CLUJ: EXCLUSIV Cercetătorii clujeni lucrează la maşina viitorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CLUJ: <b>EXCLUSIV</b> Cercetătorii clujeni lucrează la maşina viitorului
CLUJ: <b>EXCLUSIV</b> Cercetătorii clujeni lucrează la maşina viitorului

O invenţie a Institutului pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare, aflată în curs de brevetare, ar putea revoluţiona industria auto. Dispozitivul realizat de clujeni este un rezervor de hidrogen pentru automobile, care reduce pericolul de explozie.

Prima conferinţă internaţională pe teme de cercetare izotopică şi moleculară s-a deschis ieri, la Cluj, cu o temă de interes mondial - optimizarea stocării hidrogenului pentru industria auto. Evenimentul se desfăşoară la singurul institut naţional de cercetare cu sediul în Ardeal - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare (INCDTIM) Cluj-Napoca.

Maşinile viitorului

Gabriel Popeneciu, directorul tehnic al Institutului ne-a declarat că o echipă de cercetători a instituţiei, formată din clujenii Ioan Dorian Coldea, Alexandru Biriş, Ioan Mişan şi Dan Lupu, urmăreşte ameliorarea stocării de hidrogen.

Potrivit lui Popeneciu, preocuparea pentru hidrogen ca şi combustibil a apărut încă din anii 70, de la declanşarea crizei petrolului, când s-a pus problema surselor alternative de energie. În acest moment, mai multe companii auto au produs autovehiculele cu hidrogen care funcţionează experimental în Anglia, Japonia, SUA şi Germania. Avantajul utilizării hidrogenului în industria auto este faptul că este 100% nepoluant, în urma arderilor rezultând apă. Hidrogenul poate fi folosit în două modalităţi pentru maşini.

Astfel, hidrogenul poate fi ars direct pentru a produce energie motrică. Această modalitate este considerată nerentabilă întrucât este foarte costisitoare şi nefiabilă. Ultimele variante de maşini nepoluante folosesc  hidrogenul pentru a-l transformă în curent electric - metoda cu pile de combustie. 

Au făcut un ARO pe hidrogen

Cu puţin înainte de Revoluţie, cercetătorii clujeni au echipat un autovehicul ARO, cu un rezervor (stocator) de hidrogen experimental, confecţionat la INCDTIM. Maşina a rulat pe traseul Cluj-Turda pe bază de hidrogen. Cercetătorii au continuat să optimizeze rezervorul, în ciuda dezinteresului autorităţilor de atunci. Stocatorul a fost cumpărat de o firmă din Vâlcea, care-l exploatează şi în prezent.

Problema cea mai mare în ceea ce priveşte depozitarea hidrogenului este presiunea foarte mare la care sunt supuşi recipienţii şi care ajunge la circa 500 de atmosfere. În aceste condiţii pericolul unei explozii a rezervorului de hidrogen este foarte mare.

Cercetătorii clujeni au găsit o altă modalitate de stocare a hidrogenului reuşind să evite presiunea mare. Ei au realizat un cilindru care conţine un burete. În acest burete intră hidrogen la fel ca în rezervoarele clasice, cu piston, însă dispare inconvenientul presiunii. Sistemul are la bază hidrurile metalice.

Când va înlocui hidrogenul benzina?

Bătălia actuală a cercetătorilor din toată lumea este de reducere a costurilor de producere şi stocare a hidrogenului. „Pasul următor este de realizare a unui model industrial de rezervor care va fi produs la o scară mai mare”, ne-a declarat Gabriel Popeneciu.

Potrivit cercetătorilor clujeni, costurile de producere a hidrogenului sunt în prezent de circa şase ori mai mari decât cele privind petrolul. În aceste condiţii, am putea circula cu maşini pe bază de hidrogen peste 20 -30 de ani, când costurile de producţie vor ajunge la nivelul combustibilului tradiţional.

Prototip lansat la Londra

O nouă maşină uşoară ce funcţionează pe bază de hidrogen, capabilă să ajungă până la 80 de kilometri pe oră a fost scoasă în public pentru prima oară, în această vară, la Londra. Riversimple Urban Car, cu două locuri, poate călători 386 de kilometri fără reîncărcare şi cântăreşte doar 350 de kilograme. Maşina va intra în producţie în 2013. Fondatorii acestui proiect doresc să strângă fonduri pentru a produce 10 astfel de maşini, pe care să le testeze în oraşele din Marea Britanie. Maşinile vor fi închiriate doritorilor şi nu vândute.

CITEŞTE AICI TOATE ŞTIRILE DIN CLUJ

Urmăreşte ştirile din Cluj pe Twitter ori prin RSS sau contactează-ne prin e-mail ori Yahoo! Messenger folosind butoanele din stânga

image
image
image
image
Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite