Adrian Marian şi-a dedicat 15 ani din viaţă pentru „Lăstun”, iar alte două decenii pentru formarea tinerilor în domeniul design auto. Profesorul a lucrat la Uzina Autoturisme, de la primul „Lăstun”, până la ultima maşină Dacia 500 care a ieşit de pe bandă. Adrian Marian a făcut parte din grupul celor care au proiectat maşina la comanda dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu.

„Era o idee a lui Ceauşescu. Am avut peste 20 de vizite de la el până să-l aprobe. Toţi dictatorii au vrut să aibă maşini mici. Musolini a avut Fiat 500, Hitler WV „Broască”, iată că au făcut şi lucruri bune. Dacia 500 trebuia să fie un vehicul pentru tineret”, a spus Adrian Marian.

Maşina lui Ceauşescu

Fostul preşedinte a fost extrem de pretenţios în privinţa „Lăstunului” şi le-a trasat sarcini stricte proiectanţilor. Acesta a cerut ca autovehicolul să aibă un preţ cât un televizior, 500 de kg, consum de 3 litri şi să fie sub 3 metri. „Totul a fost realizat. Dacă nu ieşea te rădea! Americanii descoperă acuma maşina sub 3 metri, dar noi am făcut asta în 1981”, a spus mai spus designerul.

Viitorul e pentru maşinile mini

„Lăstunul” s-a produs la Timişoara până în 1991, iar pe poarta Uzinei Autoturisme au ieşit aproximativ 5.400 de maşini. În opinia proiectantului, producţia a fost defectuoasă. Se făceau două trei maşini pe zi, iar pentru a deveni profitabilă, trebuia să se fabrice cam 10.000 de maşini pe an.

„Lăstunul a fost omorât cu bună ştiinţă, deşi avea potenţial de dezvoltare. A fost o lipsă de strategie în industria auto. Toate marile concerne s-au orientatat spre gama mini. Austrin-ul şi Fiat 500 se refabrică după 50 de ani. Viitorul nu mai este  pentru vapoare, ci pentru maşini mici. În ultima lună primeam comenzi din Yugoslavia şi China. Avantajul era că avea un consum mic şi era din firbă de sticlă”, a mai declarat Adrian Marian.

A murit şi ultima speranţă

Adrian Marian s-a retras în sălile de proiectare de la Fcultatea de Design, unde îi învaţă pe tineri secrete din industria auto. A renunţat pentru totdeauna la gândul că „Lăstunul” va renaşte ca Pasărea Phoenix. Pentru că a fost somat să mute maşina de pe domeniul public, a preferat să trimită la casat „Lăstunul” de colecţie.

„Am renunţat la el pentru că Primăria m-a somat să o mut de pe domeniul public. Ar fi trebuit să plătesc o amendă de peste 20 de milioane de lei. Simbolic, a murit şi ultima speranţă odată cu acea maşină. Puteam să o vând la preţ de fier vechi, dar legătura sentimentală nu putea fi echivalată în bani”, şi-a motivat profesorul gestul.

Întrebări şi răspunsuri

Ce aţi păstrat din Dacia 500?
Când am plecat din fabrică am luat cu mine tot ce se putea, fotografii, schiţe şi proiecte. Am lucrat zi şi noapte la acest proiect. Din Lăstunul casat am păstrat doar volanul şi bordul.

Mai poate fi Timişoara un centru în industria auto?
Timişoara era cea mai bună soluţie pentru industria auto, pentru că avea industria orizontală. Preţul unui autoturism rezultă din distanţa dintre fabricanţii de componente şi furnizori. A fost un refuz al timişorenilor care aveau o aversiune pentru Lăstun şi au făcut tot posibilul să îl omoare.

Ce-i place

„Îmi place foarte mult gândirea logică, cibernetica şi matematica. Îmi place relaţia, armonia dintre ele. Un alt hobby pentru mine este tenisul de câmp. Am şi jucat la nivel profesionist, cu Dumitru Hărădău”, a spus Adrian Marian.

Ce nu-i place

„Nu îmi place globalizarea. Fiecare se dezvoltă mai mult decât poate şi se va ajunge să se spargă buba. Nu îmi place nici becalizarea româniei, minciuna şi furtul”, a mai declarat Adrian Marian.

Profil

Născut - 15.05.1955. Deva
Eucaţie - Facultatea de Design (Cluj-Napoca). Doctor în Cromatologie.
Experienţă - Profesor universitar, Decan al Facultăţii de Design. Universitatea Tibiscus.
Familie - Căsătorit cu Mihaela. Are o fiică