FOTO  Bisericile din Slatina, sub asediul credincioşilor de Bobotează

0
Publicat:
Ultima actualizare:
boboteaza slatina 2014 foto

Aşezămintele de cult religios ortodox din judeţul Olt au fost în vervă în ultimele zile prin pregătirile pentru luni – 6 ianuarie, când credincioşii celebrează Boboteaza. Sărbătoarea marchează ultima zi din ciclul sărbătorilor de iarnă şi e dedicată purificării mediului înconjurător, în special sfinţirii apelor. În acest sens, la Slatina – de exemplu, fiecare biserică s-a pregătit de duminică prin slujbe de sfinţire a apei.

Toate bisericile din Slatina s-au aflat, luni – 6 ianuarie, sub asediul miilor de credincioşi care au ţinut cu tot dinadinsul să nu rateze nici în acest an tradiţia de a lua apă de Bobotează şi a aduce în casă. Potrivit cutumei, apa sfinţită în această zi fereşte de boli şi necazuri familia ai cărei membri gustă, dimineaţa – la prima oră, cel puţin o gură de apă sfinţită. Pentru aceasta, aproape fiecare familie, credincioasă sau nu, ajunge să aibă în casă, în această zi, o parte din această apă numită “agheasmă” în urma slujbei de sfinţire realizată de către fiecare preot în parte, la biserica de care aparţine.

Recipiente de tot felul, de la butoaie de zeci sau sute de kilograme, şi până la tot felul de instalaţii menite să servească aceluiaşi scop religios al distribuirii de apă sfinţită, au fost minuţios pregătite pentru ziua de luni – 6 ianuarie, astfel încât fiecare credincios care a venit la biserică în această zi, fără să conteze dacă a asistat sau nu la slujba de sfinţire a apei, să intre, până la urmă, în posesia mult-râvnitei agheasme.

La Biserica “Sfinţii Împăraţi” de pe strada Piteşti din Slatina, de exemplu, ce datează de la începutul secolului XVIII, mii de locuitori ai urbei din zona aferentă lăcaşului de cult s-au prezentat “la datorie” încă de la primele ore ale zilei pentru a nu rata slujba de sfinţire a apei. Alţii, mai comozi, au venit la finele slujbei, aceasta deoarece accesul credincioşilor la apa sfinţită a fost posibil doar după înfăptuirea acestui obligatoriu ritual religios. Odată terminată slujba, adică undeva în jurul orelor 12.00, s-a dat liber la distribuirea agheasmei. Iar cei prezenţi atât au aşteptat.

La Slatina, agheasma vine pe… ţeavă

Mariana Dumitru este doar unul dintre miile de credincioşi care, luni, a îndeplinit toate etapele acestei zile: a participat la slujba de sfinţire a apei încă de la primele ore ale zilei, apoi a stat la coadă pentru a intra în posesia agheasmei. Drept recipiente a avut trei sticle de câte 2,5 litri, pe care le-a umplut "ochi" cu mult-râvnita apă sfinţită. Datorită ingeniozităţii celor ce slujesc la Biserica “Sfinţii Împăraţi” din municipiu, aici se utilizează de ani de zile o instalaţie ce facilitează enorm accesul populaţiei la agheasmă printr-o serie de robinete montate pe o ţeavă ce duce la un izvor cu apă sfinţită aflat chiar lângă biserică.

image

Foto

boboteaza slatina 2014 foto

“Aici vin în fiecare an pentru că nu se înghesuie lumea ca la alte biserici. Au ei (preoţii, n.a.) o instalaţie care ne ajută şi pe noi, dar şi pe ei, ca totul să fie civilizat şi nimeni să nu facă scandal din cauza apei sfinţite. La alte biserici au butoaie şi lumea se calcă în picioare ca să ajungă la apa asfinţită, dar aici nu ai asemenea probleme: sunt o grămadă de robinete de unde poţi lua agheasmă”, a spus Mariana Dumitru.

Tradiţii de Bobotează

“Botezul Domnului” sau “Boboteaza” este sărbătorită în fiecare an pe 6 ianuarie, când în toate lăcaşurile de cult ortodoxe se oficiază slujba Aghesmei Mari. Slujba sfinţirii apei se poate face atât în Ajun, cât şi în dimineaţa zilei de Bobotează, şi aminteşte de momentul în care Mântuitorul Iisus Hristos a fost botezat în apele Iordanului. Tradiţia cere ca locul de desfăşurare a slujbei să se aleagă împreună cu preotul satului, de obicei într-un spaţiu mai larg - unde să fie cel puţin o fântână -, în imediata vecinătate a unei ape curgătoare, în gospodăria unui om sau în curtea bisericii. Pentru acest moment, înainte se aducea apă, care se punea în vase mari de lemn şi, tot în această zi, se taie - la râu, o cruce mare de gheaţă. În jurul acestei cruci sau în jurul crucii care se afla în mod normal în curtea bisericii se desfăşoară întreg ceremonialul religios, la care participă toată suflarea comunităţii. După slujba de sfinţire a apei - transformată în “agheasmă”, fiecare sătean îşi ia apă sfinţită în vasele de lemn, de sticlă sau, mai nou – de plastic - cu care a venit de acasă. Pe drumul de întoarcere ei strigă “Chiraleisa” (provine din neo-greacă şi înseamnă “Doamne, miluieşte!”) - pentru belşugul holdelor viitoare, pentru purificarea aerului şi toarnă câte puţină agheasmă în toate fântânile întâlnite în cale. Exista credinţa că, strigând “Chiralesa”, oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie). Odată ajunşi acasă, oamenii sfinţesc cu agheasmă şura, grajdul, animalele din grajd, pomii din livadă, casa şi interiorul casei.

Se spune că, în noaptea de Bobotează, tinerele fete îşi visează ursitul. Ele îşi leagă pe inelar un fir roşu de mătase şi o rămurică de busuioc şi pun busuioc sub pernă. Fetele care cad pe gheaţă în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an, spune tradiţia populară. De Bobotează se crede că se deschide cerul şi animalele vorbesc şi că oamenii, în ofensiva împotriva spiritelor rele, sunt ajutaţi de lupi, singurii care văd aceste spirite, le aleargă şi le sfâşie cu dinţii.

Mai puteţi citi:

Aproape 900 de olteni, amendaţi de poliţişti în minivacanţa sărbătorilor de iarnă

FOTO VIDEO  Mii de slătineni au petrecut Revelionul 2014 în centrul oraşului

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite