Ceartă între CET şi RADET pe seama datoriilor. Constanţa, lipsită de apă caldă de câteva zile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu o zi înainte de reluarea furnizării agentului termic, după revizia anuală, CET Palas a transmis că nu va da drumul apei calde până când RADET nu-şi achită datoriile.

RADET Constanţa a făcut câteva precizări, spunând că motivul opririi CET Palas nu poate fi imputat RADET Constanţa.

Din datele puse la dispoziţie de RADET Constanţa, raportul dintre facturile emise şi plăţile efectuate în relaţia comercială dintre Electrocentrale Constanţa SA şi RADET este următorul:

- de la data înfiinţării Electrocentrale Constanţa SA, 01.10.2014 şi până la 25.09.2018 valoarea totală a facturilor de energie termică emise a fost de 573.272.113 lei, iar valoarea totală a plăţilor efectuate a fost de 584.129.917 lei;
- de la data de 01.01.2018 şi până la 25.09.2018 valoarea totală a facturilor de energie termică emise a fost de 86.823.340 lei, iar valoarea totală a plăţilor efectuate a fost de 93.233.803 lei, din care suma de 20.000.000 lei a fost achitată la finele anului 2017 ca avans din subvenţia acordată populaţiei pentru anul 2018;
- pentru luna august 2018 factura emisă este în valoare de 2.053.545 lei, iar plăţile efectuate până în prezent în luna septembrie 2018 sunt în valoare de 2.854.907 lei.

„Menţionăm faptul că încasările zilnice aferente activităţii comune a celor doi operatori se acumulează într-un cont ESCROW, din care Electrocentrale Constanţa S.A. primeşte 80 %, cu toate că, în conformitate cu ponderea în structura de tarif, i se cuvin numai 71 %.

Aşa cum rezultă din cifrele de mai sus se constată că Electrocentrale Constanţa S.A. se confruntă cu probleme grave, din moment ce valoarea producţiei vândută nu acoperă costurile de funcţionare“, arată RADET.

RADET Constanţa spune c-a făcut eforturi deosebite pentru a susţine aceste plăţi peste valoarea facturilor emise, realizând în anul 2017 un grad de încasare de 107,20 %, iar pentru primele 8 luni ale acestui an un grad de 102,91 %. La acestă dată RADET mai are de recuperat de la consumatorii săi creanţe în valoare de circa 21.000.000 lei ce se află în diverse stadii de recuperare.

„Sumele invocate de Consiliul de Adminstraţie al Electrocentrale Constanţa SA în comunicatul de presă mai sus amintit nu reprezintă creanţe certe, pe rolul instanţelor de judecată existând litigii între părţi ce au ca obiect penalităţi generate de plata cu întârziere a subvenţiei acordată populaţiei de la bugetul consolidat al statului. Aceaste sume nu pot fi imputate RADET şi nu pot fi achitate întrucât tariful reglementat nu a prevăzut în structura sa o componentă care să permită stingerea acestor penalităţi de întârziere“, se mai arată în comunicat.

RADET respinge presiunile la care recurge astăzi Consiliul de Administraţie al Electrocentrale Constanţa S.A. de a opri producerea energiei termice primare, considerându-l un mijloc de a-şi masca neperformanţa. 
„Întreaga responsabilitate asupra opririi producerii energiei termice primare îi revine numai Consiliului de Administraţie al Electrocentrale Constanţa SA care caută să transfere responsabilitatea către principalul său client - RADET, în loc să identifice modalităţi prin care să eficientizeze activitatea societăţii şi să dezvolte producerea energiei în cogenerare (fapt care nu se mai întâmplă în prezent la CET Palas), în condiţiile în care în prezent costurile de producţie depăşesc valoarea energiei vândută.
Precizăm faptul că atât Primăria Municipiului Constanţa, Consiliul Local Municipal cât şi RADET au întreprins toate acţiunile necesare menţinerii în funcţiune a CET Palas şi în continuare caută soluţii pentru rezolvarea acestor probleme cu care se confruntă Electrocentrale Constanţa SA“, se mai spune în comunicatul RADET Constanţa.

De cealaltă parte, Electrocentrale Constanţa SA (CET Palas) afirmă că RADET „dezinformează în mod grosolan folosind date false şi trunchiate“.

„Informaţiile furnizate opiniei publice de către conducerea RADET Constanţa nu reflectă realitatea contractuală dintre părţi şi plătile efectuate de către regie, partenerului Electrocentrale Constanţa SA, astfel încât nu putem decât să ne exprimăm îngrijorarea faţă de posibilitatea reală sau intenţia acestora în depăşirea situaţiei.

Datele cuprinse în conţinutul comunicatului de presă pe care conducerea RADET Constanţa şi-l asumă în faţa constănţenilor nu sunt reale, având în vedere importanţa destinatarului final al serviciului de producere a apei calde şi a căldurii, şi înţelegem să reluăm informaţiile deja prezentate. Am făcut-o în documentul anterior, punctăm şi acum: cifrele şi datele contractuale prezentate sunt reale şi atestă neplata de către regie a sumelor la care am făcut deja referire.

Totodată, punctăm un alt aspect extrem de important, în această conjuctură: RADET Constanţa este cea care a menţinut situaţia de nelivrare în care ne aflăm, iar obligaţiile de plată restante NU se pot combate cu demagogie şi informaţii false, în condiţiile în care, în tot acest timp, constănţenii racordaţi la sistemul centralizat de termoficare nu au apă caldă“, precizează, la rândul său Electrocentrale Constanţa.

„Menţionăm dosarul 3563/118/2018 prin care Tribunalul Constanţa a dispus obligarea RADET Constanţa la plata facturii lunii martie 2018 în cuantum de 21.119.072,46 lei. Şi din acest motiv, rugăm partenerul RADET Constanţa să înţeleagă faptul că realitatea documentelor fiscale emise şi înregistrate de către ambele părţi nu pot fi combătute cu susţineri fără fundament. Această atitudine manifestată pe toată perioada derulării contractului, respectiv prin refuz parţial la plata sau neplata debitelor, a obligat Electrocentrale Constanţa SA să se adreseze instanţei de judecată. Acest demers a dus la amplificarea pagubelor cu taxe de timbru şi expertize judiciare.

Mai mult, bilanţul RADET Constanţa este public şi ne arată că regia are datorii înregistrate la luna iunie 2018, în cuantum de 425.240.533 lei, astfel încât componenta datoriilor înregistrate este transparentă, conform documentului pe care vi-l punem la dispoziţie pe care îl puteţi studia, după cum se poate observa, chiar pe pagina de internet a RADET.

Susţinem cele afirmate invitându-vă să verificaţi cifrele. (http://www.radet-constanta.ro/documente/Financiare/Bilant%20la%2030.06.2018.pdf)“, spune CET.

Pe luni, de la începutul anului 2018, situaţia facturilor de energie termică recunoscute şi asumate de către RADET Constanţa, se prezintă după cum urmează:

Ianuarie 2018 – 20.690.179,44 lei

Februarie 2018 – 23.389.177,25 lei

Martie 2018 – 21.119.072,46 lei

Aprilie 2018 – 22.224.533,75 lei

Mai 2018 – 11.110.488,36 lei

Iunie 2018 – 2.589.734,74 lei

Iulie 2018 – 2.189.733,16 lei

August 2018 – 2.147.049,76 lei

Septembrie 2018 – 2.053.544,95 lei

Dintre acestea, RADET a achitat, conform dispoziţiilor de plată, suma de 21.099.257,53 lei, rămânând pentru anul 2018 suma de 86.414.256,34 lei din totalul datoriei de 256.315.803,51 lei.

„Altfel spus, ni se confirmă nerespectarea contractului care ne duce în imposibilitatea obiectivă de a putea produce şi livra agent termic către populaţie. În concret, se solicită Electrocentrale Constanţa SA să producă şi să livreze, iar RADET Constanţa îşi rezervă dreptul să nu plătească şi singura modalidate de rezolvare a plăţii debitelor restante identificată o reprezintă negarea realităţii prin oferirea de informaţii false şi trunchiate opiniei publice.

Toate aceste informaţii sunt cunoscute de către conducerea Primăriei municipiului Constanţa care, la acest moment, în loc să se sesizeze şi să verifice ceea ce s-a întâmplat la RADET Constanţa, să chestioneze conducerea cu privire la neexecutarea contractului dintre părţi, încearcă să găsească alţi vinovaţi.

Surpeinzător este şi un alt aspect, respectiv faptul că atât RADET, cât şi reprezentanţii Municipalităţii critică activitatea Electrocentrale Constanţa SA, însă nu găsesc de cuviinţă să identifice modalităţi concrete de plată a datoriilor, eficientizarea punctelor termice, modernizare, neexistând nicio strategie energetică, în conformitate cu Legea 121/2014 privind eficienţa energetică. În cazul Constanţei, în conformitate cu art. 9 alin. (13) din Legea nr. 121/2014, responsabilitatea revine autorităţii locale.

De altfel, tot spre ştiinţa constănţenilor aducem precizări cu privire la un alt aspect. În perioada 2017 – 2018, Electrocentrale Constanţa SA a fost supusă unui control de fond al echipelor de specialitate din cadrul Curţii de Conturi şi ANAF. Suntem în măsură să informăm că toate cifrele reflectate în contabilitate sunt conforme cu documentele justificative.

Consiliului de Administraţie al Electrocentrale Constanţa SA îşi menţine poziţia fermă, apărând interesele cetăţenilor şi transmite că, în condiţiile în care RADET Constanţa va înţelege să îşi achite sumele solicitate prin preaviz şi să prezinte un plan de eşalonare a debitelor, este pregătit să revină asupra deciziei privind sistarea furnizării agentului termic“, transmite Consiliul de Administraţie al Electrocentrale Constanţa SA. 

Pe aceeaşi temă: 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite