Pentru şoferi: top 10 lucruri pe care trebuie să le faci primăvara ca să prelungeşti viaţa maşinii
0Există câteva lucruri cărora mulţi şoferi nu prea le dau importanţă, dar care pe termen mediu şi lung fac diferenţa în ceea ce priveşte durata de viaţă a maşinii. Verificarea filtrului de combustibil sau schimbarea lichidului servodirecţiei sunt doar două exemple despre cât de importantă este o analiză amănunţită a propriului autoturism la începutul fiecărui an.
Proprietarii de autoturisme trebuie să verifice 10 lucruri la propria maşină la începutul fiecărei primăveri, pentru a se asigura că aceasta va funcţiona bine pe întreaga perioadă a anului. Acestea sunt următoarele:
1. Filtrul de combustibil este un element, relativ simplu, care protejează motorul de impurităţile care se pot găsi în carburant. De regulă, producătorul modelului pe care-l deţine orice proprietar de autoturism recomandă un interval clar de schimbare a elementului filtrant. Există cazuri în care maşina nu este prevăzută pe circuitul de alimentare a motorului cu un asemenea filtru. În acest caz, se impune montarea unui filtru;
2. Completarea sau schimbarea lichidului servo-direcţiei este, de asemenea, vitală. Maşinile echipate cu servo-direcţie hidraulică impun urmărirea nivelului lichidului servo-direcţiei, ca acesta să nu scadă sub limita minimă. De regulă, limita minimă/maximă este marcată pe rezervorul lichidului. Atunci când completăm cu lichid, trebuie să fim siguri că este de acelaşi tip cu cel recomandat de producător. În cazul în care nivelul este mult sub limita minimă sau atunci când virăm şi simţim o rezistenţă mare a volanului, este indicat să ne îndreptăm imediat către un service;
3. Atunci când se impune schimbarea bateriei la maşină, este absolut necesar să respectaţi valorile date de producătorul maşinii. Nu vă zgârciţi atunci când vine momentul schimbării bateriei. Una ieftină nu înseamnă că aţi făcut neaparat o afacere bună. Ulterior, pot să apară tot felul de probleme, ce vor avea ca rezultat costuri suplimentare pentru dumneavoastră;
4. Filtrul de aer este o componentă auto ce poate părea banală, dar care influenţează în mod direct comportamentul şi performanţele motorului tău. Atunci când aceste este îmbâcsit de impurităţi şi praf, maşina ta nu va mai etala performanţele cu care te-ai obişnuit. De regulă, intervalul în care acest filtru trebuie schimbat este specificat de producătorul maşinii. Acest interval este în strânsă legătură cu mediul în care maşina rulează. Dacă maşina este ţinută cu preponderenţă într-un mediu cu mult praf, timpul de schimbare va fi mai redus faţă de o maşină care rulează într-un mediu fără praf. Aşadar, fii atent la intervalul de schimbare a filtrului şi nu lăsa să treacă mult timp peste limita impusă de producător;
5. Uleiul trebuie schimbat total la intervale regulate de timp specificate foarte clar de producătorul maşinii. Se poate utiliza orice gen de ulei de maşină, atât timp cât respectă parametrii indicaţi de constructor. Recomandat este să utilizaţi marca de ulei specificată de producător;
6. Atunci când vorbim despre motoarele care se alimentează cu benzină, bujiile sunt elementele care dau viaţă motorului. Fără scânteia generată de acestea, motorul nu poate funcţiona. De regulă, producătorul maşinii specifică un interval de funcţionare optimă a bujiilor, după care acestea trebuie înlocuite. Chiar dacă bujiile funcţionează peste termenul prevăzut de producător, este recomandată schimbarea acestora;
7. Curelele motorului trebuie schimbate în timp util pentru o bună funcţionare a motorului. Amânarea schimbării curelelor de transmisie peste limita impusă de producător poate cauza daune serioase propulsorului, iar asta înseamnă că va trebui să băgaţi adânc mâna în buzunar pentru a le remedia;
8. Lichidul de răcire (antigelul) are un rol multiplu (răcire, protecţie la îngheţ, protecţie la oxidarea metalului), astfel că necesită o atenţie mare din partea oricărui proprietar de autoturism. Este important ca nivelul lichidului să se încadreze în limitele minim/maxim marcate pe rezervorul lichidului, în caz contrar te vei trezi cu o problemă majoră la sistemul de răcire. Producătorul maşinii recomandă, după un anumit interval de timp, înlocuirea antigelului şi va trebuie să ţii cont de acest lucru;
9. Chiar dacă sunt cele mai longevive elemente care trebuie înlocuite, cauciucurile sunt vitale pentru buna funcţionare a oricărei maşini. ”Sunt elementele care fac legătura între maşină şi calea de rulare, având implicaţii directe în ceea ce înseamnă securitatea pasagerilor şi performanţele maşinii. De aceea, este indicat să urmăreşti gradul de uzură a anvelopelor, presiunea din interiorul acestora, iar atunci când vine timpul să le înlocuieşti, este important să nu te zgârceşti la bani”, explică Marcel Boghian, inginer auto;
10. După cum bine se ştie, plăcuţele de frână sunt elementele din sistemul de frânare care se uzează cel mai rapid. Timpul în care acestea se consumă depinde în cea mai mare parte de stilul de condus al fiecărui şofer. Este bine să verifici din când în când grosimea acestora şi să nu aştepţi până când se ajunge la metal. Vei risca astfel să uzezi prematur discurile şi să fii nevoit să le schimbi, iar costurile vor fi cu sigurantă mai mari decât cele ale plăcuţelor.
Cum sa întreţii corect automobilul
Mulţi automobilişti execută unele operaţiuni de întreţinere ale maşinii pe cont propriu, mai ales după ce au ieşit din termenul de garanţie acordat de fabricantul maşinii. Nu este neaparat un lucru rău, dacă aceştia ştiu să măsoare şi să completeze nivelul uleiului din motor, al lichidului de frână în rezervorul pompei centrale, al lichidului din rezervorul servodirecţiei sau al lichidului de răcire în vasul de expansiune. Proprietarii de autoturisme trebuie să ştie ce sortimente de uleiuri şi lichide să achiziţioneze şi cum să le folosească pentru completare. Chiar şi aşa, şoferii pot să facă uneori şi greşeli care pot afecta buna funcţionare a maşinii şi îi pot arde serios la buzunar. De aceea, sfatul specialiştilor este să se adreseze unui service pentru rezolvarea corectă a problemelor de întreţinere. Vom detalia în continuare câteva greşeli pe care le comit unii şoferi şi modul cum ele pot fi remediate.
Greşeli la alimentarea cu carburant
– Alimentarea unui motor diesel cu benzină este foarte periculoasă, putând duce la griparea pompei de injecţie. De obicei, dacă se toarnă doar 1-2 litri de benzină peste motorina existentă în rezervor, iar şoferul îşi dă seama la timp de greşeală şi opreşte alimentarea, această greşeală nu este prea gravă, fiindcă un diesel cu pompă de injecţie de înaltă presiune acceptă 1-2 litri de benzină la un rezervor, iar un diesel clasic chiar 5-6 litri, fără a se defecta. ”Dacă aţi făcut însă greşeala să alimentaţi dieselul cu o cantitate mai mare de benzină, trebuie să goliţi imediat tot conţinutul rezervorului şi să-l realimentaţi corect”, precizează inginerul Marcel Boghian;
– Şi alimentarea unui motor pe benzină cu motorină este o greşeală la fel de gravă. La maşinile mai vechi ce funcţionau cu benzină cu plumb alimentarea cu o cantitate până la 6-10 litri de motorină nu era prea periculoasă, pentru că aceasta se amesteca cu benzina, iar motorul pornea mai greu, scotea mult fum şi îşi înrăutăţea parametrii de funcţionare. Dacă se alimenta cu o cantitate mai mare de motorină, motorul pur şi simplu nu mai funcţiona, iar rezervorul trebuia golit în totalitate;
– La maşinile care funcţionează cu benzină fără plumb şi catalizator această greşeală de obicei nu se poate produce, deoarece pistoletul de alimentare de la pompa de motorină nu intră în orificiul din rezervorul de benzină al maşinii, astfel că şoferul realiza greşeala şi se oprea la timp. Dacă totuşi reuşeşte să introducă motorină în rezervorul cu benzină fără plumb, atunci riscă să defecteze iremediabil toba catalitică şi apoi instalaţia de alimentare a motorului, iar costurile, după cum vă imaginaţi, vor fi pe măsură. Într-o astfel de situaţie, rezervorul va trebui golit imediat de motorină.
Greşeli la alimentarea cu ulei de motor
– Deşi şoferii respectă în general calitatea uleiului de motor indicat pentru maşină, de multe ori, cu ocazia schimbului de ulei sau a completării nivelului acestuia, se constată că nivelul în baie a ajuns peste limita maximă indicată pe jojă. Cauza este turnarea unei cantităţi de ulei în exces. În acest caz, presiunea în sistemul de ungere va creşte peste valoarea nominală, iar ca efect negativ simeringul de etanşare de pe arborele cotit al motorului poate ceda. Prin urmare, este necesară scoaterea cantităţii suplimentare de ulei cu ajutorul dispozitivului special prevăzut cu ţeavă de absorbţie, ce se introduce prin orificiul jojei de ulei. Acest dispozitiv se găseşte la orice service auto, deci dacă vi se va întâmpla aşa ceva, e musai să vă deplasaţi până acolo şi să remediaţi greşeala;
– Funcţionarea cu ulei de motor peste nivel este şi costisitoare, dacă avem în vedere cât de mult ne va costa manopera necesară demontării şi montării simeringului respectiv din arborele motor. După completarea cu ulei, unii şoferi fac deseori şi altă greşeală, ce se poate dovedi costisitoare prin urmările sale. ”Nu strâng şi nu închid suficient de etanş buşonul de umplere cu ulei. Pe timpul funcţionării motorului, mai ales la turaţii ridicate, uleiul aflat sub presiune va scăpa pe lângă buşonul de umplere sau acesta chiar va sări din locaşul său şi motorul va pierde foarte repede uleiul din sistemul de ungere. Până când greşeala este descoperită poate trece ceva timp, iar motorul se poate gripa”, detaliază inginerul Marcel Boghian.
Completarea cu lichid de frână
– La completarea cu lichid de frână o greşeală frecventă pe care o fac unii şoferi este aceea a turnării unei cantităţi mici de lichid pe lângă rezervorul pompei centrale de frână. Acele picături ce se vor prelinge pe metalul caroseriei sau pe vopseaua acestuia au însă un caracter coroziv. Dacă nu sunt înlăturate imediat şi nu este neutralizată corespunzător suprafaţa respectivă, lichidul de frână scurs accidental va distruge stratul de vopsea, coroziunea începând chiar din ziua următoare. Ca să nu aveţi probleme, trebuie să înlăturaţi lichidul de frână scurs pe suprafaţa metalică vopsită cu o cârpă îmbibată în detergent, iar apoi veţi spăla zona cu apă din abundenţă;
– O altă greşeală pe care şoferii o fac frecvent este faptul că, atunci când se constată că este necesară o cantitate mare de lichid de frână pentru completare, nu caută să depisteze imediat locul pe unde au avut loc scurgerile din instalaţia de frânare. Nedepistarea lipsei de etanşare, pe timpul unui rulaj mai lung, poate produce scoaterea din funcţiune a sistemului de frânare, iar pericolele care decurg de aici pot fi lesne imaginate.
Completarea cu alte lichide
– Deşi se întâlnesc mai rar, mai apar totuşi şi alte greşeli: turnarea de lichid de răcire în instalaţia de frânare sau de lichid de frână în instalaţia de racier sau turnarea lichidului de spălare a parbrizului în servodirecţie. Imediat ce v-aţi dat seama de greşeala comisă, este bine să mergeţi la service pentru a vă goli instalaţia impurificată şi a o completa corect cu fluidul de lucru necesar;
– O alăt greşeală destul de des întâlnită este aceea a turnării de lichid de răcire sau lichid de frână în electrolitul din bateria de acumulatori, în loc de apă distilată, ceea ce produce defectarea ei iremediabil. Prin apariţia bateriilor etanşe, fără întreţinere, această greşeală nu mai este posibilă.
Alte greşeli
– Unii şoferi care au descoperit calităţile spray-ului siliconic dau într-o veselie cu silicon pe tot bordul, pe elementele din plastic sau din cauciuc, deoarece au observat că acesta le asigură un luciu frumos. Ei nu se opresc însă aici şi dau cu silicon şi pe volan, pe diferite manete de comandă, precum şi pe apărătorile de cauciuc ale pedalelor. Această practică este greşită. Suprafeţele volanului, manetelor şi pedalelor vor deveni foarte alunecoase, iar automobilul va deveni greu de manevrat de către şofer, după cum vă puteţi imagina. Prin urmare, este indicat să înlăturaţi siliconul depus pe aceste elemente de comandă cu o cârpă umezită în detergent, iar apoi să le ştergeţi cu o cârpă uscată;
– O altă greşeală de întreţinere întâlnită destul de des este aceea de a menţine caroseria maşinii nespălată săptămâni la rând şi chiar luni de zile. ”Murdăriile căzute pe suprafaţa vopsită, necurăţate la timp, atacă stratul de vopsea, pătându-l iremediabil. Cele mai agresive sunt petele de ulei, găinaţul păsărilor, precum şi alte lichide acide căzute accidental pe caroseria maşinii, astfel că acestea trebuie înlăturate imediat ce au fost observate”, explică inginerul Marcel Boghian. În marile oraşe, după o ploaie se observă pete de praf negru scurse pe caroseriile maşinilor. Sunt particule de praf devenite acide, care se comportă agresiv pentru stratul de vopsea şi trebuie înlăturate imediat printr-o spălare completă.