Mărturiile unui artist care a dansat pentru Madonna: „Era o persoană dificilă şi uneori devenea nesuferită“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gianpiero Tiranzoni este profesor de dans contemporan la Şcoala de balet a Operei din Viena. FOTO: Remus Florescu
Gianpiero Tiranzoni este profesor de dans contemporan la Şcoala de balet a Operei din Viena. FOTO: Remus Florescu

Tinerii români au avut ocazia să ia lecţii de la Gianpiero Tiranzoni (55 de ani) atât în august, în cadrul unui masterclass, cât şi la finalul lui octombrie, la Festivalul european al şcolilor de balet "Grand Assemblé”, evenimente organizate la Cluj de Simona Noja, directoarea Şcolii de balet a Operei din Viena. Tiranzoni a colaborat cu vedete precum Madonna, Prince, Bananarama, Take That, Elton John, Kate Bush.

Originar din Italia, Gianpiero Tiranzoni (55 de ani) a activat în SUA, Europa, ţări din America de Sud şi acum este profesor de dans la Şcoala de balet a Operei din Viena. El predă hip-hop, funky jazz, lyrical Jazz, dansuri latino-americane şi tango argentinian. Tiranzoni a povestit cu reporterul „Adevărul” despre experienţa de dansator pe Broadway, dar şi despre colaborările cu vedete precum Prince şi Madonna. Artistul a predat jazz pentru elevii din România la un masterclass organizat, vara aceasta, la Cluj-Napoca de Simona Noja, iar săptămâna trecută s-a întors pentru Festivalul european al şcolilor de balet "Grand Assemblé”. 

SUA, „iadul” dansatorilor

Tiranzoni a lucrat mai mulţi ani în SUA, mai ales în New York şi în Los Angeles. „SUA este un mediu foarte competitiv pentru dansatori. Stresul este mare pentru că la orice audiţie sunt foarte mulţi pretendenţi. În plus, audiţiile sunt altfel decât în Europa. De multe ori coregrafii ştiu exact ce vor şi se întâmplă să mergi la un interviu de angajare, să aştepţi ore întregi şi să fii refuzat nu pentru că nu dansezi bine, ci pentru că ei vor doar o persoană cu părul negru şi ochi albaştri. Din cauza competiţiei, trebuie să lucrezi din greu”, susţine artistul. După cele minimum 6 ore de dans, dansatorii merg la sală. „Pentru musicall-uri este căutat un alt tip de dansator decât cel de balet. Se caută bărbaţi bine-făcuţi, cu muşchi definiţi. Astfel că, după orele de coregrafie trebuie să mergi la sală să-ţi lucrezi partea de sus a corpului, să-ţi defineşti muşchii braţelor, să faci streching. E muncă, muncă, muncă. Unele persoane trebuie şi să ţină şi dietă pentru a rămâne tot timpul în formă, asta fiind mai ales o problemă a dansatoarelor”, a mai arătat profesorul. 

„Am învăţat să mă controlez, pentru că Madonna era o persoană dificilă, uneori putea fi chiar nesuferită. Era o adevărată divă. Realitatea nu seamănă cu ceea ce văd oamenii în filme. Oamenii care lucrează cu Madonna o fac datorită numelui ei, e un pas important în carieră. Dansatorii nu spun: <<Vreau să colaborez cu Madona pentru că îmi place să lucrez cu ea>>. E o alegere importantă în carieră. Eu am lucrat o lună cu ea şi am supravieţuit"

Gianpiero Tiranzonni, profesor de dans

„Am lucrat la restaurant până să-mi găsesc un rol”

Gianpiero Tiranzoni a explicat care trebuie să fie calităţile unui dansator pentru a reuşi în SUA: „Pentru a obţine un rol trebuie să fii bun, dar şi să corespunzi viziunii coregrafului. Realitatea e că în SUA ori eşti bun, ori eşti bun. Poate coregraful nu vrea un dansator perfect, dar unul care e special. Au fost joburi pe care le-am obţinut nu pentru că am fost uimitor la tehnică, ci pentru că i-a plăcut coregrafului energia pe care o degajam, faţa mea, modul în care mă mişcam. Cred că şi pentru un coregraf e importat să-l inspire dansatorii. Trebuie să fii la locul potrivit în momentul potrivit, mai ales în New York. Eu am fost norocos pentru că arăt ca un spaniol sau ca un portorican şi pot să interpretez mai multe roluri. În plus puteam dansa şi tango argentinian, salsa, flamnenco, vorbeam şi spaniolă. Ajută foarte mult să fi polivalent”.

Cu toate acestea, italianul nu a avut o viaţă uşoară în SUA. „A fost greu la început, am fost nevoit să lucrez la restaurant. În SUA nu e ca în Europa, unde sunt companii de stat. Era foarte greu să obţii un job, coregraful trebuia să găsească ceva special la tine. Şi atunci a fost greu, dar acum este şi mai greu, concurenţa este teribilă şi acum este şi mai mare. Noua generaţie e incredibilă. Tinerii de astăzi au o altă conformaţie a corpului, sunt mai înalţi, au picioare lungi, sunt bine-făcuţi”. 

 Audiţie după 12 ore de aşteptare

Gianpiero îşi aduce aminte de prima audiţie. „Am fost chemaţi la ora 22, seara. Audiţia s-a făcut în aer liber, lângă stradă. Am fost chemat la interviu abia la 10 dimineaţa, a dormit, ne-am făcut încălzirea şi am mâncat, acolo, în stradă. Când în sfârşit mi-a venit rândul, coregraful m-a întrebat cum mă cheamă. <<Bună, sunt Ginanpiero Tiranzoni>>.<< Multumesc, poţi pleca>>, mi-a spus. Şi asta a fost tot. Nu m-au angajat, probabil voiau un alt tip de dansator, nu ştiu. Abia la a doua audiţie am obţinut o slujbă”, povesteşte italianul.  

Dansând cu Madona

Gianpiero a avut ocazia, pe când avea în jur de 30 de ani, să facă parte timp de o lună de zile din trupa de dans a Madonei. „Un prieten bun s-a accidentat şi am fost în LA să dau un curs pentru a-l înlocui până îşi revine. Mi-a spus: <<Du-te la audiţie. Ştii stilul, o să te descurci, şi asta am făcut o lună>>. A fost o experienţă interesantă. Madona era o perfecţionistă. Să lucrezi cu ea era dificil. Pentru mine a fost mai greu pentru că am ajuns în trupa de dansatorul în ultimul moment. A trebuit să lucrez cu oameni care aveau 60% din coregrafie terminată şi exersată. Probabil că lucrau de 6 luni la show. E ca şi acum ai o slujbă de un an şi vine cineva în ultimul moment şi trebuie să înveţe într-o săptămână ce ai făcut tu un an. Pe scenă, trebuia să dansezi la fel ca ceilalţi. Chiar dacă eşti bun, trebuia să dovedeşti că eşti capabil să faci ceea ce a făcut dansatorul pe care l-ai înlocuit. A trebuit să mă confrut cu toată lumea, mi-am zis că trebuie să le dovedesc tuturor că mă descurc, altfel vor râde de mine. Trebuia să le dovedesc tuturor că sunt bun, nu puteam să iau slujba doar pentru că ştiam pe cineva. În SUA ori eşti bun ori eşti bun, altfel nu ai nicio şansă”, a povestit artistul. 

„Madona putea deveni nesuferită”

Întrebat ce a învăţat din experienţa pe care a dobândit-o lucrând cu Madona, Tiranzoni a măruturisit: „Am învăţat să mă controlez, pentru că Madona era o persoană dificilă, uneori putea fi chiar nesuferită.Era o adevărată divă. Realitatea nu seamănă cu ceea ce văd oamenii în filme. Oamenii care lucrează cu Madona o fac datorită numelui ei, e un pas important în carieră. Dansatorii nu spun: <<Vreau să colabore cu Madona pentru că îmi place să lucrez cu ea>>. E o alegere importantă în carieră. Eu am lucrat o lună cu ea şi am supravieţuit. În anumite momente am fost îngrozit, dar a fost  o experienţă bună”. Colaborarea cu Madona a avut şi avantaje: „Când lucrezi cu o asemenea persoană ai totul la dispoziţie. Ai stiliştii cei mai mari care-ţi fac costumele, ai condiţiile de lucru cele mai bune, ai la dispoziţie tot ceea ce e mai bun, ai tot confortul necesar”. După această experienţă, dansatorul a lucrat la mai multe music-halluri în New York şi Los Angeles. „Am prieteni şi legături strânse în SUA. În fiecare an merg de Haloween în New York. Şi anul acesta trebuia să fiu acolo, dar când mi-a spus Simona despre festival din Cluj, am decis să vin aici”. 

Carte de vizită Gianpiero Tiranzoni 

Gianpiero Tiranzoni  are un repertoriu în balet clasic (a colaborat cu Deborah Weaver, Elsa Gardi, Patricia Neri, Carla Fracci, Marco Pierin, Raffaele Paganini, Julio Bocca Boris Nebiela), dans contemporan (Deborah Weaver, Therry Winkler, Michael Clark), tango argentinian (Lia Barros - Buenos Aires), dansuri latino-americane (Rodriguez, Zoila Figureo Hernan Toledo Rodrigues), jazz (Donatella Bianchini Luigi Matt mattox Don Marasigan, Brian and Garrison Steve Lachance,Andrè De Laroche ,Susy Tailor). Din experienţa pe scenă amintim apariţia în spectacolele "CATS" (Hamburg), "Les Folies Bergère" (Paris - Corps de Ballet), "MISS SAIGON" (London), "ELVIS - a musical biography" (Basel- Elveţia, coregraf şi dansator principal), „Broadway Musical Night" (coregraf şi dansator) "Broadway Goes Dance" (coregraf şi dansator).  El a apărut în videoclipuri ale formaţiilor Bananarama, Take That, Elton John, Kate Bush şi a colaborat cu Prince şi Madona la concerte. Acum el este profesor de dans contemporan la Şcoala de balet a Operei din Viena. 

Citeşte şi

Spectacol de excepţie la Cluj. Directoarea şcolii de balet a Operei din Viena şi un fost coregraf al Madonei le-au pregătit clujenilor o surpriză

Cluj-Napoca

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite