EXCLUSIV/Curtea de Apel Galaţi a obligat Statul să plătească ceferiştilor prime restante de 312 miliarde de lei
0Cei 26.000 de angajaţi ai Regionalei CFR Galaţi au câştigat în instanţă primele de ziua lor pe ultimii trei ani.Tribunalul Galaţi a acordat fiecărui ceferist din judeţele Galaţi, Vrancea şi Buzău, în medie, suma de 1200 de lei.
Citiţi şi:
Jumătate din angajaţii CFR Marfă Galaţi vor fi concediaţi
EXCLUSIV Sentinţă pentru jaful de la CFR Timişoara: 35 de ani de închisoare pentru mită şi licitaţii trucate
Justiţia joacă ping-pong cu procurorul general şi sporul de suprasolicitare neuropsihiatrică
Jandarmeria a rămas pe jantă. 80 la sută dintre maşinile de patrulare s-au stricat şi nu sunt bani pentru reparaţii
Decizia justiţiei de a acorda primele de Ziua Feroviarului pune în serioasă încurcătură Ministerul Transporturilor şi Gu
vernul.
Vorbim de 26.000 de angajaţi la calea ferată din cadrul Regionalei CFR Galaţi, care au de primit o sumă record pentru România: 312 miliarde de lei vechi!
Primele pe trei ani, la plată
Banii reprezintă primele neîncasate trei ani la rând (2006, 2007, 2008) de către ceferiştii angajaţi la CFR Marfă şi CFR Infrastructură din cadrul regionalei de la Galaţi.
„Am înţeles un an că nu se pot plăti aceşti bani şi apoi încă un an. Dar nu puteam concepe să fim ignoraţi de administraţia feroviară şi Ministerul Transporturilor la infinit. Ne-au tot amânat cu plata acestor prime iar apoi nu au mai spus nimic de bani, aşa că am apelat la instanţele judecătoreşti", ne-a declarat preşedintele Sindicatului Mişcare Comercial Galaţi, Viorel Istrate.
Până la sfârşitul acestei săptămâni obţinuseră primele de Ziua Feroviarului angajaţii din cadrul CFR Marfă şi Infrastructură de la Galaţi, Buzău şi Vrancea, iar la începutul lunii februarie urmează ca şi Tribunalul Brăila să îşi spună cuvântul pe acest subiect.
Nu sunt bani nici pentru feroviarii concediaţi
Situaţia financiară în care se găseşte Ministerul Transporturilor este mai mult decât dificilă. Pentru a mai reduce costurile, administraţia CFR Marfă a decis ca peste 8.000 de angajaţi să fie concediaţi, dintre care 900 sunt din cadrul regionalei de la Galaţi.
Asta după ce transportul de marfă pe calea ferată s-a redus în ultimii ani cu peste 50% iar viteza medie a trenurilor a ajuns la doar 34 de kilometri pe oră din cauza infrastructurii feroviare învechite.
Sindicatele au insistat pentru plata de salarii compensatori, iar Ministerul Transporturilor a acceptat. Este vorba de achitarea a două salarii compensatorii pentru fiecare ceferist care îşi va pierde locul de muncă, dar la ce bun în condiţiile în care nu sunt bani nici pentru aceste drepturi băneşti?
CFR poate fi executată silit
În acest context, Ministerul Transporturilor şi Guvernul trebuie să se supună hotărârilor judecătoreşti şi să plătească colosala sumă, pentru că deciziile instanţelor sunt executorii.
Sumele pe care cei 26.000 de feroviari gălăţeni le au de recuperat de la CFR variază în funcţie de anii când acest drept salarial s-a acordat. În 2006 un ceferist ar fi trebuit să încaseze 3,1 milioane lei, în 2007 suma a crescut la 4,07 milioane, pentru ca în 2008 valoarea primei să ajungă la 5 milioane.
În cazul în care autorităţile nu vor discuta cu lucrătorii de la calea ferată posibilitatea plăţii primelor de Ziua Feroviarului măcar în tranşe, aceştia pot trece la executarea silită.
Se circulă mai încet decât acum 100 de ani
Extrem de grav este că transportul pe calea ferată merge din rău în mai rău. Dacă în urmă cu câţiva ani viteza medie de rulare era de 60% de kilometri pe oră, acum aceasta a scăzut aproape la jumătate.
Ministerul Transporturilor nu pare interesat de realizarea unor investiţii serioase în infrastructura feroviară iar aceasta continuă să se degradeze.
„Noi am încercat să le explicăm că nu este posibil ca la fiecare analiză să reiasă că doar disponibilizările de personal vor rezolva problema, ci reabilitarea reţelei feroviare, dar nu ne-a auzit nimeni", susţine liderul Sindicatului Mişcare Comercial Galaţi, Viorel Istrate.