Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reşiţa, scos la licitaţie, ar putea fi salvat de Primărie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primele locomotive construite în România şi expuse în cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa au fost scoase la vânzare bucată cu bucată din cauza unui litigiu dintre ONG-ul care le deţine şi o societate comercială.

Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reşiţa se află sub sechestru, iar un executor judecătoresc a scos deja la licitaţie prima locomotivă la preţul de 154.350 de lei. Primul termen a fost în luna mai a acestui an, însă nu s-a arătat nimeni interesat de achiziţionarea piesei de epocă. Marţi, 9 august, este cel de-al doilea termen al licitaţiei, iar preţul de pornire este de 50 la sută din cel iniţial.

Muzeul a fost amenajat în anul 1972, la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reşiţa, prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al uzinelor reşiţene pe atunci. Este considerat cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa şi este declarat monument istoric naţional. Sunt expuse 16 locomotive cu abur din diverse epoci de construcţie, 14 produse la Uzina Constructoare de Maşini din Reşiţa(UCMR).  Printre aceste se află şi piese extrem de rare, cum ar fi prima locomotivă cu abur construită în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, în 1872, după modelul locomotivei Szekul (proiectant: John Haswell), care a fost adusă la Reşiţa în 1871 (cu numărul de circulaţie 1). Resicza a fost în serviciu între 1872 şi 1937. Au existat încă două locomotive cu abur similare, construite în 1872-1873, Bogsan şi Hungaria, aceasta din urmă fiind prezentată la Expoziţia Universală de la Viena din 1873.

Cum s-a ajuns la scoaterea locomotivelor la licitaţie

În decembrie 2003, UCMR se privatizează, iar preşedinte al Consiliului de Aministraţie devine Adrian Chebuţiu, arestat în 2011 şi trimis în judecată pentru fapte de corupţie.  În 2010, UCMR a donat locomotivele Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa, un ONG condus de Lăcrămioara, soţia lui Adrian Chebuţiu.

În toţi aceşti ani, fundaţia a primit diverse donaţii şi sponsorizări pentru întreţinerea muzeului. Chiar şi Consiliul Judeţean Caraş-Severin s-a implicat în reabilitarea muzeului. Însă una din firmele care a avut cotizaţii importante către ONG-ul condus de către Lăcrămioara Chebuţiu este Hydro - Engineering, care prin două contracte ar fi donat suma de 185.000 de lei.

Curtea de Apel Timişoara a anulat în 2015 cele două contracte dintre Hydro- Engineering şi Fundaţia UDR, fiind considerate “frauduloase”, iar fundaţia trebuia să restituie sumele, fapt care nu s-a întâmplat până în prezent. După mai multe procese, s-a ajuns la punerea sechestrului pe bunurile Fundaţiei UDR, adică pe Muzeul Locomotivelor cu Abur, urmând ca acesta să fie scos la licitaţie.

Dosar penal pentru înstrăinarea locomotivelor

La primul termen de vânzarea a locomotivelor, Primăria Municipiului Reşiţa a încercat să blocheze licitaţia folosindu-se de faptul că există un dosar penal în care sunt cercetaţi Adrian Chebuţiu şi Adrian Preda, cu privire la modul de ieşire din patrimoniul UCM Reşiţa a activelor (locomotive) transmise în cursul anului 2010 către Fundaţia UDR.

“Bunul mobil (Locomotiva cu abur la care se face referire în înştiinţare) a fost inclus în categoria Tezaur Naţional de către Ministerul Culturii şi nu poate fi vândut fără avizul Ministerului Culturii, orice vânzare fără acest aviz fiind nulă. Primăria Municipiului Reşiţa a transmis o adresă către Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalte Curte de Casaţie şi Justiţie, Serviciul Teritorial Timişoara, în vederea analizării oportunităţii instituirii sechestrului asigurător conform prevederilor legislative şi ţinând cont de adresa Ministerului Public în dosarul nr. 48/P/2012 şi înaintată Curţii de Apel Timişoara, în dosarul nr. 13474/3/2013**/a1, din care rezultă faptul că a fost extinsă urmărirea penală şi pusă în mişcare acţiunea penală faţă de inculpaţii Chebuţiu Adrian şi Preda Adrian Coriolan, obiectul dosarului fiind şi cu privire la modul de ieşire din patrimoniul UCM Reşiţa a activelor (locomotive) transmise în cursul anului 2010 către Fundaţia Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa UDR. În opinia municipalităţii, această măsură de indisponibilizare este oportună pentru protejarea acestui tezaur al industriei din România, protecţie necesară până la clarificarea aspectelor legate de proprietatea acestora”, se arată în comunicatul trimis la aceea vreme de administraţia locală.

Mai mult, Primăria Reşiţa nu a fost de acord nici ca licitaţia să se organizeze pe terenul aflat în domeniul public al municipiului Reşiţa, şi a recomanadat ca aceasta să fie ţinută „la locul unde debitorul realizează venituri”.

Primăria este dispusă să achite datoriile fundaţiei

Acum, noul primar, a schimbat strategia şi este dispus să aloce bani de la bugetul local ca să achite datoriile fundaţiei, în schimbul cedării întregului muzeu către municipalitate.

“Primarul municipiului Reşiţa, Ioan Popa, a purtat o discuţie cu Lăcrămioara Chebuţiu, preşedintele Fundaţiei UDR, pe tema Locomotivei cu abur, care face obiectul licitaţiei publice.  Edilul i-a propus acesteia ca administraţia publică locală să achite datoriile Fundaţiei,  în schimbul cedării Muzeului de Locomotive cu Abur către municipalitate, în baza unui protocol încheiat între cele două părţi. Preşedintele Fundaţiei a afirmat că se va consulta cu membrii Fundaţiei şi va transmite un răspuns în cel mai scurt timp”, ne-a comunicat Roxana Topală, purtătorul de cuvânt al Primăriei Reşiţa.

Locomotivele nu pot fi mutate

Executorul judecătoresc Gheorghe Brad este conştient că scoate la vânzare mândria reşiţenilor, dar spune că nu are ce face şi că trebuie să respecte procedurile. “Fiind monument istoric, Ministerul Culturii şi Primăria are dreptul de preemţiune. La primul termen nu au uzat de el. Noi nu putem să vindem dacă ei îşi exprimă acest drept. Din câte am înţeles, acum se caută o soluţie. Sper să se înţeleagă şi să oprim procedura. Îmi pare rău, dar eu nu am ce face, sunt pus între ciocan şi nicovală. Creditorul vrea banii, eu trebuie să execut”, declară Gheorghe Brad.

Conform executorului, orcine cumpără locomotivele din muzeul de la Reşiţa nu va avea dreptul să le mute din acel perimetru. “E o procedură specială pentru un bun de patrimoniu. Şi dacă o cumpără cineva, nu se poate să vină să o ducă la fier vechi sau să o mute în altă parte”, a mai spus Brad.

Dacă Primăria ajunge la un acord cu Fundaţia UDR, locomotivele nu vor mai fi vândute.

Reşiţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite