Declaraţiile contradictorii ale autorităţilor şi întrebările fără răspuns în cazul avionului Blue Air care a ratat aterizarea la Cluj

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Două anchete au fost demarate la Cluj după ce joi un avion al companiei Blue Air a ratat aterizarea. Una este efectuată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj, iar cealaltă este a Centrului de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS). Joi au avut loc audieri. Tot joi seara, aeronava care a ieşit de pe pistă s-a întors la Bucureşti.

La Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj s-a constituit un dosar în care se cercetează împrejurările în care un avion aparţinând companiei Blue Air a ieşit de pe pista Aeroportului Cluj-Napoca, anunţa joi, 7 ianuarie, Biroul de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

”La locul evenimentului s-a deplasat un procuror de la unitatea de parchet unde a fost înregistrată cauza, precum şi poliţişti de la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Cluj în vederea efectuării cercetării la faţa locului şi dispunerii măsurilor procedurale necesare. Pe măsura derulării cercetărilor vom informa opinia publică”, se arată în respectivul comunicat.

În paralel, reprezentanţii CIAS - Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile – au trimis o comisie care să cerceteze cazul.

”La ora 08:05 LT, CIAS a fost informat despre producerea unui eveniment de aviaţie pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparţinând companiei Blue Air - Airline Management Solutions, care la aterizare a depăsit pragul pistei, ieşind în zona de siguranţă. Din primele informaţii primite nu au fost răniţi şi aeronava nu a suferit deteriorări. Evenimentul este investigat de o comisie CIAS, care în momentul de fată se deplasează spre locul producerii evenimentului”, se preciza, ieri, într-un comunicat.

Reprezentanţii comisiei de la CIAS sunt şi azi, 8 ianuarie, la aeroport, afirma directorul aeroportului clujean, David Ciceo.

”Cei de la CIAS trebuie să integreze multe informaţii de la Romatsa, compania aeriană, de la aeroport. Prin toate aceste informaţii se va determina exact cauza”, declară Ciceo.

Acesta îşi menţine afirmaţiile făcute ieri în ciuda declaraţiilor celor de la Blue Air care i-au cerut publică să-şi prezinte scuze pentru ”informaţii eronate şi incriminante”.

”Toate afirmaţiile pe care le-a făcut aeroportul le-a făcut documentate, pe baza documentelor, înregistrărilor, a filmărilor video. Toate afirmaţiile făcute de mine sau de către colegii de la aeroport  sunt documentate. În rest, nu comentez”, a declarat, pentru ”Adevărul”, directorul Aeroportului Internaţional ”Avram Iancu” din Cluj-Napoca.

Potrivit acestuia, aeronava Blue Air implicată ieri într-un incident s-a întors la Bucureşti.

”Cum am mai menţionat, condiţiile de aterizare erau corespunzătoare. Puţin înainte de aterizarea avionul Blue Air au decolat 7 aeronave fără să se menţioneze că ar fi vreo problemă cu pista. În niciun caz nu era gheaţă, mai mult după decolarea celor 7 aeronave, temperatura a crescut uşor. Deci dacă la ora 7.00 nu era deloc gheaţă pe pistă, iar temperatura a crescut uşor nu avea cum să se formeze după”, adaugă directorul aeroportului. 

Filmul evenimentelor:

Declaraţiile autorităţilor se contrazic, mai precis:  

”Cei de la Blue Air au ţinut legătura cu turnul de control. Sunt foarte multe detalii în cadrul investigaţiei. După finalizare o să vă dăm toate detaliile. Controlorul de trafic din turn l-a anunţat pe dispecerul nostru că Blue Air solicită aterizarea pentru că nu au suficient combustibil”, a declarat directorul aeroportului din Cluj, David Ciceo.

”Nu era gheaţă pe pistă, erau condiţii bune de aterizare”, a mai afirmat Ciceo.

Ce zice compania Blue Air

”Referitor la incidentul zborului 0B9301 Otopeni – Cluj – Barcelona, revenim cu mai multe informaţii:

La ora 08.00 avionul Blue Air a aterizat pe pista Aeroportului Internaţional Avram Iancu din Cluj.
În faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderenţa pe pista de aterizare nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara pistei.

Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informaţii preluate de la reprezentanţii aeroportului Cluj) la ora 07.30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea şi franarea se pot efectua în siguranţă.

Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zăpada udă şi condiţii de frânare medii.

Pentru a elimina speculaţiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menţionăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării în conformitate cu reglementările în vigoare şi respingem ferm afirmaţiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgenţă cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru şi prin faptul că în niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgenţă.

În ceea ce priveşte cei 110 pasageri care au venit de la Bucuresti împreună cu cei 45 de pasageri care urmau să se îmbarce de la Cluj, aceştia fiind transferaţi în acest moment către Sibiu de unde o altă aeronavă a companiei îi va prelua şi transporta către Barcelona. Toţi pasagerii au avut asigurată masa şi băuturi pe perioada de aşteptare”.

Ce zice ROMATSA

””Având in vedere afirmaţiile apărute în presă în urma evenimentului de aviaţie petrecut pe aeroportul din Cluj în care a fost implicată o aeronava a companiei Blue Air, facem următoarele precizări:

La ora 07:20  aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA, au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat.
ROMATSA nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici stabilirea stării acesteia. ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor”.

Ce zic pasagerii

”Iniţial pilotul ne-a zis că o să aterizăm în 15 minute şi am stat în aer 35-40 de minute. Eram chiar lângă aripă şi am văzut aterizarea. A fost ceaţă. Când am aterizat a fost zăpadă pe pistă. Pe pistă era zăpadă de 10 centimetri, când m-am dat jos era zăpadă până la gleznă. Noi suntem şoferi profesionişti, toţi din avion, şi înţelegem despre ce e vorba. Omul (pilotul) când a văzut despre ce e vorba n-a frânat – ăsta ne-a fost norocul, vă daţi seama dacă frâna la 200 la oră nu mai apucam să vorbim. A frânat spre sfârşitul pistei, moment în care avionul a rupt aderenţa şi a început să meargă. Mergeam cu faţa spre câmp şi ne-am oprit pe un câmp – cred că de porumb era – cu motorul târâş şi cu roata de la aterizare ruptă. Motorul, pe pământ. Pilotul a fost foarte calm, ne-a explicat că e totul ok. Ne-a mai ţinut vreo 40 de minute în avion, chiar nu ştiu de ce”, a declarat, telefonic, pentru ”Adevărul”, Cătălin Duţă.

Autorităţile au demarat două anchete, una Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, cealaltă a Centrului de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

Mai puteţi citi:

Directorul Aeroportului Cluj, atacat dur de oficialii Blue Air: „Să-şi retragă declaraţiile eronate şi incriminante“

Dialogul dintre pilotul avionului care a ratat aterizarea şi turnul de control: „Turnule, tocmai am ieşit din pistă“. Turnul de control: „Bine aţi venit!“

Mărturia unui pasager din avionul care a ratat aterizarea la Cluj: „Pista a fost acoperită cu zăpadă. Pilotul ne-a salvat viaţa tuturor. Sau am avut noi noroc“


FOTO VIDEO Pasagerii avionului ce a ratat aterizarea, îmbarcaţi în autocare spre Sibiu. Blue Air: ”Nu a fost o aterizare de urgenţă din lipsa carburantului”

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite