Singura navă cu zbaturi din flota României, care poate intra în Cartea Recordurilor. Cu ea s-au plimbat Regele Ferdinand şi liderul rus Hruşciov

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava ”Tudor Vladimirescu”. FOTO: Bogdan Nistor
Nava ”Tudor Vladimirescu”. FOTO: Bogdan Nistor

Cine trece prin oraşul de la Dunăre şi are privilegiul de a face o croazieră cu celebra navă cu zbaturi ”Tudor Vladimirescu” poate spune că a trecut puţin prin istorie: cu ea s-au plimbat, de-a lungul existenţei, Regele Ferdinand, mareşali ai României din perioada interbelică, dar şi preşedintele rus Hruşciov.

Pentru cei care nu ştiu, singura navă cu zbaturi care încă mai funcţionează în Europa poate fi găsită acostată la cheu în Portul Galaţi. Şi am zis bine că poate fi zărită cel mai adesea la cheu pentru că în ultima vreme nu prea s-a mai desprins de pontonul de la ţărm. Este şi normal dacă luăm în calcul faptul că exploatarea ei este extrem de costisitoare şi puţini îşi permit s-o închirieze pentru marş pe apă. Numai pornirea costă în  jur de 1.500 de euro, ca să nu mai vorbim că apoi, ora de marş costă în jur de 500 de euro.

Atunci când a modernizat-o, în urmă cu mai bine de 10 ani, Consiliul Judeţului Galaţi spera să o transforme într-un adevărat obiectiv turistic. Şi ar fi reuşit dacă Galaţiul chiar ar fi făcut parte din harta turitică a României. Din păcate, turiştii nu s-au îngrămădit pe malul Dunării, motiv pentru care nava a fost nevoită să stea mai mult la mal. Dan Lilion Gogoncea, fostul preşedinte al CJ Galaţi care a modernizat nava Tudor Vladimiresc, sper de asemenea, că delegaţiile diplomatice şi de afaceri se vor îngrămădi să viziteze Galaţiul, numai că n-a fost să fie aşa.  

Nava cu zbaturi acţionate de forţa aburului „Tudor Vladimirescu” a fost construită între 1850 şi 1853, la Şantierul Naval Ganzdanubius din Budapesta, la cererea companiei austriece DDSG, care făcea comerţ în Ţara Românească şi Moldova şi avea nevoie de un remorcher foarte puternic, care să străbată zona Cazanelor Dunării. Pentru că la vremea aceea nu se inventase încă elicea, nava a fost dotată cu un sistem de propulsie bazat pe mai multe pale din lemn, montate pe un ax poziţionat la mijlocul navei, sistem denumit ulterior sistem de propulsie cu zbaturi. În 1919, nava a fost primită de România în contul despăgubirilor de război.

Rebotezată ”Sarmisegetuza”

A fost rebotezată „Sarmisegetuza” şi a devenit navă de pasageri. De-a lungul anilor, la bordul ei au urcat Regele Ferdinand şi Regina Maria, Carol al II-lea, Regele Mihai, dar şi mareşalii Averescu şi Antonescu. Pe vreme când România îl avea prim ministru pe Gheorghe Gheorghiu Dej, preşedintele fostei URSS Nichita Hruşciov s-a plimbat pe Dunăre cu nava „Tudor Vladimirescu”. Apoi, multă vreme nava a fost folosită pentru curse între Brăila şi Sulina, dar ulterior a fost folosită pentru curse mai scurte, între Galaţi şi Brăila. 

În 2004, nava a fost reparată şi reamenajată la standarde moderne de către armatorul său, Navrom Galaţi, cu largul concurs al preşedintelui CJ de la vremea respectivă. A fost păstrat sistemul de propulsie cu zbaturi acţionate de forţa aburului, care are o putere de 600 CP.

O oră de marş cu „Tudor Vladimirescu” costă 500 de euro. Foto: tramclub.org

nava tudor vladimirescu galati

Din păcate, ora foarte scumpă de marş face ca ea să fie extrem de rar închiriata. Potrivit celor de la CJ, în ultimii ani, nava a fost scoasă la plimbare doar de ziua marinei, la celebra parada navala. Costurile mari se justifica si prin consumul imens de carburant pe care il are masina cu aburi: 640 de litri de motorina pe ora! Turistii mai pot vedea si cum a fost inlocuita cu succes o timona cu contemnporanul joystick.

Datele extrase din planurile succesive de reconstructie ale navei din 1919, 1954, 1963 arată că legenda navei amiral a flotei de pe Dunăre „Tudor Vladimirescu” a început exact acum 150 de ani, în Imperiul habzurgic. Reprezentanţii companiei Navrom spun că au făcut demersuri către autorităţile ungare pentru a găsi mai multe documente în arhivele lor care să demonstreze vechimea navei. Dacă ar exista aceste documente, nava ar putea intra în Cartea Recordurilor. „Până acum nu am primit nici un raspuns de la autorităţile ungare, aşa că vom încerca să căutam singuri acele documente", spunea recent un reprezentant al Companiei de navigaţie fluvială Navrom.

Dacă v-a plăcut acest articol, alăturaţi-vă, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

   

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite