FOTO Cea mai frumoasă gară din Constanţa - Gara Regală Maritimă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Constanţa nu se poate lăuda cu clădiri impresionante atunci când vine vorba de gări. Cu toate că au avut patru gări de-a lungul timpului, constănţenii au văzut doar clădiri funcţionale sau construite pe fugă. Una dintre cele care a rezistat testului timpului şi care are şi acum o poveste de spus este Gara Maritimă Constanţa.

Drumul până la Gara Veche a Constanţei

Istoria căilor ferate pe teritoriul judeţului Constanţa este strâns legată de cea a Podului de la Cernavodă. Pe vremea Imperiului Otoman, interesele de unire a localităţii Cernavodă şi Constanţa erau destul de mari. Drumul de fier era necesar pentru aprovizionarea ţărilor vestice cu grâu. 

"Ţările române erau grânarul Europei şi la vremea respectivă, circulaţia pe Dunăre se făcea destul de dificil din cauza barei de la Sulina. Bara era un fel de loc în care se depunea nisipul. La vremea respectivă, nu exista Canalul Dunăre - Marea Neagră. S-a pus problema: ce să se construiască? Un Canal sau o cale ferată? Şi au fost discuţii foarte mari în imperiul Otoman pentru că ei trebuiau să concesioneze cuiva construirea căii ferate sau a canalului şi proiecte pentru ambele au existat multe în acea perioadă. În cele din urmă, s-a luat hotărârea construcţiei acestei căi ferate pentru că părea că un canal este mai costisitor, dar în acelaşi timp s-a desfundat şi bara de la Sulina prin Comisia Europeană a Dunării care s-a înfiinţat după războiul Crimeei şi care a desfundat gurile Dunării. Vapoarele puteau să vină la 1860 din mare în Dunăre. Până atunci, grâul era transportat cu vapoare pe Dunăre şi era pe urmă pus în dreptul Sulinei, descărcat şi era pus în vapoare mai mari care să meargă mai ales în Anglia“, povesteşte Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă Constanţa. 

Inaugurarea Gării vechi s-a făcut în anul 1860 şi Gara de la Constanţa a rezistat 100 ani. A fost ridicată de arhitecţi englezi, pentru că britanicii erau cei care au concesionat calea ferată. Tot englezilor le-a fost dat în concesiune şi terenul pe care aveau să se construiască cele patru gări de pe parcursul traseului de la Dunăre la Mare - Cernavodă, Medgidia, Murfatlar şi Constanţa. 

Gara Veche din Constanţa nu a fost o clădire cu arhitectură frumoasă, cu una simplă şi funcţională. Asta se întâmpla pentru că oamenii lucrau pe banii lor şi nu stăteau să facă clădiri monumentale, mai ales că scopul lor era strict funcţional şi anume să scurteze drumul dintre Dunăre şi Marea Neagră şi să ieftinească transportul grânelor din Principatele Române în restul Europei, după marea criză a cartofului care ucisese de foame mii de irlandezi.

Apariţia Gării Regale din Portul Constanţa

Vechea gară a rămas în posesia englezilor până în anul 1882, când statul român a răscumpărat tot, inclusiv, liniile ferate, spaţiile care  au aparţinut ulterior CFR-ului şi care au constituit un impediment în dezvoltarea Constanţei pentru că CFR-ul nu renunţa la spaţiile pentru că erau ale lui. Constanţa trebuia să se dezvolte. Din această cauză, probabil că nici nu s-a mutat gara şi pe urmă s-a făcut o gară în port, Gara Maritimă, dar şi asta mult mai târziu, în momentul în care începe să se construiască portul.

La mult timp după Primul Război Mondial a apărut ideea unei Gări Maritime. Trenurile care ajungeau în Portul Constanţa aveau capătul de linie aproape de Cazino şi familia regală devenea tot mai interesată de zonă. 

Gara Maritimă este una dintre clădirile interbelice reprezentative ale Constanţei. A fost construită între 1930 şi 1935 ca terminal de pasageri. Turiştii sau oficialităţile coborau aici din tren pentru a se îmbarca pe vapoarele din Portul Constanţa. 

Inaugurarea a avut loc în 1935 în prezenţa familiei regale. 

Regele Mihai şi Gara Regală Maritimă

Revista Historia menţionează această clădire în articolul "Sejururile Regelui Mihai la Marea Neagră". 

"Miercuri, 15 august 1934. În cursul nopţii de marţi spre miercuri, regele Carol şi Mihai au călătorit cu un tren special de la Sinaia prin gara Mogoşoaia spre Constanţa pentru a fi prezenţi la serbările marinei. Miercuri la ora 8:30 trenul regal a intrat în gara port Constanţa. De pe nava bază Constanţa s-au tras 21 lovituri de tun în semn de salut.

S-a trecut în revistă compania de onoare. Apoi Carol şi Mihai s-au îmbarcat pe nava bază care a pornit spre larg. Carol şi Mihai au luat loc pe puntea de comandă. La ora 9:50 au coborât pe puntea superioară unde au fost salutaţi de cler, corpul ofiţeresc superior, magistraţi etc. La ora 10:05, nava bază a ancorat în centrul careului de distrugătoare. Corul şcolii navale a intonat imnul regal. Muzica marinei a cântat Rugăciunea. PS Gherontie a oficiat un serviciu divin. Apoi a citit apelul eroilor marinei morţi. În onoarea lor au fost scufundate în mare trei coroane de flori naturale. Contra amiralul Bălănescu, comandantul marinei a rostit o cuvântare.

La ora 10:45 navele au plecat în larg. Carol, Mihai şi suita au luat loc pe puntea de comandă a navei bază primind defilarea grupului de distrugătoare după care au revenit la ţărm. La ora 13:15 ei au participat la un dejun la cercul militar. După aceea a avut loc dezvelirea statuii lui Eminescu aşezată în dreptul cazinoului şi turnului genovez."

"Duminică, 15 august 1937. Serbarea Marinei. Mihai participă alături de tatăl său la ceremoniile desfăşurate în Constanţa cu prilejul Zilei Marinei. Dimineaţa au sosit cu trenul regal în portul Constanţa. Au fost întâmpinaţi de şefii guvernului şi ai armatei. Carol a vizitat crucişătorul francez Vauban.

Ceremonialul Zilei Marinei s-a desfăşurat probabil pe nava bază Constanţa. S-a oficiat o slujbă religioasă pentru pomenirea marinarilor morţi. A urmat cuvântarea amiralului Bălănoiu, comandantul marinei regale. Apoi, nava România a executat o temă de luptă în colaborare cu aviaţia şi distrugătorul Regina Maria. După terminarea exerciţiului, la bordul navei România a avut loc un banchet la care au rostit discursuri Radu Irimescu, ministrul Aerului şi Marinei şi regele Carol.

După amiază, Carol a asistat la punerea pietrei fundamentale la lucrările pentru consolidarea ţărmului mării în nord-estul oraşului Constanţa. S-a oficiat un serviciu religios şi a rostit o cuvântare primarul Constanţei, Horia Grigorescu. De aici, Carol şi autorităţile s-au deplasat spre bulevardul oraşului, unde a avut loc dezvelirea statuii reginei poete Carmen Sylva. Regele şi suita au asistat la concursurile nautice, regele împărţind premiile.

După terminare festivităţilor din Constanţa, Carol, Mihai şi Duduia au plecat, în seara de 15 august, la Eforie la vilele ,,Castelul de nisip” şi ,,Cetatea de nisip".

Clădire de birouri pentru Administraţia Porturilor Maritime

Parcul din faţa Gării Maritime s-a micşorat între timp, iar aleile şi arborii au fost înlocuiţi de o stradă şi de un cimitir de vagoane. Clădirea adăposteşte acum sediul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa - instituţia care se ocupă de porturile Constanţa, Mangalia, Midia şi Agigea. Traian Băsescu a avut un birou imens la parterul ei în momentul în care ocupa funcţia de Ministru al Transporturilor. 

Liniştea zonei este spulberată ocazional de macaralele care încarcă fier vechi în vapoare în danele 1-10 sau de muncitorii din Portul Constanţa care fac grevă în faţa clădirii vechi de 80 ani. 

Acum Gara maritimă este inclusă pe Lista Monumentelor Istorice. Clădirea a fost restaurată în urmă cu aproape doi ani, iar o parte din ferestre au fost înlocuite cu geamuri termopan. 


Vă mai recomandăm:

FOTO Constanţa, oraşul celor patru gări. Cum a transformat calea ferată un sat de păstori, într-un oraş-port şi o staţiune de succes

FOTO Românii luminaţi de la malul mării. Anghel Saligny a garantat cu viaţa rezistenţa Podului de la Cernavodă, iar Nicolae Georgescu-Roegen a creat Teoria Bioeconomiei

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite