100 de zile de foc pentru Guvernul Republicii Moldova. Gaburici trebuie să lămurească problema băncilor falimentare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Chiril Gaburici se află în faţa unei sarcini dificile. Foto Alexandru Tarlev
Premierul Chiril Gaburici se află în faţa unei sarcini dificile. Foto Alexandru Tarlev

Premierul Chiril Gaburici a primit un document care cuprinde lista reformelor ce trebuie îndeplinite de Guvernul Republicii Moldova în următoarele 100 de zile. Iar aceste reforme se extind şi pe perioade un an şi mai mult de un an.

Lista reformelor pe care trebuie să le aplice Guvernul Republicii Moldova a fost înaintă sub forma unor recomandări ale partenerilor de dezvoltareai ţării: Naţiunile Unite, Banca Mondială, Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova, USAID, Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei, Agenţia de Dezvoltare Austriaca, Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, în coordonare cu reprezentanţele diplomatice ale SUA, Suediei, Elveţiei, Germaniei şi Austriei.

Reacţia premierului Chiril Gaburici a fost următoarea: „Ţara noastră a beneficiat de un sprijin semnificativ din partea statelor europene. Vom analiza cu atenţie propunerile descrise de dumneavoastră. Unele dintre ele sunt deja în proces de desfăşurare, altele urmează să fie realizate. Este un nou început în relaţiile pe care Republica Moldova le are cu partenerii săi de dezvoltare”.

Lista reformelor şi acţiunilor ce trebuie aplicate în următoarele 100 de zile este următoarea:

SECTORUL FINANCIAR

Dezvăluirea către public a valorii pierderilor suportate de stat din cauza BEM, Unibank şi a Băncii Sociale, şi tragerea la răspundere a celor responsabili în măsura legii;

Securizarea tuturor calculatoarelor şi registrelor BEM, Unibank şi ale Băncii Sociale;

Contractarea unui audit-investigaţii cu una din cele top patru firme de audit;

Clarificarea faptului că garanţia extinsă BNM nu acoperă creditarea interbancară;

Adoptarea şi implementarea unei decizii delimitate în timp pentru rezoluţia celor trei bănci, în corespundere cu cele mai bune practici internaţionale;

Desemnarea unui organ formal (de exemplu, Comisia Naţională pentru Stabilitate Financiară existentă sau un nou Consiliu al Reglementatorilor Naţionali) pentru realizarea unei evaluări a stabilităţii financiare a întregului sistem;

Elaborarea unui plan exhaustiv de intervenţie eventuală pentru soluţionarea crizei financiare şi identificarea amendamentelor necesare la legislaţie;

Modificarea Legii BNM, a Legii CNFM şi a altei legislaţii, în funcţie de necesităţi, pentru: a oferi asistenţă şi protecţie juridică deplină tuturor colaboratorilor BNM şi CNFM în caz de judecată pentru acţiuni întreprinse cu bună credinţă; a oferi BNM şi CNFM abilitatea de aplicare a acţiunilor de supraveghere şi reglementareîn timp util; a oferi CNFM toate puterile de reglementare şi supraveghere necesare pentru asigurarea integrităţii şi transparenţei înregistrării şi transferului de acţiuni; şi a elimina puterea Ministerului Justiţiei de a modifica conţinutul reglementărilor BNM şi CNFM.

Reevaluarea acţionarilor bancari pentru asigurarea dezvăluirii beneficiarilor efectivi finali (BEF) şi asigurarea monitorizării continue a acţionarilor şi BEF; şi

Sporirea intensităţii supravegherii şi severităţii acţiunilor corective, inclusiv a penalizărilor şi restricţiilor, contra băncilor în cazul încălcării legislaţiei şi reglementărilor.

SECTORUL PRIVAT ŞI MEDIUL DE AFACERI

• Asigurarea implementării integrale a Foii de parcurs pentru acţiunile Guvernului în vederea eliminării constrângerilor critice în calea mediului de afaceri 2013–2014 şi a Foii de parcurs pentru ameliorarea competitivităţii. Asigurarea implementării integrale a agendei de armonizare cu UE;

• Inspecţii şi autorizaţii/permise: Adoptarea legislaţiei şi a proiectului hotărârii Guvernului privind simplificarea procedurilor pentru autorizaţiile în construcţii. Adoptarea legislaţiei privind simplificarea autorizaţiilor pentru comerţul intern. Revizuirea metodologiilor de inspecţii bazate pe riscuri şi implementarea versiunilor îmbunătăţite. Implementarea Registrului inspecţiilor de stat;

• Concurenţa: Îmbunătăţirea structurii, completării cu personal şi capacităţii Consiliului Concurenţei, precum şi aplicarea în practică a raportării autorităţilor publice către Registrul ajutorului de stat;

• Comerţul internaţional şi administrarea fiscală: Aplicarea integrală a AIR în raport cu actele care afectează întreprinderile;

• Investiţiile şi promovarea exportului: Adoptarea unei strategii pe termen mediu pentru MIEPO, reflectând programele şi finanţarea (inclusiv de la UE) pentru promovarea exportului. Identificarea reformelor de politici în vederea înlăturării obstacolelor pentru retenţia şi atragerea investiţiilor, inclusiv reforma cadrului instituţional al MIEPO; şi

• Raportarea financiară: Finalizarea tabelelor de transpunere pentru jalonarea legislaţiei în domeniul contabilităţii şi auditului la cerinţele acquis communautaire al UE.

POLITICA COMERCIALĂ

• Adoptarea urgentă de către Parlament a legislaţiei comerciale, care încă nu a fost adoptată; 

• Implementarea măsurilor de susţinere a competitivităţii întreprinderilor, cu accent pe lanţurile de aprovizionare agro-business (pentru detalii, vedeţi nota cu privire la dezvoltarea sectorului privat şi climatul investiţional);

• Dezvoltarea capacităţilor Ministerului Economiei, acesta fiind instituţia principală responsabilă de implementarea Acordului privind zona de liber schimb aprofundat şi cuprinzător (ZLSAC);

• Consolidarea protecţiei investiţiilor;

• Conştientizarea cu privire la implicaţiile ZLSAC şi cerinţele pieţelor UE în anumite sectoare şi regiuni; şi

• Dezvoltarea unui mecanism pentru implementarea ZLSAC în Transnistria.

FINANŢELE PUBLICE

• Elaborarea şi aprobarea Legii bugetului pentru 2015 în baza unor scenarii macroeconomice conservative şi în corespundere cu regulile fiscale reglementate prin intermediul legislaţiei privind responsabilitatea fiscală, vizând un deficit sub 3 la sută din PIB;

• Micşorarea plafonului pentru proiectele de investiţii publice pentru a declanşa mecanismul formal de evaluare, selectare şi implementare a mai multor proiecte;

• Aprobarea noii Legi privind achiziţiile publice, în corespundere cu practicile bune internaţionale în domeniul achiziţiilor publice, asigurând, printre altele, imparţialitatea şi independenţa integrală a Agenţiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor; şi

• Recunoaşterea pierderilor suportate de către stat în sectorul bancar (vezi nota cu privire la

sectorul financiar) şi emiterea obligaţiunilor de stat pentru acoperirea costurilor asociate

acestor pierderi pe termen mediu.

CONSOLIDAREA MANAGEMENTULUI ADMINISTRĂRII PUBLICE

• Stabilirea direcţiilor strategice şi a priorităţilor pentru Reforma Administraţiei Publice până în 2020, prin adoptarea Foii de Parcurs a Reformei, cu obiective clare la nivel de rezultate, probleme de performanţă identificate şi o viziune integrată a modului în care serviciile vor fi prestate în 2020;

• Crearea unei unităţi de coordonare sub egida prim-ministrului în vederea coordonării implementării reformei administraţiei publice, în special pentru restructurarea serviciilor publice şi elaborarea politicilor. Ca şi alternativă, asigurarea personalului relevant în cadrul Direcţiei generale coordonarea politicilor, a asistenţei externe şi reforma administraţiei publice centrale a Cancelariei de Stat; şi

• Elaborarea amendamentelor la cadrul juridic pentru declararea bunurilor.

COMBATEREA CORUPŢIEI

• Funcţionarii de stat de rang înalt (Preşedintele ţării, Prim-ministrul, Preşedintele Parlamentului, Procurorul general, Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii) trebuie să discute public şi frecvent despre imperativul combaterii corupţiei;

• Funcţionarii de rang înalt, implicaţi în acte de corupţie, trebuie aduşi în faţa justiţiei;

• Toţi reprezentanţii guvernului trebuie, în mod public, sa-şi ia angajamentul de a respecta principiile transparenţei şi integrităţii. În acest context, toate deciziile cu implicări financiare trebuie făcute publice pentru cetăţeni;

• Atunci cînd cazurile de judecată sunt audiate în oficiile judecătorilor, acest fapt facilitează corupţia. Utilizarea sălilor de judecată pentru audieri trebuie să fie obligatorie în toate localităţile din afara Chişinăului, iar în Chişinău – pentru toate cazurile penale audiate. Există suficiente săli de judecată pentru acest lucru;

• Asigurarea unei practici judecătoreşti uniforme la nivelul Curţii Supreme de Justiţie; şi

• Utilizarea noilor împuterniciri ale Procurorului general de a investiga judecătorii pentru corupţie.

GUVERNAREA ELECTRONICĂ

• Dispunerea prin Hotărâre de Guvern ca nici un proces de afaceri sau serviciu public să nu fie digitizat dacă nu a fost supus optimizării şi simplificării;

• Finalizarea achiziţiilor pentru instrumentul MCloud faza II;

• Alinierea strânsă a reformelor din sectorul public la agenda de e-Transformare, cu examinarea oportunităţii reproiectării guvernării şi a actualei structuri instituţionale de gestionare a tehnologiei informaţiei. În particular: 

o Crearea unui grup de lucru specializat pentru reformarea serviciului public, prezidat de prim-ministru, în care se vor regăsi Cancelaria de Stat, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei, care va coordona şi va promova impulsionarea şi aplicarea în practică a agendei de modernizare a sectorului public şi a serviciilor publice;

o Constituirea unui Consiliu de Guvernare TIC, format din Ministerul Finanţelor, Cancelaria de Stat, Centrul de Guvernare Electronică, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor şi Agenţia Achiziţii Publice, pentru coordonarea investiţiilor publice în TIC pentru sprijinul reformei şi modernizării Guvernului. Consiliul va fi responsabil pentru asigurarea reutilizării de către Guvern a infrastructurii existente de guvernare electronică şi a investiţiilor inteligente în TI;

o Înfiinţarea unei unităţi pentru inovaţii şi proiectare a serviciului public, subordonate biroului prim-ministrului, care va impulsiona drive şi va asigura modernizarea serviciului public prin transformarea şi digitizarea, bazate pe inovaţii, a serviciilor publice la nivel de Guvern;

o Sincronizarea reformei serviciului public cu autorităţile de nivel central şi local (de exemplu, reforma descentralizării, legată în particular de prestarea serviciilor publice şi agenda de reformă a serviciului public);

o Aprobarea şi executarea unui Cadru Inteligent de Investiţii în TI, care va ghida şi va asigura investiţii inteligente în TIC de către ministere şi agenţiile guvernamentale; şi

o Formarea unui Grup de Lucru guvernamental pentru securitatea cibernetică, ce va asigura coordonarea şi implementarea la nivel de Guvern a măsurilor prioritare menite să asigure o guvernare electronică sigură.

DESCENTRALIZAREA ŞI DEZVOLTAREA REGIONALĂ

• Consultarea şi aprobarea structurii administrativ-teritoriale optime a ţării, inclusiv a Nomenclatorului Unităţilor Teritoriale pentru clasificarea statistică a regiunilor din ţară;

• Definirea unei viziuni politice/strategice clare şi coerente cu privire la procesele de descentralizare şi dezvoltarea regională durabilă pentru perioada 2016-2020;

• Clarificarea competenţelor la diferite nivele prin eliminarea prevederilor legislative contradictorii privind competenţele autorităţilor publice centrale şi locale, şi aprobarea Registrului competenţelor;

• Efectuarea ajustărilor în mecanismele fiscale (cu un accent pe transferurile condiţionate) pentru a asigura un nivel minim şi echitabil de prestare a serviciilor;

• Consolidarea capacităţilor autorităţilor publice centrale şi locale de a implementa noul sistem fiscal prin dezvoltarea capacităţii de coordonare a Ministerului Finanţelor şi oferirea asistenţei tehnice şi metodologice APL pentru o tranziţia la noul sistem fiscal; şi

• Clarificarea responsabilităţii de promovare a cooperării intercomunitare în teren dintre Cancelaria de Stat şi ministerele de resort.

SECTORUL JUSTIŢIEI

• Finalizarea fără întârziere a reformei procuraturii; adoptarea legii privind Procuratura conform recomandărilor Comisiei de la Veneţia (Reforma biroului procurorului general implică modificarea constituţiei);

• Adoptarea unei legi care să ratifice Protocolul Nr. 12 al Curţii Europene pentru Drepturile Omului cu privire la Convenţia pentru Protecţia Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale;

• Reforma Institutului Naţional al Justiţiei şi asigurarea unui concurs echitabil în selectarea noului director al institutului;

• Organizarea concursurilor echitabile şi transparente pentru selectarea noilor judecători ai Curţii Constituţionale; şi

• Aprobarea mandatului Departamentului Administraţiei Judiciare (DAJ) prin decret guvernamental. Aceasta va asigura durabilitatea reformelor, precum implementarea Sistemului Integrat de Gestionare a Dosarelor (ICMS) şi a înregistrărilor audio. De asemenea, ar fi utilă şi motivarea noului departament de statistică din cadrul DAJ.

POLIŢIA ŞI APLICAREA LEGII

• Garantarea eficienţei şi a impactului activităţii Poliţiei, indiferent de contextul politic;

• Asigurarea şi monitorizarea implementării Programelor de Dezvoltarea Strategică ale Ministerului Afacerilor Interne şi a unităţilor subordonate acestuia (inclusiv Poliţia, Poliţia de Frontieră, Trupele de carabinieri, etc.);

• Asigurarea implementării punctelor de referinţă ale Programului UE de Susţinere Bugetară pentru implementarea Planului de Acţiuni privind Liberalizarea Vizelor pentru anul 2015, precum şi dezvoltarea viitorului Program UE de Susţinere Bugetară privind reforma Poliţiei;

• Stabilirea şi iniţierea implementării activităţilor în baza conceptului de Intelligence Led Policing.

DREPTURILE OMULUI

• Extinderea şi modificarea Planului de Acţiuni în domeniul drepturilor omului până în anul 2016: pentru pregătirea Republicii Moldova pentru cea de-a doua revizuire periodică universală (RPU) în 2016, modificarea şi extinderea Planului Naţional de Acţiuni în domeniul drepturilor omului până la sfârşitul anului 2016, încorporând recomandările actuale ale sistemului internaţional în domeniul drepturilor omului;

• Implementarea şi aplicarea deplină a Legii antidiscriminare: hotărârile Consiliului pentru prevenirea şi combaterea discriminării şi asigurarea egalităţii din Moldova trebuie să fie implementate şi executate. Sunt necesare măsuri speciale temporare pentru asigurarea egalităţii de facto a femeilor la nivel de luare a deciziei în sectorul public şi privat; şi

• Îmbunătăţirea posibilităţilor de remediere: ratificarea Protocoalelor Opţionale ale Pactului Internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, Convenţia cu privire la drepturile copilului şi Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, precum şi Convenţia Consiliul Europei cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi violenţei domestice (Convenţia de la Istanbul).

EGALITATEA DE GEN ŞI DREPTURILE FEMEILOR

• Elaborarea unui Plan de Acţiuni pentru implementarea Observaţiilor Finale din 2013 cu privire la Republica Moldova elaborate de Comitetul ONU privind eliminarea discriminării faţă de femei;

• Adoptarea în lectură finală a proiectului pachetului legislativ ce include cota reprezentării femeilor în politică, combinată cu amplasarea pe listele candidaţilor, sancţiuni pentru neconformare, concediu parfental de îngrijire a copilului şi alte măsuri importante aprobate de către Guvern în luna mai 2014;

• Promovarea femeilor în politică şi în procesul de luare a deciziilor în sectoarele public şi privat la nivel central şi local, prin care femeile din minorităţile etnice, femeile cu dizabilităţi şi femeile în vârstă şi alte categorii subreprezentate sau dezavantajate să participe eficient în poziţii alese şi organisme desemnate; şi

• Accelerarea eforturilor de modificare a Legii cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie pentru a permite emiterea ordonanţelor de protecţie de urgenţă de către poliţie şi alte măsuri stabilite în Convenţia Consiliului Europei privind prevenirea şi combaterea violenţei împotriva femeilor şi a violenţei domestice (CAHVIO).

SOCIETATEA CIVILĂ

•Asigurarea implementării legilor relevante: (i) Legea 2% care ar susţine organizaţiile societăţii civile prin redistribuire fiscală – Legea nr. 158 din 18 iulie 2014; (ii) Legea Transparenţei în Procesul de Luare a Deciziilor nr. 239 – XVI din 13 noiembrie 2008; (iii) Legea Acreditării Furnizorilor de Servicii Sociale nr. 129 din 8 iunie 2012; (iv) Legea Accesului la Informaţie nr. 982 din 11 mai 2000);

• Aplicarea sistematică a procedurilor pentru luarea transparentă a deciziilor, aplicând principiile Guvernului Deschis şi Date Deschise în toate toate afacerile publice, inclusiv în cadrul licitaţiilor publice şi de privatizare;

• Stabilirea unui Forum al Societăţii Civile care să monitorizeze implementarea atât AA, cât şi ZLSAC în conformitate cu prevederile relevante ale AA; şi

• Creşterea participării OSC în luarea deciziilor; dezvoltarea unui mecanism instituţionalizat pentru monitorizarea implementării legilor de către OSC (conform strategiei). Introducerea unui sistem obligatoriu pentru autorităţile publice locale şi centrale pentru consultarea celui de-al treilea sector. Îmbunătăţirea cadrului legal al Consiliului Naţional pentru Participare pentru a-i conferi mai multă autoritate de a face advocacy pentru adoptarea recomandărilor pe care le propune. Iniţierea unui proces de consultare, clar structurat şi obligatoriu, între Parlament şi OSC (Consiliul Naţional al ONG-urilor); înainte de procesul de votare din Parlament, acesta trebuie să publice legile din timp, indicând un termen limită, pentru a-i acorda societăţii civile posibilitatea de a oferi recomandări în conformitate cu angajamentul Moldovei faţă de Parteneriatul Guvernului Deschis.

TRANSNISTRIA

• De a recunoaşte public angajamentul Chişinăului de a consolida încredere între cele două maluri şi de a vorbi cu voce tare că reintegrarea Republicii Moldova este o prioritate naţională de vârf;

• De a propune o reuniune a liderilor ca o chestiune de urgenţă şi intensifica reuniunile în formatul 1 + 1;

• Crearea condiţiilor pentru reluarea discuţiilor formatului 5 + 2, examinând şi soluţionând motivele pentru actualul impas, inclusiv potenţial prin re-examinarea abordării cauzelor penale deschise împotriva conducerii transnistrene de facto;

• Re-examinarea propunerilor tehnice EUBAM 2012 privind numărul de înmatriculare şi procesul de înregistrare pentru autovehiculele transnistrene;

• Creşterea statutului şi resurselor Biroului de Reintegrare a unui Minister de Reintegrare bine înzestrat cu personal şi revigorarea Consiliul de reintegrare inter-ministerial. Un astfel de Minister trebuie să aibă:

 Comunicare şi coordonare îmbunătăţită cu ministerele, pentru a gestiona activităţile grupului de lucru şi pregătirea pentru reuniunile 1 + 1 şi rundele 5 + 2;

 Capacitatea de a răspunde, în mod constructiv, propunerilor transnistrene, prin elaborarea unor competenţe care ar putea fi transferate autorităţilor regionale;

 O echipă de experţi juridici şi financiari pentru a evalua impactul proiectelor Măsurii de Consolidare a încrederii şi propuneri de decontare şi a elabora orice legislaţie necesară de punere în aplicare;

 Autoritatea şi capacitatea de a oferi o analiză cu privire la impactul potenţial al proiectelor de legi şi decizii guvernamentale relevante cu privire la procesul de lucru cu privire la starea finală dorită;

 Un Departament de Relaţii Publice eficace pentru a pronunţa necesitatea compromisului şi beneficiile reintegrării publicului de pe malul drept şi să efectueze o Campanie „din inimă şi minte”, îndreptate spre populaţia transnistreană, vorbind în limba lor (rusă) şi bazată pe o viziune pozitivă a un viitor comun; şi

 Un Departament de planificare strategică cu admisie regulată în şi feedback din partea conducerii superioare a Guvernului.

• Asigurarea reprezentantului politic din Chişinău (Viceprim-ministru) cu autoritatea de a coordona politicile relevante către alte ministere;

• Înaintarea măsurilor menite la reintegrare, în toate domeniile politicii prin introducerea instrucţiunilor relevante către ministerele competente;

• Începerea discuţiilor cu privire punerea în aplicare a Acordului de Comerţ Liber Aprofundat şi Cuprinzător în regiunea transnistreană în format trilateral (Chişinău – Tiraspol - UE) şi acordul asupra calendarului şi ordinelor de zi pentru 2015; şi

• Extinderea Acordului privind Transportul Feroviar.

REFORMELE PIEŢEI MUNCII

• Adoptarea proiectului existent de lege privind modificarea Codului Muncii; proiectul de lege cuprinde amendamentele menite să facă contractele de muncă mai flexibile, în particular contractele de muncă pe termen fix, ce permit termene de încercare pentru colectivităţi mai mari şi desfiinţarea carnetului de muncă al angajatului;

• Sporirea stimulentelor pentru activitatea oficializată: creşterea sumei ignorabile a veniturilor la calcularea asistenţei sociale;

• Aprobarea unui regulament pentru scutirea de impozite a instruirilor oferite de companii;

• Anunţarea schimburilor ce vor activa de sărbători în 2015 şi adoptarea regulamentului privind stabilirea schimburile de sărbători pentru un anumit an nu mai târziu de luna septembrie a anului precedent;

• Adoptarea unei directive adresate oficiilor de ocupare a forţei de muncă şi altor locaţii ce informează despre locurile de muncă sau facilitează angajarea în câmpul muncii în vederea adoptării unei abordări de zero toleranţă faţă de toate formele de discriminare;

• Lansarea procesului de colectare a datelor şi a studiilor privind evaluarea corespunderii învăţământului cu nevoile pieţei forţei de muncă; şi

• Lansarea procesului de colectare a datelor şi a studiilor privind obstacolele pentru ocuparea forţei de muncă, în particular mobilitatea internă.

REFORMELE EDUCAŢIEI

• Aprobarea planului de acţiuni pentru dezvoltarea educaţiei inclusive la toate nivelurile pentru perioada anilor 2015-2020;

• Implementarea sistemului de monitorizare detaliată şi prevenirea abandonului şcolar;

• Continuarea raţionalizării reţelei şcolare prin aplicarea alocărilor bugetare per capita;

• Accelerarea implementării standardelor de asigurare a calităţii în şcoli;

• Lansarea revizuirii politicilor pentru cadre didactice şi directori;

• Lansarea revizuirii evaluărilor naţionale ale elevilor;

REFORMELE SĂNĂTĂŢII

• Aprobarea pachetului de legi privind controlul tutunului şi revizuirea proiectului pachetului de legi privind controlul alcoolului;

• Aprobarea strategiei naţionale de sănătate actualizate privind raţionalizarea spitalelor (de exemplu, crearea zonelor de sănătate, identificarea nodurilor spitaliceşti, consolidarea instituţiilor spitaliceşti din Chişinău sub un singur management, reformarea mecanismului de referiri spitaliceşti, standardele de acreditare şi licenţiere, strategiile de investiţii capitale), aplicând, după caz, analiza anterioară a planului general al municipiului Chişinău, planul naţional general al spitalelor 2009 şi foaia de parcurs pentru accelerarea reformei 2012;

• Iniţierea analizei şi elaborarea opţiunilor pentru modificarea legislaţiei de sănătate;

• Sporirea alocaţiilor bugetare destinate programelor de sănătate publică şi asistenţei medicale

primare;

• Lărgirea pachetului de preparate medicamentoase, contribuind la reducerea plăţilor directe din buzunar, începând cu revizuirea pachetului în vederea majorării nivelului de rambursare a celor mai răspândite remedii generice anti-hipertensive şi a statinelor; şi

• Iniţierea alinierii legislaţiei şi practicilor naţionale privind medicamentele şi dispozitivele de uz medical la standardele şi bunele practici internaţionale.

REFORMELE SISTEMULUI DE PENSII

• Revizuirea formulei de pensii pentru: (i) a reevalua baza salarială pentru creşterea cumulativă a salariului mediu din momentul când salariul a fost câştigat până la data pensionării; (ii) o rată mai mică de acumulare; şi (iii) a revizui/indexa pensiile în funcţie de creşterea preţurilor. Această combinaţie de modificări parametrice ar îmbunătăţi caracterul adecvat al pensiilor pentru noii beneficiari şi ar menţine valoarea reală (puterea de cumpărare) a pensiilor viitoare; şi

• Emiterea rapoartelor anuale persoanelor asigurate cu privire la constribuţiile lor şi drepturile de pensii acumulate.

SECURITATEA ENERGETICĂ NAŢIONALĂ

• Finalizarea reformei sectorului de Alimentare Centralizată cu Energie Termică şi restructurarea corporativă a Termocom şi CET, care include: (a) închiderea CET-1, (b) reducerea personalului excesiv; şi

• Iniţierea procesului de restructurare a datoriilor cu Moldovagaz, care include: (a) identificarea surselor pentru rambursare, (b) explorarea posibilităţii unei finanţări externe prin Garanţia Parţială a Creditului oferită de Banca Mondială, şi (c) convenirea asupra unui plan de restructurare cu Moldovagaz.

EFICIENŢA ENERGETICĂ ŞI ENERGIA REGENERABILĂ

• Aprobarea noii Legi privind promovarea energiei din surse regenerabile;

• Aprobarea deciziilor Guvernului împreună cu reglementările respective anexate cu privire la etichetarea energetică a cinci produse cu impact energetic şi proiectarea ecologică a altor şapte produse cu impact energetic;

• Elaborarea proiectului Hotărîrii Guvernului cu privire la certificarea instalatorilor SER de capacitate mică;

• Crearea unui Consiliu Naţional Interministerial pentru Eficienţă Energetică pentru a analiza/evalua starea actuală şi monitoriza progresele înregistrate pe parcursul implementării politicii;

• Acordarea suportului în asigurarea unui proces continuu, transparent, participativ şi repetabil a planificării, programării regional sectoriale, şi identificării proiectelor în domeniul eficienţei energetice a clădirilor publice;

• Elaborarea metodologiei şi introducerea certificatelor de performanţă energetică în clădirile publice;

• Elaborarea unei metodologii şi a ghidului privind dezvoltarea programelor raionale şi planurilor de acţiuni privind eficienţa energetică; şi

• Iniţierea în elaborarea unui program naţional care vizează dezvoltarea sectorului biomasei. De luat în considerare aplicarea aceleiaşi rate TVA de 8 la sută pentru biocombustibilii produşi la nivel local, ca şi pentru gazul natural. De luat în considerare extinderea scutirii de TVA aplicată pentru echipamentele si utilajele agricole pentru prelucrarea biomasei, brichetare şi echipamentele de granulare.

SECTORUL TRANSPORTURILOR ŞI LOGISTICA

• Noul buget de stat trebuie să păstreze alocaţiile destinate Fondului Rutier pentru întreţinerea drumurilor, potrivit angajamentelor sale asumate în cadrul STL şi acordurilor încheiate cu diverşii parteneri de dezvoltare;

• Îmbunătăţirea capacităţilor ASD de achiziţionare şi administrare a contractelor pentru implementarea planului de investiţii în SITL şi STL; şi

• Asigurarea unei coordonări mai bune şi clarificării responsabilităţilor respective între Autoritatea Aeronautică Civilă, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) şi Guvern cu privire la implementarea SAC.

MEDIUL ŞI REDUCEREA RISCULUI HAZARDURILOR

• Finalizarea analizei necesităţilor de actualizare a legislaţiei şi accelerarea procesului de transpunere a cadrului juridic al UE, în conformitate cu AA;

• Perfectarea Planurilor de Acţiuni ale Ministerelor şi Guvernului pentru implementarea Capitolelor 16 şi 17 din AA;

• Analiza decalajului financiar şi îmbunătăţirea planificării financiare pentru anul bugetar curent şi pe viitor;

• Reformarea Fondului Ecologic Naţional prin adoptarea noului regulament prezentat de Ministerul Mediului în vederea sporirii transparenţei şi eficienţei lui; de considerat argumentele puternice pentru păstrarea FEN ca Fond public extrabugetar, cu statut juridic propriu, conturi bancare proprii, Consiliu de Directori dedicaţi şi structuri de administrare; 

• Elaborarea unui concept pentru reorganizarea instituţională, inclusiv argumentarea fezabilităţii structurii şi funcţiilor cheie ale noii Agentii pentru Protectia Mediului (EPA);

• Finalizarea elaborării politicilor sectoriale prin adoptarea Strategiei Naţionale de Protecţie a Biodiversităţii, inclusiv a Planului de Acţiuni, precum şi adoptarea Strategiei de Dezvoltare a Capacităţilor de Reducere a Emisiilor;

• Iniţierea reformei profunde a sistemului naţional de gestionare a riscurilor hazardurilor naturale, prin consultarea şi aprobarea conceptului de reformă;

• Evaluarea resurselor umane, organizarea atestării personalului, revizuirea şi îmbunătăţirea fişelor de post şi criteriilor de selecţie ale personalului de bază;

• Evaluarea necesităţilor de formare profesională, elaborarea programelor de formare pentru grupurile-ţintă; şi

• A decide cu privire la aderarea la Fondul Verde al Climei, a nominaliza Authoritatea Naţională Desemnată (AND) pentru acest fond şi a solicita suportul necesar. Poziţionarea ţării pentru accesarea finanţării internaţionale pentru combaterea schimbărilor climatice, inclusiv prin formularea Măsurilor Naţionale Adecvate de Mitigare (MNAM).

AGRICULTURA ŞI DEZVOLTAREA RURALĂ

În sprijinul creşterii durabile a sectorului poate fi obţinută o serie de realizări rapide graţie optimizării normelor pe pieţele de resurse şi produse, menite să reducă birocraţia şi să stimuleze accesul la noile tehnologii.

• Liberalizarea regimului de import pentru resurse (seminţe, răsad, fertilizatori, pesticide) ce sunt deja disponibile pe pieţele UE prin anularea cerinţelor de înregistrare şi testare obligatorie. O parte din acestea în prezent durează până la trei ani şi sunt costisitoare pentru sectorul privat. Liberalizarea va exercita un impact pozitiv asupra randamentului culturilor şi va permite producătorilor din Moldova să se descurce mai bine cu intensificarea multiplelor riscuri climatice;

• Optimizarea documentaţiei de autorizare a exportului şi importului de produse agroalimentare în vederea eliminării dublărilor şi diminuării poverii cerinţelor obligatorii. Este necesară anularea certificării de conformitate obligatorii şi costisitoare pentru resursele agricole importate ce sunt produse în conformitate cu standardele internaţionale / UE, cu examinarea posibilităţii aplicării principiului recunoaşterii reciproce pentru aceste produse; 

• Introducerea diviziunii clare a competenţelor şi responsabilităţilor în rândul autorităţilor publice naţionale implicate în domeniul dezvoltării rurale şi siguranţei alimentelor. Eliminarea practicii depăşite ce prevedea dublarea controlului siguranţei alimentare al operatorilor din sectorul alimentar, astfel încât controlul siguranţei produselor alimentare să fie efectuat doar de către autoritatea naţională de siguranţă a alimentelor (ANSA); şi

• Modificarea configuraţiei juridice actuale în vederea autorizării ANSA să elaboreze şi să sugereze acte legislative. Aceasta ar corespunde practicilor UE şi ar constitui o condiţie de bază pentru accelerarea reformelor în sectorul siguranţei alimentare.

APROVIZIONAREA CU APĂ ŞI CANALIZAREA (AAC)

• Delimitarea clară a responsabilităţilor funcţionale între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor (MDRC) şi Ministerul Mediului (MM) privind elaborarea, planificarea, finanţarea şi implementarea programelor de aprovizionare cu apă şi canalizare;

• Evaluarea instituţiilor din sectorul apelor în vederea oferii unui sprijin continuu, pe termen lung, pentru consolidarea capacităţilor instituţionale atât la nivel central (MM), cât şi la nivel de agenţie;

• Definitivarea cerinţelor rămase pentru a transpune standardele UE în cadrul juridic şi de reglementare, în conformitate cu AA;

• Iniţierea revizuirilor şi modificărilor la normele şi standardele tehnice relevante pentru proiectarea şi construcţia reţelelor de AAC; şi

• Asigurarea conformării depline a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energetică (ANRE) cu obligaţiile sale legale de a acţiona în calitate de autoritate independentă de reglementare în sectorul AAC.

DOMENIUL SILVIC

• Reiniţierea procesului stagnat de reformă instituţională a sectorului forestier (Strategia din 2012), cu sprijin politic şi angajament la cel mai înalt nivel;

• Elaborarea unui program de împădurire / reîmpădurire pentru a crea plantaţii forestiere energetice cu creştere rapidă şi fâşii de protecţie agricole; şi

• Elaborarea unui program de cercetări integrat în sectorul forestier pentru a include în special atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite