Colectarea selectivă, misiune imposibilă: contract de 74 de milioane de lei, reziliat la zece luni de la implementare

Colectarea selectivă, misiune imposibilă: contract de 74 de milioane de lei, reziliat la zece luni de la implementare

Pe banda de sortare a deşeurilor reciclabile ajung cantităţi prea mici. Prin urmare, contractul va fi reziliat FOTO Silvana Armat

Din cauza pierderilor lunare înregistrate în procedura de sortare a deşeurilor reciclabile (hârtie, plastic şi metal), o asociere de firme a decis că nu mai merită să continue contractul în valoare 74 de milioane de lei şi a notificat rezilierea acestuia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sibiul este unul din primele judeţe din România în care a fost implementat sistemul de colectare selectivă a deşeurilor, sistem construit din fonduri europene şi care a devenit funcţional din noiembrie anul trecut. Sistemul implică doi operatori, unul de colectare şi transport a deşeurilor şi unul de sortare a celor reciclabile şi de transformare a celor biodegradabile în compost. La zece luni de la demararea colectării selective, însă, Brantner Eviroment SRL şi Schuster & Co Ecologic, firmele din Sibiu care au câştigat licitaţia pentru sortare şi compostare, au decis că sistemul este unul care le generează pierderi prea mari şi au notificat autorităţile judeţene că renunţă.
 
Cadou de Crăciun
 
Preavizul de reziliere a acestui contract a fost transmis Asociaţiei de dezvoltare intercomunitară (ADI) Eco Sibiu, în ziua de 24 august 2017, durata acestui preaviz fiind de 30 de zile. ADI Eco Sibiu (asociaţia care reuneşte toate localităţile judeţului în care este implementat acest sistem) mai are, însă, încă 90 de zile în care să caute un nou operator, având în vedere că legislaţia în vigoare obligă operatorii de servicii publice să mai menţină activitatea cel mult trei luni, după încheierea contractului.
 
Deocamdată, sortarea deşeurilor în judeţul Sibiu mai este sigură pentru 90 de zile FOTO Silvana Armat
 
„În aceste condiţii, considerăm absolut necesară obligarea operatorului existent de a continua prestarea serviciilor de sortare şi compostare, conform dispoziţiilor legale şi contractuale, pentru o perioadă de încă maxim 90 de zile de la data încetării contractului, astfel încât să se asigure perioada de timp necesară relansării procedurii de licitaţie publică deschisă şi desemnării unui operator «in house»“, se arată într-un raport al Consiliului Judeţean, aprobat de preşedinta Daniela Cîmpean. Raportul este anexat unui proiect de hotărâre de CJ, care urmează a fi dezbătut săptămâna viitoare de aleşii judeţului Sibiu. 
„Delegatul va asigura continuitatea serviciului până la desemnarea noului operator, dar nu mai mult de 90 de zile calendaristice de la data încetării Contractului”, au confirmat reprezentanţii celor două firme, care au notificat rezilierea contractului. Termenul de trei luni expiră în treia zi de Crăciun, pe 27 decembrie 2017, fiind unul extrem de scurt pentru organizarea unei noi proceduri de achiziţie publică. În acest context, autorităţile vor apela la proceduri de încredinţare a serviciilor în regim de urgenţă.
 
Cauza: deşeuri prea puţine
 
Demararea sistemului de colectare selectivă a deşeurilor a găsit piedici şi în rândul populaţiei din judeţul Sibiu. Mai ales în zonele de blocuri, sortarea deşeurilor pe fracţii diferite (plastic, hârtie, metal, bioidegradabil şi, respectiv, rezidual) este adeseori viciată de locuitori care nu respectă deloc destinaţia recipientelor de diferite culori.
 
Însă una din cele mai mari probleme este faptul că, în caietul de sarcini pe baza căruia firmele interesate de acest contract şi-au întocmit ofertele, cantităţile de deşeuri estimate erau mult mai mari. După demararea proiectului, s-a dovedit că doar 15% din cantităţile estimate sunt şi colectate, în realitate. În această situaţie, cei de la Brantner şi Schuster au arătat că înregistrează lunar pierderi, deoarece prin caietul de sarcini s-au angajat să îndeplinească anumite criterii (număr de angajaţi, cantităţi de reciclabile sortate) şi că, pentru ca serviciul să rămână profitabil, este nevoie de creşterea tarifelor. „De la tariful actual de 157,45 de lei/tonă fie la 735 de lei/tonă raportat la condiţiile reale de operare, fie la 850 de lei/tonă, raportat la condiţiile reale de operare şi includere a unor investiţii realizate din fonduri proprii“, au calculat firmele implicate în procesul de sortare. O asemenea creştere de tarif nu este permisă de contractul semnat anul trecut, prin urmare s-a ajuns la rezilierea acestuia.
 
Cantităţile de deşeuri mult mai mici prevăzute în documentaţii au fost preluate din planurile naţionale, mai arată autorităţile locale. „La baza estimărilor cantităţilor de deşeuri municipale a stat indicele de generare a deşeurilor municipale prevăzut în Planul naţional de gestionare a deşeurilor, Planul judeţean de gestionare a deşeurilor şi Aplicaţia de finanţare a proiectului Sistemului de management integrat al deşeurilor, indice care, după intrarea în funcţiune a operatorilor de colectare şi transport şi operare a staţiilor de sortare şi compost s-a dovedit că a fost mult supraestimat“, se mai arată în raportul înaintat consilierilor judeţeni din Sibiu.
 
Rând pe rând, către infringement
 
România s-a angajat în faţa UE că va ajunge la un grad de reciclare de 50% până în anul 2020, indicator care – dacă nu va fi atins – va duce la declanşarea procedurii de infringement împotriva ţării noastre. Atingerea gradului de reciclare asumat pare o ţintă tot mai greu de atins, în condiţiile în care apar dificultăţi în mai toate judeţele din ţară în care aceste sisteme de colectare selectivă a deşeurilor au fost  implementate. Bistriţa – Năsăud, spre exemplu, a fost primul judeţ din România în care sistemul a fost demarat, la finele lui 2014. Doi ani mai târziu, contractul de colectare şi transport al deşeurilor a fost reziliat, la fel, din cauza estimărilor greşite din caietul de sarcini.
citeste totul despre: