EXCLUSIV Interviu cu Jack Canfield, cel mai bun specialist al lumii în a obţine succesul. „Vizualizează ce îţi doreşti. Subconştientul va găsi soluţiile“
0Jack Canfield (71 de ani), speakerul motivaţional ale cărui cărţi inspiră oameni de pe toate continentele, a ţinut, pentru prima dată în România, un seminar în care i-a învăţat pe antreprenorii veniţi la Cluj regulile de bază ale succesului.
Autor de bestseller-uri care au fost traduse în zeci de limbi şi care au schimbat în bine viaţa a milioane de oameni, Jack Canfield (sursa foto a imaginilor din text: Facebook/Jack Canfield) a acordat un interviu cotidianului „Adevărul” în care a povestit despre cărţile care l-au purtat pe drumul reuşitei, despre puterea aparent magică din spatele unor cuvinte, dar şi despre cum cuvântul succes nu e altceva decât responsabilitate, organizare şi multă perseverenţă.
Ce vă inspiră?
O să mă întorc un pic în timp. Am început ca profesor de liceu. Mă interesa mai mult să aflu de ce elevii mei nu se simţeau motivaţi să înveţe decât să predau istorie. Şi am devenit interesat de ceea ce i-ar putea motiva să aibă încredere în ei, să creadă că pot face orice. Aşa am început cu un om numit W. Clement Stone, un multimilionar, care avea o fundaţie şi un program legate de motivaţie. Am descoperit că elevii mei erau mai interesaţi de poveşti decât de fapte (n.r. istorice).
Poveştile inspiră şi motivează oameni.
Iar cartea mea „Supă de pui pentru suflet“ a apărut deoarece adunasem atâtea poveşti inspiraţionale, pe care le foloseam în discursurile mele. Cineva mi-a zis: „pune acele poveşti într-o carte!“. Eu am zis: „Nu!“ După care mi-am dat seama că ar fi bine să-l ascult. Asta m-a inspirat să public „Supă de pui pentru suflet“. Inclusiv mâine (n.r. joi, 10 martie), când le voi vorbi oamenilor, le voi spune sunt câteva tehnici specifice pe care ei le pot folosi, dar şi numeroase poveşti care să le arate că oamenii normali pot face lucruri extraordinare.
O carte poate schimba o viaţă.
Da, poate.
Care a fost cartea sau cărţile care v-au schimbat viaţa?
Am citit peste 3.000 de cărţi. Prima a fost „Success system never fails“ (n. .r. „Sistemul de succes nu cedează niciodată“) de W. Clement Stone, care mi-a fost mentor. Apoi mai este o carte „Think and grow rich“ (n. r. „Gândeşte şi devino bogat!“) de Napoleon Hill. El a intervievat toţi oameni bogaţi şi faimoşi ai Americii din anii 30-40. Aceştia sunt cei pe care azi îi asociem cu marile companii. Cartea aceea (n. r. ultima amintită) m-a făcut să realizez că orice e posibil. Am crescut sărac şi mi-am dorit să am succes, iar acea carte m-a inspirat enorm.
Ce înseamnă succes pentru dumneavoastră?
Obişnuiam să cred, când eram tânăr, că succes înseamnă să ai mulţi bani, putere, faimă, dar am conştientizat, prin munca mea, că felul în care descriu acum succesul e: să împlineşti ceea ce-şi doreşte sufletul, să-ţi împlineşti scopul în viaţă.
Cred că fiecare dintre noi suntem meniţi să realizăm ceva anume.
Unii sunt meniţi să devină muzicieni, alţii artişti, scriitori, jurnalişti. Iar dacă îndeplineşti asta cred că eşti un om de succes fie că eşti poet şi trăieşti într-o cabană în pădure, fie că eşti învăţător şi le predai copiilor, fie că lucrezi pentru Guvern.
Cred că dacă faci ceea ce eşti menit să faci atunci ai succes.
Însă nu e uşor să-ţi găseşti menirea.
Cred că e mai uşor decât crezi. Pare greu pentru că nu am fost învăţaţi asta, nu ni se predă asta la şcoală. Ideea principală e să descoperi ceea ce îţi aduce cea mai mare bucurie.
Iar bucuria e ca un fel de sistem de ghidare interioară - ca un GPS, ca acela pe care-l avem în maşină - şi dacă te abaţi de la drumul principal te aduce înapoi.
(..) La workshop (n. r. cel de joi, 10 martie) îi voi întreba care sunt cele două calităţi ale lor, calităţi din prisma cărora i-ar descrie prietenii lor. Pentru mine ar fi: dragoste şi bucurie. Oamenii spun despre mine: Jack este o persoană iubitoare şi foarte veselă. A doua întrebare va fi cum sunt exprimate aceste două calităţi în interacţiunea cu ceilalţi oameni. Pentru mine, răspunsul ar fi inspiraţie şi abilitate. Inspir prin poveştile din „Supă de pui pentru suflet“ şi ofer abilităţi prin instrumentele (n. r. tehnicile) din „Principiile succesului“.
Îi voi mai întreba: „dacă lumea ar funcţiona perfect, după voi, ce credeţi s-ar întâmpla?“ Unii vor spune că asta e doarece oamenii sunt responsabili pentru ei înşişi, alţii că lumea este iubitoare. Răspunsul pe care-l dai la această întrebare îţi spune că o parte din scopul tău este să creezi acel ceva. Iar apoi să-ţi foloseşti cele două calităţi ale tale – descrise de prieteni - într-un fel în care îţi place să te exprimi. Pentru mine, lumea ar funcţiona perfect dacă fiecare şi-ar trăi cel mai mare vis, nu ceea ce ar fi vrut mama lor să facă, ci ceea ce vor ei să facă.
Scopul meu ar fi să-i inspir pe oameni şi să le ofer abilităţi ca să-şi trăiască cel mai mare vis.
Aţi scris „Principiile succesului“, o carte care îi învaţă pe oameni, în 64 de paşi, cum să aibă succes. Spuneţi-ne 5 paşi esenţiali.
Cred că cel mai important e să fii responsabil 100% pentru viaţa ta, ceea ce înseamnă să nu dai vina pe nimeni, să nu te plângi, să nu cauţi scuze, să ai atitudinea că orice experimentezi ai creat tu sau indirect ai permis să se întâmple. Spre exemplu, o femeie care a fost abuzată, poate că nu a creat ea situaţia, dar permite să existe în continuare când ar putea pleca.
Creăm multe probleme prin cuvintele pe care le rostim, prin cuvintele pe care nu le rostim. Nu ne luăm răspunderea pentru ele. Acum ştim că atunci când vizualizezi lucruri bune – ai aşteptări pozitive, când vizulizezi lucruri rele – apar grijile. Dar amândouă te duc la acelaşi lucru: vizualizezi viitorul. Toată frica apare când vizualizezi lucruri în viitor care nu vrei să se întâmple. (...) E doar o alegere a gândurilor tale.
Gândurile noastre, imaginile/proiecţiile şi comportamentele noastre ne creează viitorul. Şi creează tot ce ni se întâmplă.
Poate te-ai născut sărac, dar poţi alege să studiezi, să munceşti mult sau nu.
Al doilea pas este să te decizi ce vrei. Multor oameni nu le este clar ce vor. Apoi stabileşte-ţi ţelurile. Ştim că oamenii care-şi stabilesc obiective au şanse cu 44% şanse să-şi îndeplinească scopurile decât cei care nu şi le stabilesc şi nu le scriu pe hârtie. Te hotărăşti, apoi le scrii pe hârtie. Scrierea creşte cu 17% şansele ca acestea să se împlinească. Iar dacă le spui cuiva şi dacă ţii o evidenţă săptămânală a lor, atunci şansele ca acestea să se realizeze cresc cu 33%.
(...) Apoi trebuie să vizualizezi, în fiecare zi, cum e să ai succes. (...) Subconştientul nostru e programat, ca un computer, şi va căuta şi găsi soluţii ca să te ducă acolo. (...) Când am dat titlul cărţii „Supă de pui pentru suflet“, am închis ochii şi am încercat să vizualizez titlul. M-am rugat lui Dumnezeu să-mi dea inspiraţie. Şi abia în a treia zi a venit ideea, ca o voce interioară: „supă de pui“. M-am întrebat ce legătură are supa de pui cu cartea, iar vocea din mintea mea a zis: „când erai bolnav, bunica ta ţi-a dat supă de pui ca să te însănătoşeşti“. Dar am ripostat: „asta nu e o carte despre oamenii bolnavi!“ Iar vocea din mintea mea a continuat: „sufletele oamenilor sunt bolnave“. Era în anul 1993, era Războiul din Golf, iar oamenii trăiau în resemnare şi frică. M-am gândit „supă de pui pentru spirit“, apoi ”supă de pui pentru suflet” şi atunci m-au trecut fiori. Şi i-am spus partenerului mei şi el a avut fiori, la fel şi agentul meu. Am mers la New York, 22 de editori, pe niciunul nu i-a trecut fiorii când a auzit titlul cărţii. (...)
Un lucru pe care trebuie să-l face e să treci la fapte, să fii atent la feedback. Unele acţiuni funcţionează, altele, nu. (...) Ce a făcut „Supă de pui pentru suflet“ să aibă un aşa succes este că fiecare poveste din carte a fost citită de 40 de oameni şi a primit note de la 1 la 10, iar povestea care a luat sub 9 nu a intrat în carte. Ultimul principiu: perseverenţa. Trebuie să insişti. „Supă de pui pentru suflet“ a fost respinsă de 144 de publisheri. Am avut nevoie de 2 ani ca să găsim un publisher. Dacă aş fi renunţat după a 100-a respingere, el (n. r. Lorand Soares Szasz, un antreprenor clujean) nu m-ar cunoaşte, tu nu m-ai intervieva. Deci, perseverează! Nu renunţa niciodată!
Au cuvintele o putere ascunsă? Dacă da, spuneţi-ne de ce credeţi asta.
Da, au. (...) Cuvântul „nu pot“ te slăbeşte, iar „pot“ te întăreşte. Când spui cuvinte negative se încetineşte legătura electrochimică dintre neuroni, iar muşchii devin mai slabi. Putem testa orice gând. Aşa pot testa o copertă de carte, de revistă. Dacă te face să fii slab nu vei alege revista. Deci, cuvintele şi imaginile te fac să fii puternic sau slab. Putem pune o poză cu Hitler în junglă, unde nimeni nu a auzit de el, iar oamenii vor deveni slabi. La fel şi cu Stalin. Dacă luăm o poză cu Maica Tereza, cu Gandhi, oamenii vor deveni putenici.
E vorba de o vibraţie, cuvintele au în ele o vibraţie. Iar anumite vibraţii sunt puternice, înalte – aşa e când zicem, spre exemplu, Dumnezeu sau Allah. Fiecare cuvânt ne creşte sau ne scade vibraţia. Iar fiecare cuvânt e transmis, ca o undă radio. Gândurile tale călătoresc. Gândurile tale nu te afectează doar pe tine, ci şi pe cei din jurul tău. Atrag oameni în jurul tău sau îi îndepărtează.
Care sunt cele mai puternice cuvinte care au cel mai mare impact asupra creierului nostru?
Cred că „pot“ şi „vreau“ sunt cele mai puternice. Bineînţeles că sunt cuvinte spirituale puternice precum Dumnezeu care sunt foarte puternice, dar cred că pot şi vreau sunt cele mai puternice, în termeni de atingere a succesului. Mai e şi „te iubesc“, care cred că e cel mai puternic cuvânt.
Cine e Jack Canfield
Jack Canfield este un speker motivaţional american şi autor de cărţi. 45 dintre acestea au foste incluse de revista New York Times pe lista de bestseller-uri. Acesta deţine recordul mondial pentru 7 volume aflate concomitent pe lista de bestseller-uri ale revistei amintite. Numit de Time Magazine „fenomenul literaturii moderne“, speakerul a apărut în peste 200 de show-uri televizate la Oprah, CNN, NBC.
Este autorul cărţii „Supă de pui pentru suflet“ (1993)- împreună cu Mark Victor Hansen- care a făcut ocolul lumii.
Dintre clienţii săi îi amintim, potrivit jackcanfield.com, pe: Virgin Records, Sony Pictures, Merrill Lynch, Glaxo Smith-Kline, Ministerul Marinei (U.S. Department of the Navy), Siemens. Este cunoscut şi drept „antrenorul“ (coach) nr.1 de succes al Americii.
Mai puteţi citi:
Peter Sealey, un renumit specialist în marketing şi branding, căruia i se atribuie succesul renumitei campanii „Always Coca-Cola“, a făcut o scurtă vizită la Cluj, unde le-a vorbit liceeniilor de la o şcoală internaţională despre ce înseamnă un brand. Întrebat de reporterul „Adevărul“ cum ar arăta brandul de ţară al României dacă i s-ar cere să-l facă, Sealey a spus că s-ar folosi de imaginea lui Dracula şi de frumuseţea pitorească a Sighişoarei.