Guvernul are o Foaie de parcurs pe învăţământ vocaţional. Maia Sandu: „O şcoală profesională poate oferi un loc de muncă bine plătit“
0Guvernul are o foaie de parcurs a învăţământului profesional. Scopul documentului va fi dezvoltarea învăţământului vocaţional astfel încât elevii să înveţe ceea ce se cere pe piaţa muncii.
Pentru asta, urmează să fie îmbunătăţită metodologia de prognozare a cererii pe piaţă, fiind elaborat un studiu despre piaţa muncii. Totodată, va fi revizuit clasificatorul ocupaţiilor. Totodată, va fi efectuată reconfigurarea reţelei de instituţii vocaţional-tehnice prin plasarea lor pe hartă.
„Această Foaie de parcurs nu este altceva decât un plan de acţiuni pe termen scurt. La începutul anului viitor vom începe procesul de catrografiere în şcolile profesionale şi colegii, după care vom avea un proces de analiză ce va arăta care instituţii sunt relevante şi care au capacităţi şi sunt suficient de puternice“, a subliniat ministrul Educaţiei, Maia Sandu. Ea a precizat că vor fi aplicate două modele, în baza sistemului dual de educaţie, în parteneriat cu mediul de afaceri, începând din luna septembrie, anul viitor. În acest scop, va fi modificat şi cadrul juridic.
„Ca lasăm versiunea pilot a modelului dual, trebuie să avem contracte ce i-ar responsabiliza pe elevii care vor beneficia de contribuţii din partea agentului economic să lucreze cel puţin 1-2 ani la aceste întrerpinderi sau să ramburseze costurile, însă noi nu avem cadru legal. Acesta este doar un exemplu de modificări la cadrul legal pe care trebuie să le facem în următoarele luni“, a mai spus ministrul Educaţiei.
„Toate aceste reforme trebuie să ne ajute să aducem tineri competenţi şi să le insuflăm încrederea că o şcoală profesională poate să le ofere un loc de muncă bine plătit“, a conchis Maia Sandu.
Prim-ministrul Iurie Leancă a subliniat că aceste schimbări sunt necesare. „Nu suntem primii în lansarea acestor modele, sunt ţări care au reuşit“, a spus şeful Cabinetului de miniştri.
Foaia de parcurs va fi aplicată în perioada 2013-2014, iar trimestrial va fi prezentat un raport privind aplicarea acesteia. Actul a fost elaborat în cadrul Strategiei de dezvoltare a învăţământului vocaţional/tehnic pentru anii 2013 – 2020.