Cartierul Mănăştur din Cluj, cel mai tare în parcare (GALERIE FOTO)
0În Mănăştur vor funcţiona în viitorul apropiat trei parkinguri supraterane, adică tot atâtea câte există în restul marilor oraşe din ţară. Trei parkinguri de cartier se construiesc în acest moment în Cluj-Napoca, şi încă unul este în fază avansată de aprobare.
După ce vor fi finalizate, parkingul Băişoara din cartierul Gheorgheni, parkingul Fabricii din Mărăşti şi parkingul Mehedinţi din Mănăştur, vor aduce clujenilor un plus de 784 de locuri de parcare.
Cel mai mare cartier al Clujului, Mănăşturul, domină „topul“ parkingurilor de cartier, având deja unul funcţional, în zona Minerva, şi unul în construcţie, în zona pârâului Calvaria. La cele două se adaugă şi cel luat ieri în discuţie de Comisia de Urbanism a Primăriei. Acesta va avea demisol, parter şi cinci etaje, va dispune de 390 de locuri, se va întinde pe un teren de circa 1.500 de metri pătraţi de parcare şi va fi amplasat la intersecţia străzilor Mehedinţi şi Negoiu. În scurt timp, deci, în Mănăştur vor funcţiona trei parkinguri supraterane, fapt care face ca marele cartier clujean să fie cel mai „populat“ cu parkinguri din ţară. Astfel, potrivit datelor „Adevărul“, în România mai funcţionează doar trei parkinguri supraterane - cu excepţia celor de mall -, unul în Bucureşti, unul în Ploieşti şi unul în Constanţa, adică tot atâtea câte vor fi şi în Mănăştur.
Pe de altă parte, în Bucureşti se derulează un proiect de introducere a următoarei generaţii de parcări, construite din schele metalice, unde maşinile sunt parcate cu ajutorul unor lifturi.
În privinţa celei mai recente iniţiative de a construi un parking în Cluj, cel din zona Mehedinţi-Negoiu, comisia nu a luat ieri nicio decizie, din cauza absenţei proiectantului. Ligia Subţirică, arhitectul-şef al municipiul, a apreciat însă că proiectul este în conformitate cu toate prevederile legale, ceea ce înseamnă că avizarea lui este doar o chestiune de timp. Pentru a putea fi construit, municipalitatea a dispus şi demolarea garajelor existente pe amplasament. „Este o idee foarte bună. În sfârşit, vom scăpa de garaje şi de maşinile parcate aiurea. Îmi voi putea plimba copilul în cărucior, pe trotuar şi nu pe stradă, ca până acum”, este de părere Simina Negrean, o clujeancă în vârstă de 33 de ani care locuieşte în blocul învecinat cu terenul viitorul parking.
Mănăşturul devine respirabil
Primarul Sorin Apostu a apreciat valoarea investiţiei la maximum un milion de euro. „Preţul este raportat la ceea ce s-a întâmplat până acum. În urma licitaţiei, putem ajunge la un cost mult mai mic, chiar la jumătate”, a explicat primarul municipiului. Potrivit acestuia, cele trei parkinguri vor rezolva problema parcărilor din zona de sus a Mănăşturului. „Cu tot cu parkingul de 460 de locuri din zona Minerva, cu cele 120 de locuri din zona pârâului Calvaria şi cu cele aproape 400 de locuri prevăzute în noul parking, Mănăşturul va deveni respirabil”, a explicat primarul.
Planurile autorităţilor nu se opresc însă aici. Potrivit estimărilor, în cartierul Mănăştur ar trebui construite încă patru parkinguri, astfel încât să dispară definitiv maşinile parcate pe trotuare. „Florin Bugnar, directorul Serviciului Public de Parcări, a estimat că un număr de şapte parkinguri ar rezolva problema în Mănăştur”, a declarat Oana Buzatu, purtător de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.
Parking Număr locuri Preţ/ prima oră
Primărie Moţilor 382 2,5 lei
Mărăşti 250 1 leu
Mihai Viteazu 425 3 lei
Primăverii 440 3 lei
Stadiul lucrărilor la celelalte parkinguri din oraş
Parkingul Băişoara este construit în proporţie de circa 50%. În final, parkingul va asigura 354 de locuri, având un regim de înălţime de trei etaje, plus terasă. Termenul estimat de finalizare a lucrării este luna noiembrie.
Parkingul Fabricii din cartierul Mărăşti este gata în proporţie de 45 %. Iniţial lucrările trebuiau finalizate în această lună, dar termenul a fost amânat pentru luna noiembrie a anului în curs. Capacitatea parkingului este de 310 locuri, iar construcţia are un regim de înălţime de trei etaje plus terasă.
La parkingul din zona pârâului Calvaria se lucrează la armăturile pentru fundaţie. Până acum, s-a lucrat la devierea reţelelor de canalizare. Regimul de înălţime al construcţiei va fi de demisol parter şi terasă, iar capacitatea parkingului va fi de 120 locuri. Până la sfârşitul lunii septembrie, lucrările trebuie finalizate.