Deputatul Szabo Odon atrage atenţia asupra proiectului care riscă să deprofesionalizeze managementul din învăţământ
0Anumite modificări ale normei didactice din învăţământ, modificări care, o dată puse în aplicare, pot determina sute de directori de şcoli să facă rabat fie de la calitatea actului didactic, fie de la cea activităţilor specifice de management. Deputatul UDMR Szabo Odon a atras atenţia asupra acestora modificări, urmând să semnaleze problemele în Comisia pentru Învăţământ a Camerei Deputaţilor.
Noua metodologie didactică, propusă de Ministerul Învăţământului şi aflată încă în faza discuţiilor, spune că, în acele unităţi de învăţământ care au sub 300 de elevi sau copii preşcolari, directorii vor fi obligaţi să deţină o normă întreagă de predare la clasă, în vreme ce adjuncţii acestora îşi vor pierde funcţiile administrative.
„În asemenea condiţii profesori bine calificaţi nu îşi vor mai dori funcţia de director”, avertizează deputatul bihorean.
Există chiar posibilitatea ca, datorită orelor suplimentare, ceilalţi dascăli să câştige mai bine decât directorii, fără a avea însă responsabilităţile administrative ale acestora.
„Care este, în acest context, motivaţia de a conduce o şcoală? Cum realizezi pregătirea şcolară la clasă când eşti director şi eşti mereu chemat, ba pentru un proces verbal, ba la o şedinţă?”, întreabă deputatul, membru al Comisiei pentru Învăţământ a Camerei.
El atrage atenţia asupra faptului că există, în mediul rural, şcoli şi grădiniţe cu personalitate juridică, ce funcţionează în cinci sau şase imobile, aflate adesea în tot atâtea localităţi. Este evident pentru oricine că, fiind obligat să muncească cu normă întreagă la catedră, un director de şcoală nu se va putea achita aşa cum trebuie de sarcinile administrative ce îi revin.
În această situaţie s-ar putea găsi circa o sută de şcoli şi grădiniţe din judeţul Bihor, dar ea priveşte toate unităţile din învăţământul de stat, indiferent dacă aceste grădiniţe, şcoli sau licee au ca limbă de predare exclusiv româna sau dacă există şi clase la care predarea se face şi în limba maternă a minorităţilor.
Deputatul Szabo Odon crede că, fiind confruntat cu creşterile salariale anunţate de Guvern, şi realizând că din bugetul alocat nu poate asigura plata cadrelor didactice, Ministerul Învăţământului este tentat să recurgă la această măsură, care i-ar aduce unele economii. Caracterizând soluţia a fiind una „îngustă”, parlamentarul UDMR susţine ideea creşterii bugetului alocat învăţământului, „măcar către pragul de 6%, dacă nu peste acesta, aşa cum prevede legea”.
Parlamentarul bihorean a anunţat că intenţionează ca, săptămâna viitoare, să pună în discuţia Comisiei pentru Învăţământ a Camerei Deputaţilor această iniţiativă, avertizând că, dacă ea va fi adoptată în forma ei actuală, va produce consecinţe grave asupra sistemului educaţional.
„O bună parte din directorii de şcoli nu se vor mai înscrie la concursurile organizate pentru ocuparea acestei funcţii. Aceste prevederi nu sunt deloc stimulative, tocmai pentru aceia care muncesc cel mai mult într-o şcoală. E clar că directorii ori nu vor face faţă la catedră ori nu vor rezista obligaţiilor de director, deci – şi într-un caz şi în celălalt – şcoala va avea de suferit”, susţine deputatul bihorean.