Povestea avionului de şcoală L39 devenit monument al aviaţiei în Buzau. „N-a existat în aviaţia militară a epocii moderne un avion mai elegant“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De Ziua Aviaţiei, un avion L-39 a fost amplasat într-un giratoriu din nordul municipiului Buzău, în semn de recunoştinţă pentru marii piloţi ai României, cei mai mulţi instruiţi la Şcoala de Aviaţie de la Boboc. Modelul aparatului nu a fost ales întâmplător.

Intrarea în Buzău dinspre Râmnicu Sărat este vegheată de un avion militar cu reacţie, machetă a unui aparat L39 ZA „Albatros“ cu rol de monument al Aviaţiei şi Paraşutismului Românesc, care a fost dezvelit cu prilejul Zilei Aviaţiei.

Aparatul expus în giratoriul din zona centrelor comerciale a fost adus din stocul bazei aeriene de la Boboc. 

După cosmetizare, i-au fost păstrate însemnele, inclusiv numărul de înmatriculare 146, care apare ca fiind introdus în serviciu la 6 aprilie 1985.

L39 ZA „Albatros“ are o istorie de peste 25 de ani în serviciul Forţelor Aeriene Române, fiind în dotarea Şcolii de Aplicaţie de la Boboc între 1981 şi 2008. 

A fost fabricat în fosta Republică Socialistă Cehoslovacă. 

”Avioanele L-39 ZA au activat în cadrul Aviaţiei Militare Române în perioada 1982 – 2007, dovedindu-se a fi foarte fiabile şi nepunând mari probleme din punct de vedere al mentenanţei, nefiind implicate într-un număr însemnat de evenimente de zbor grave, ci dimpotrivă”, scriu aripi-argintii.ro, un site al veteranilor din aviaţie.

România a importat 32 de astfel de aparate, începând cu anul 1981, care au fost repartizate Şcolii Militare de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Boboc-Buzău pentru a înlocui avioanele Aero L-29 „Delfin”.

”Cred că orice pilot militar din România va recunaşte cu mâna pe inimă că n-a existat în aviaţia militară a epocii moderne un avion mai fiabil şi mai elegant decât L39 Albatros. Fiabil, docil, echilbrat, sigur, elegant, altruist. Aparatura de navigaţie, foarte exactă la zborul de noapte sau în grele condiţii. Făcea un zbor razant de-o frumuseţe rară”, scrie comandorul Petre Daniel Lungu pe site-ul aripi-argintii.ro.

Pe acest aparat, spun foşti piloţi pe acest tip de avion, s-au antrenat Dumitru Prunariu, primul român care a zburat în spaţiu, şi rezerva acestuia, Dumitru Dediu. Cei doi au pacurs o etapă de formare la Boboc, înaintea pregătirii din Rusia pentru zborul în spaţiu. 

image

Antrenamentul a durat un an, timp în care cei doi au făcut numeroase zboruri cu avionul L 39 ZA.  

La manşa aparatului L-39 ZA s-au aflat marii generali de aviaţie ai României. Inclusiv actualul  şef al Statului Major al Forţelor Aeriene, general maior Viorel Pană, s-a format pe avionul instalat în rondul din Buzău. 

”Albatrosul” expus la intrarea în Buzău a fost martorul formării a trei serii de piloţi din Zimbabwe, absolvenţi în 1984, dar şi a unei serii din Mozambic care a absolvit în urmă cu trei ani. 

”Acest avion a  scris istorie pentru că pe el s-au instruit zeci de generaţii de piloţi, care încă zboară în Forţele Aeriene Române sau în companiile private sau civile. Am zburat pe el 20 de ani şi mi-a marcat existenţa, viaţa. Chiar după ieşirea la pensie l-am visat noaptea dar şi cu ochii deschişi”, spune Vasile Surduc (foto jos), fost pilot de instrucţie.

Imagine indisponibilă

Puţine incidente au avut în prim-plan un avion de acest tip, aflat în dotarea bazei de la Boboc. În anul 1987, Mihai Smighelski, elev al Şcolii de Ofiţeri de la Boboc, student în anul III, a evadat cu avionul ridicat de pe pista bazei aeriene, ajungând în Turcia unde a cerut azil politic. 

Aparatul a fost recuperat ulterior de Forţele Aeriene Române. În urma anchetei cerute de Nicolae Ceauşescu, după incident, s-a dispus ca la alimentarea aparatelor pe care făceau practică să fie folosită o cotă redusă de combustibil, astfel încât să nu mai poată efectua zboruri în afara spaţiului aerian al României. 

Singurul ”Albatros” care s-a prăbuşit a fost în vara anului 1997, la Timişoara, la zborul de antrenament pentru marele mitig aerian din Banat. La manşă au fost C-dor Creţu Gheorghe (Tzake) şi Gen. Stan Ion. Motivul prăbuşirii l-a constituit nerespectarea înălţimii minime de evoluţie în zborul acrobatic la mică altitudine.

Aparatele de zbor L-39 ZA Albatros au fost scoase gradat din serviciul operativ, ca urmare a restructurărilor prin care a trecut Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene, ultimele trei aparate operaţionale executând ultimele zboruri la în luna decembrie a anului 2007.

Imagine indisponibilă

Destinat a înlocui avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol L-29 Delfin, L-ul 39 ZA Albatros a executat primul zbor în anul 1968, fiind introdus în serviciu operativ în Cehoslovacia în anul 1971. 

Peste 2.500 de aparate au fost construite, fiind exportate în 35 ţări, L-ul 39 reprezentand un enorm succes al industriei aeronautice cehoslovace.

Primele avioane L-39 ZA Albatros au venit în România în perioada 8-11 decembrie 1981, intrând – ca şi L-ul 29 Delfin – în compunerea nou-înfiinţatului Grup 20 Aviaţie Şcoală Vânătoare şi Vânătoare-Bombardament de la Boboc. 

Peste numai o săptămână, pe data de 18 decembrie 1981, a fost executat primul zbor cu noul tip de avion de şcoală şi antrenament reactiv avansat.

Au fost achiziţionate 32 bucăţi din varianta ZA, o variantă îmbunătăţită, livrarile încheindu-se în luna martie a anului 1984.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite