Şoseaua care se rupe la fiecare ploaie, gaura neagră a bugetului Consiliului Judeţean Vrancea
0Administraţia judeţeană a investit degeaba 55 de milioane de lei în DJ 205 D, de 34 de kilometri, care se strică la orice ploaie şi care poate rezista doar dacă se consolidează malul râului de pe marginea drumului.
Drumul Judeţean 205 D, dintre localităţile Valea Sării şi Brădăceşti, face legătura cu zona de munte a Vrancea. La orice ploaie mai mare, apele râului Zăbala lasă urme adânci în acest drum, dar şi în bugetul judeţului, mai ales că în ultima perioadă s-a intervenit în mod repetat pentru reparaţii.
În anul 2012, şoseaua s-a rupt de două ori în lunile aprilie şi iunie, iar în 2013 apa a săpat încă de două ori, în zona localităţii Spulber. Ultima dată s-a întâmplat la începutul săptămânii, după o ploaie torenţială.
„Se poate circula doar pe un singur sens, pentru că o parte din drum este rupt. Am introdus împreună cu Poliţia restricţii de circulaţie, până când vor începe reparaţiile. A fost o comisie de la Focşani să constatate pagubele şi mi s-a promis că se vor lua măsuri. Deocamdată, nu sunt oameni izolaţi“, ne-a declarat primarul comunei Spulber, Vasile Rusu.
În urmă cu numai două luni, aproape de zona afectată acum, 3.000 de oameni din localităţile Spulber şi Nereju au rămas complet izolaţi de restul lumii, drumul fiind distrus pe o suprafaţă de 50 de metri.
Între timp, carosabilul a fost refăcut de firma Vega’93 Galaţi, o societate abonată la banii publici din Vrancea, care, printr-o procedură de licitaţie fără anunţ de participare, a primit de la Consiliul Judeţean Vrancea suma de 494.00 de lei, fără TVA, pentru refacerea infrastructurii distruse de ape. Tot prin procedură de urgenţă se doreşte şi repararea rupturii actuale.
„Noi acum facem documentaţia pentru a da posibilitatea Consiliului Judeţean să scoată lucrarea la licitaţie şi, fiind o urgenţă, să facem procedura rapidă. Degeaba reparăm drumul dacă nu se fac lucrări de regularizare pe râu“, a precizat prefectul Cătălin Popescu.
Banii UE ar putea fi salvarea
Potrivit reprezentanţilor Sistemului de Gospodărire a Apelor Vrancea, anul acesta s-au obţinut 32 de milioane de lei din Fondul Solidaritatea al Uniunii Europene pentru lucrări de consolidări de maluri, zona care tranzitează DJ 205 D fiind inclusă în program.
„Avem 13 lucrări de făcut în acest an. Nu ştiu să vă spun exact suma care este prevăzută pentru apărarea de maluri în zona respectivă. Acum suntem în faza de licitaţii şi, probabil, la jumătatea lunii iulie vor începe lucrările“, a declarat Ştefania Fotache, director la Serviciul de Gospodărire a Apelor Vrancea.
Problemele la DJ 205 D au apărut încă din vara anului 2005, după inundaţiile catastrofale care au lovit Vrancea. După trei ani de la potop, timp în care s-au făcut proiecte şi studii de fezabilitate, refacerea sa a fost încredinţată firmei „regelui asfaltului“ Dorinel Umbrărescu, cunoscut ca fiind un apropiat al preşedintelui Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan.
Practic, modernizarea a început cu puţin timp înainte de campania electorală din anul 2008 pentru alegerile parlamentare. În mare grabă a fost turnat un strat de asfalt pe 31 din cei 34 de kilometri ai drumului, fără să se ţină cont de alte lucrări necesare într-un astfel de proiect.
Contractul semnat atunci de Consiliul Judeţean Vrancea cu UMB Spedition, firma lui Umbrărescu, a avut o valoare de 130 de milioane de lei, din care firma a încasat numai pe lucrări de asfaltare 55 de milioane de lei.
Potrivit contractului, lucrările erau mult mai ample şi urmăreau consolidări de mal, sistematizarea râului Zăbala şi realizarea de rigole de scurgere, dar toate acestea au fost lăsate de izbelişte întrucât Consiliul Judeţean nu a mai avut bani de finanţare.
Preţurile au crescut între timp
Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan, nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei. Anul trecut, Oprişan spunea că valoarea lucrărilor a crescut între timp.
„Lucrările au totalizat 54,751 milioane lei şi au fost finanţate din fondurile proprii ale Consiliului Judeţean Vrancea. Aceste lucrări reprezintă 37,6% din totalul celor care se impun pentru reabilitarea şi modernizarea completă a DJ 205 D. În acest moment, pentru finalizarea investiţiei mai este nevoie de suma de 104,556 milioane lei, bani necesari pentru realizarea celor mai importante lucrări, respectiv sistematizarea cursului Zăbalei prin realizarea de gabioane de protecţie, realizarea lucrărilor de consolidare a malului drept, pentru realizarea rigolelor“.
Mai puteţi citi:
DJ 205 D s-a rupt din nou la Nereju. Sute de persoane sunt izolate în judeţ