Firmele care au avut angajaţi în concediu medical, bătaia de joc a statului: „Este o nesimţire fără limite. E hoţie pe faţă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele care trebuie să recupereze de la Casa de Asigurări de Sănătate banii plătiţi angajaţilor aflaţi în concediu medical riscă să nu îşi mai primească banii, conform legii. Mai multe documente intrate în posesia „Adevărul” scot la iveală un mecanism prin care firmele care au avut angajaţi în concediu medical pot rămâne fără banii plătiţi deja în locul statului.

După ani de zile în care au aşteptat să primească nişte bani care ar fi trebuit să le fie rambursaţi, conform legii, în termen de 60 de zile de la depunerea cererii, firmele din Timiş riscă să nu mai primească nimic. E vorba de banii plătiţi de firme pentru concediile medicale ale angajaţilor. Potrivit legii, în cazul unui angajat care intră în concediu medical, primele cinci zile sunt suportate de angajtor, iar de la a şasea zi în sus, indemnizaţia este plătită de stat. Potrivit legii, firma plăteşte aceşti bani şi îi recuperează ulterior de la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate.

Chiar dacă legea prevede că sumele suportate de angajator se recuperează în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii, sunt firme care aşteaptă de mai mult de trei ani rambursarea banilor. În loc să le livreze firmelor banii, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Timiş le-a trimis firmelor care au de recuperat bani o adresă în care arată că banii nu pot fi restituiţi pentru că…dosarul este incomplet. În unele dintre cazuri, adresele nu precizează documentele lipsă sau alte detalii, fiind practic nişte adrese-tip, în care s-a schimbat doar numele firmei.

Adrese CJAS Timiş by Bogdan Enache on Scribd

În posesia „Adevărul” au intrat mai multe documente de acest tip. Bătaia de joc din spatele acestor adrese este dovedită de faptul că nu se specifică cererea de rambursare la care se face referire şi suma de bani la care se referă adresa şi nici documentele care lipsesc, adreselor fiindu-le ataşată o listă cu toate documentele necesare. În aceste condiţii, firmelor nu le rămâne decât să se prezinte la camera 5, conform adresei, unde este program cu publicul două ore pe zi, să solicite detalii şi ulterior să se prezinte cu documentele completate/corectate.

Anne-Marie Roth, asociat şi manager al mai multor firme de consultanţă şi de contabilitate, a declarat pentru „Adevărul” că aceste adrese pot avea, pe lângă deranjul administrativ şi birocratic generat, atât societăţilor în cauză, cât şi firmelor lor consultante – implicit costuri suplimentare, pentru societăţi alte trei efecte majore fie separat, fie combinat: pierderea banilor de către unele firme, pierderea dobânzilor legale datorate de către Casa de Asigurări de Sănătate societăţilor care nu şi-au primit banii în termenul legal, societăţi care au decis să îşi ceară drepturile conferite de lege prin deschiderea unor procese în instanţă apeland la instanta de şi/sau deschiderea unor procese care vor genera costuri suplimentare. Astfel, statul ar putea ajunge să plătească, pe lângă sumele datorate, cheltuieli de judecată şi penalităţi de întârziere.

Adresele nu prevăd un termen în care trebuie să se răspundă. Ai un termen sau nu ai un termen legal să le răspunzi? Avocaţii ne spun că este luat în considerare, dacă legea specifică nu prevede altfel, termenul de 30 zile. Casa de Asigurări poate să spună: «Am trimis adresă, nu te-ai prezentat». Dacă nu le răspunzi cu adresă, te poţi trezi că nu primeşti zeci de mii de lei pentru o firmă. Nu concep că adresa asta ar putea să însemne că trebuie să redepui dosarul/dosarele aferente unei cereri (nici nu ai ştii la care dintre ele se face referire). Nu se poate să trebuiască să redepui 1.500 de pagini (n.r. numărul paginilor depuse în cazul unor firme cu mulţi angajaţi). Nu se poate aşa ceva. Îşi bat joc de societăţile care se află în această situaţie, societăţi care au plătit aceste sume angajaţilor lor”, a declarat Anne-Marie Roth.

Potrivit aceleiaşi surse, firmele au fost sfătuite să nu ignore adresele Casei de Asigurări, chiar dacă ştiu că au depus dosarele complete.  „Noi le-am recomandat firmelor să răspundă cu adresă prin care să comunice că nu ştiu la care cereri se referă şi la ce documente lipsă se refera, în condiţiile în care opisul ataşat şi semnat de cinci persoane din cadrul Casei de Asigurări de Sănătate, nu este completat. E obligatoriu să se răspundă în aşa fel încât să se paseze din nou responsabilitatea în curtea Casei de Asigurări, aşa cum este corect. Toate acestea, în condiţiile în care am înţeles că sunt cazuri în instanţă în care Casa de Asigurări de Sănătate îşi permite să se apere şi să spună că după ce cererea a depăşit trei ani şi sumele sunt prescrise şi în condiţiile în care Casa de Asigurări de Sănătate în foarte rare cazuri a comunicat dacă nu există anumite documente la dosar, cu toate ca de o bună perioada de timp dacă doreşti să depui cererile însoţite de dosarele aferente nu îţi sunt primite la camera cinci dacă nu sunt complete. Puteam înţelege cererile acestea de clarificare pentru adresele/cererile transmise prin poştă, cu confirmare de primire, dar pentru cele depuse la biroul 5, în condiţiile în care nu iţi sunt primite aceste declaraţii dacă nu ai toate documentele, nu pot să înţeleg”, a mai declarat specialista în consultanţă şi contabilitate.

Expertul a mai arătat că solicitarea certificatului de atestare fiscală privind plata la zi a obligaţiilor pentru concedii şi indemnizaţii este nejustificată de Ordinul nr. 60/32/2006 - Norme de aplicare a OUG nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, care prevede la art.77 alin (2) ataşarea dovezii achitării contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii, pentru perioada anterioară pentru care se solicită restituirea.”

Dovada incompetenţei

Haosul de la Casa de Asigurări de Sănătate Timiş este scos la iveală de cazul unor firme care nu au avut niciodată angajaţi şi nici cereri de rambursare, dar au primit adresă prin care sunt înştiinţate că...nu au depus dosarul complet. „Este o nesimţire fără limite. Noi ne-am trezit că am primit adrese la firmele noastre care nu au avut certificate de concedii medicale. Firmele astea în viaţa lor nu au depus vreun dosar (n.r. de rambursare)”, a declarat consultantul fiscal Sorina Puşa, manager al departamentului de taxe şi impozite din cadrul Casei de Avocatură Alexandru Andreas & Asociaţii.

Reprezentanta casei de avocatură a confirmat că mai multe firme pe care le reprezintă au primit adrese din partea Casei de Asigurări prin care sunt înştiinţate că nu li se pot rambursa banii din cauza documentaţiei incomplete. „Practic, ei în momentul de faţă s-au spălat pe mâini. Nu spun ce nu s-a depus. Toată lumea ştie opisul ăla. Un astfel de dosar pentru o singură lună poate avea şi 30 de pagini. Sunt acte care nu pot fi reconstituite în 2017 pentru 2014. Certificatul de atestare fiscală, de exemplu, nu pot să îl primesc astăzi pentru atunci. Noi am introdus ca şi procedură scanarea şi ştim exact ce s-a depus. Am ajuns la concluzia că este rea-intenţie. Asta este hoţie la drumul mare. E o metodă prin care tu, ca firmă, subvenţionezi statul. Sunt oameni care lipsesc luni de zile. Tu, firmă, plăteşti, nu poţi să îl concediezi. O soluţie ar fi ca toate firmele astea să se pună spate în spate şi să dea în judecată statul, numai că firmele sunt prea ocupate să facă faţă valului de modificări legislative încât nu au timp să se lupte cu autorităţile. Sunt atâtea modificări încât eu trebuie să mă strădui să le înţeleg. Nu aşa se atrag investitori. Am firme care vor să fugă din Timiş în alte judeţe. Sunt firme care au de recuperat zeci de mii de euro (n.r. pentru concedii medicale)”, a mai declarat Sorina Puşa, potrivit căreia situaţia din Timiş este una specifică, la Arad rambursările fiind la zi.

„Ţepuirea” firmelor, mascată cu intenţii bune

Surse care au dorit să îşi păstreze anonimatul au declarat că firmele din Timiş care au avut angajaţi în concediu medical riscă să piardă bani pe fondul haosului instituit de ani de zile la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş. Sursele „Adevărul” au declarat că din cauza unor funcţionari care nu şi-au făcut treaba şi a managementului prost, nu există o evidenţă clară a dosarelor de rambursare depuse, iar metoda cea mai simplă a fost trimiterea unor adrese către toate firmele din judeţ, urmând ca aceia care vor să îşi mai primească banii să se înhame la jugul birocraţiei. „Au preluat o bază de date şi la toate firmele au trimis nişte scrisorele prin care refuză restituirea banilor datoraţi de casă pe motiv că dosarele depuse sunt incomplete”, a explicat o sursă apropiată sistemului.

Preşedintele – director general al Casei de Asigurări de Sănătate Timiş, Victor Dumitraşcu (foto jos - sursa debanat.ro), care a condus CJAS Timiş în perioada august 2012 – septembrie 2015 şi a revenit la şefia instituţiei în luna mai 2016, recunoaşte haosul din domeniul rambursării concediilor medicale, dar susţine că adresele trimise firmelor sunt pentru a le ajuta, nicidecum pentru a le încurca. Şeful CJAS Timiş susţine senin că „dacă este incompletă documentaţia trebuie să vină, li se explică ce documente lipsesc, completează dosarul şi li se rambursează banii”.

Şeful CJAS recunoaşte haosul din sistem

image

Chiar dacă pe adresa transmisă firmelor spune negru pe alb că e nevoie ca firmele să se prezinte la camera 5, nefiind oferită posibilitatea comunicării prin email, şeful CJAS Timiş susţine că lămuririle cu privire la documentele lipsă pot fi solicitate şi prin email, nefiind nevoie de o deplasare la sediul CJAS. „Pe măsură ce sunt depuse sunt verificate şi li se fac comunicări ca să îşi completeze documentaţia. Asta nu e de acum. E dintodeauna. Opisul l-am făcut conform legislaţiei în vigoare tocmai pentru ca acestor societăţi să li se uşureze munca, să nu uite vreun document. Am venit în sprijinul firmelor, să depună dosarele conform opisulului. Nu va trebui să redepună tot dosarul”, a declarat şeful CJAS Timiş, care a spus că nu cunoaşte niciun caz în care să i se fi trimis adresă de completare a documentaţiei unei firme care nu a făcut cerere de rambursare.

Deşi sunt sume nerambursate inclusiv perioada în care chiar el conducea Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, Victor Dumitraşcu dă vina pentru problemele din sistem pe „greaua moştenire”. „Eu am preluat acest mandat de foarte scurt timp şi vreau să zic că una dintre problemele mari pe care le-am preluat este legată de această dezordine interioară şi procese pe această temă. Este cea mai mare problemă pe care am găsit-o în această instituţie. Eu vreau într-o perioadă scurtă să ajungem la zi. Din momentul în care am preluat mandatul am conceput acest opis ca de aici încolo să vină cu documentele conform acelui opis să le bifeze şi să numeroteze. Vrem să ridicăm capul şi să ne putem uita în ochii celor care depun aceste dosare şi au solicitat aceste rambursări. Mă implic personal pentru a rezolva aceste probleme”, a mai declarat Victor Dumitraşcu, potrivit căruia la nivelul CJAS a fost creat un birou special pentru problema rambursării concediilor medicale.

Un document intrat în posesia "Adevărul" arată că problemele rambursărilor indemnizaţiilor pentru concediul medical sunt vechi, datând chiar din vremea în care şef al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Timiş era tocmai actualul director, Victor Dumitraşcu. Documentul amintit arată că în luna iulie 2017, o firmă care a depus cerere de rambursare în 2012, a primit adresă prin care este înştiinţată că documentaţia este incompletă. Practic, funcţionarilor de la Casa de Asigurări de Sănătate Timiş le-a luat aproape cinci ani să  verifice un dosar pe care ar fi trebuit să îl rezolve în 60 de zile. 

Firma E Cereri2012 by Bogdan Enache on Scribd

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite