăţii Geografice Române. A studiat ingineria în Elveţia şi Franţa, iar tatăl său a fost cel care a constuit celebra moară din Bucureşti, care astăzi este o ruină: Moara lui Assan, potrivit hetel.ro.
Bazil Assan şi-a început călătoria în luna iunie a anului 1898, atunci când a plecat cu vaporul din Constanţa. În cele din urmă ajunge cu trenul la Cairo, traversând Canalul Suez cu un vas. Apoi, traversează Oceanul Indian în 11 zile şi în tot atâtea zile parcuge distanţa dintre Colombo, Singapore şi Hong Kong. În alte 12 zile, Assan străbate distanţa dintre Shanghai şi Yokohama, aici unde încheie şi primele contracte cu Extremul Orient.
Ajunge în Statele Unite în alte 12 zile, parcurgând de la vest la est teritoriul american. De acolo, pleacă la Hamburg, unde ajunge în şase zile, iar pentru a ajunge în Bucureşti călătoreşte cu trenul alte trei zile.
Moara lui Assan, ucisă de ignoranţa autorităţilor
În ultimii ani, Bucureştiul a fost mutilat, pierzând numeroase clădiri importante pentru identitatea locuitorilor. Ucisă de ignoranţa autorităţilor a fost şi Moara lui Assan, prima moară cu aburi din România.
În urmă cu aproximativ un secol şi jumătate, în anul 1883, în zona Obor-Lizeanu din Capitală începeau să fie puse primele cărămizi ale Morii lui Assan, prima moară cu aburi din ţara noastră. Impresionanta construcţie a fost ridicată în Capitală într-o perioadă în care oraşul nu avea nici măcar o fabrică de cărămidă, prima fabrică de profil fiind înfiinţată doi ani mai târziu.
Celebra moară a fost întemeiată de cătrei doi negusturi: George Assan şi Ion Martinovici, urmând ca drumurile celor doi să se despartă în 1865. Pentru ca planurile aranjate cu grijă pe foi să se concretizeze, mai multe utiliaje de la Viena au fost transportate pe Dunăre.
Astăzi, la mai bine de un secol şi jumătate, Moara lui Assan a ajuns o ruină, locul preferat al oamenilor care ani de-a rândul au furat materiale din construcţie. Şi nu doar hoţii au fost problema. Prima moară cu aburi din România a trecut şi printr-un incendiu puternic, care a condus şi mai mult la degradarea acesteia.