Educatoare pentru colegii ei, în clasa a IV-a
0La Şcoala Generală numărul 10 din Sibiu, copiii mai slabi la învăţătură sunt ajutaţi să-şi facă temele, după orele de curs, de colegii lor. De aproape un an, Şcoala Generală numărul 10 din Sibiu este partener într-un proiect cu finanţare europeană, derulat de organizaţia Salvaţi Copiii, program care îşi propune să „recupereze” elevii predispuşi la abandon şcolar.
54 de copii, jumătate dintre ei în clasele I-IV, iar cealaltă jumătate, în clasele V-VIII, sunt ajutaţi după orele de curs să-şi facă lecţiile şi să înveţe pentru orele de a doua zi.
Alături de cadrele didactice specializate, elevii sunt ajutaţi şi de cinci colegi de-ai lor, copii cu rezultate foarte bune la învăţătură. Până să ajungă să se plimbe printre bănci, sunt instruiţi temeinic în legătură cu ce au de făcut, o zi fiind dedicată legislaţiei pentru drepturile copilului.
Unul dintre micii meditatori este Andreea Drişcu, de 11 ani, acum în clasa a V-a. „E frumos, este minunat. Şi nu am avut emoţii, a fost ok". Andreea era în clasa a IV-a la primele ei meditaţii. Povesteşte relaxat despre momentele când şi ea, alături de cadre didactice specializate, a fost privită de colegii mai mici şi de cei de clasă cu respectul cuvenit unei „doamne educatoare".
De la premiul I la catedră
Copiii prinşi în acest an în cadrul programului o cunosc de anul trecut pe Andreea şi o primesc cu bucurie. "Vezi că aici nu-i bine, şterge, hai să-ţi explic", spune zâmbind eleva care a luat premiul I la sfârşitul fiecărui an şcolar de până acum. Fetiţa găseşte experienţa de anul trecut interesantă şi recunoaşte că s-a simţit foarte bine atunci când s-a plimbat printre rândurile de bănci, s-a oprit şi a dat explicaţii.
„I-am ajutat la matematică foarte mult, la română, câteodată la engleză, pe colegii mei din clasă îi ajutam câteodată la ştiinţe ale naturii. Pe copiii din clasă îi ajutam la fracţii câteodată, pe cei din a doua la adunări, pe cei din a treia la înmulţiri şi împărţiri, la probleme", povesteşte Andreea.
Nu a fost deloc dificil şi i-a plăcut atât de mult postura încât se gândeşte, deşi mai sunt ani mulţi până la momentul unor asemenea opţiuni, să ajungă să facă o carieră în învăţământ.
Părinţii, încântaţi de idee
Alături de Andreea, anul trecut au mai fost „educatoare" alte trei colege de clasa a VIII-a, care acum sunt la liceu, şi o colegă de clasă. Copiii li s-au alăturat celor două cadre didactice care îi ajută pe elevii cu probleme, în speranţa că vor reuşi să-i menţină în sistemul de învăţământ.
„Beneficiarii noştri sunt 54 de elevi selectaţi în proiect pe baza rezultatelor şcolare, şi apoi pe baza situaţiei materiale sau a faptului că, fiind într-un cartier mărginaş al oraşului, avem mulţi minoritari. După un an de proiect, dintre cei 50 de elevi care au fost selectaţi în primul an, avem o rată de promovabilitate de 80 la sută", spune Claudia Marcu, coordonatorul de proiect.
Pentru a-i aduce pe copii la şedinţele de pregătire, membrii echipei au mers din casă în casă şi au discutat cu părinţii, pe care i-au chemat apoi regulat la şedinţe şi i-au ţinut la curent cu situaţia copiilor.
„Nu sunt greu de convins părinţii, chiar sunt bucuroşi că am reuşit să-i cooptăm pe copiii lor să rămână în proiect pentru că ei recunosc că au foarte puţine clase, unii dintre ei chiar deloc, şi atunci sunt mulţumiţi că îi putem ajuta pe copii, chiar au fost câteva mămici care s-au rugat de noi să le primim copiii, să ştie să citească mai bine şi să socotească, să progreseze", spune Maria Marcu, director al şcolii 10 şi mediator în cadrul proiectului.
Iar cea mai mare bucurie este, cu siguranţă, faptul că elevi aflaţi în situaţii de corigenţă sau abandon învaţă acum la licee bune din oraş. „Chiar am fost săptămâna trecută cu doamna directoare la un astfel de copil acasă, pentru că eu trebuie să fac şi anchete sociale, şi copilul respectiv avea un văr în program. L-am întrebat cum se face că este acasă, şi mi-a spus că se pregăteşte să meargă la liceu", spune zâmbind coordonatoarea proiectului.