De unde ne pândeşte „Big Brother“ în Bucureşti? Vezi pe HARTĂ în ce intersecţii din centrul Capitalei sunt montate camere de supraveghere
0152 de „ochi magici“ înregistrează non-stop traficul pe cele mai importante artere din Capitală. Cu ajutorul lor poliţiştii pot interveni la accidente sau în intersecţiile blocate. Sistemul de monitorizare video a traficului se va extinde, în următorii patru ani, în toate cele peste 500 de intersecţii importante din oraş.
Şoferii care intră în Bucureşti pe DN1 sunt preluaţi, fără să bănuiasă, de o prezenţă invizibilă care le înregistrează orice mişcare.
Primul contact are loc în zona Pasajului Băneasa. Conducătorii auto sunt urmaţi în drumul lor spre Piaţa Presei Libere şi, de acolo, mai departe, spre Arcul de Triumf până la Piaţa Victoriei.
De aici mai multe artere importante se răsfiră în faţa şoferilor ca un evantai. Însă indiferent ce direcţie aleg, fie că e vorba de Calea Victoriei, de Bd. Iancu de Hunedoara (spre Ştefan cel Mare), de Lascăr Catargiu (spre Piaţa Romană) sau de Nicolae Titulescu (spre Pasajul Basarab), ei nu merg neînsoţiţi.
Sunt filmaţi, din intersecţie în intersecţie, de camere de supraveghere amplasate, discret, pe stâlpi.
Păienjenişul din Centru
Păienjenişul de camere video se întinde de la Obor la Pasajul Lujerului şi de la Piaţa Victoriei până la Piaţa Sudului.
CLICK AICI ȘI PE HARTĂ PENTRU A VEDEA UNDE SUNT AMPLASATE CAMERE VIDEO îN BUCUREȘTI
Între aceste puncte se întind, ca nişte fire invizibile, cele mai importante artere ale oraşului (Bd. Unirii, Calea Victoriei, Ştefan Cel mare, Mihai Bravu, Splaiul Independenţei sau Bd. Magheru).
„În momentul de faţă sunt 152 de camere de supraveghere care monitorizează 142 de intersecţii. Alte 20 sunt în curs de instalare în perioada următoare“, a declarat Anca Alexandrescu, din cadrul Biroului de presă al Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB).
Trei componente
Potrivit lui Ion Dedu, şeful Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei din cadrul PMB, sistemul de monitorizare a traficului are trei componente.
„Primul este Urban Traffic Control (UTC), care are rolul de a gestiona timpii de semaforizare în intersecţii. Al doilea, Public Transport Management (PTM), gestionează intervalele de succesiune a vehiculelor RATB în staţii, iar ultima componentă este cea de monitorizare video a traficului în intersecţii, care asigură posibilitatea intervenţiei imediate acolo unde este necesar, indiferent că este vorba de accidente sau de alte incidente în trafic.
În următorii patru-cinci ani, sperăm să extindem sistemul în tot oraşul. Asta înseamnă aproximativ 520 de intersecţii importante“, a explicat Dedu.
Pasajul Basarab, ultima verigă
Zilele trecute au fost puse în funcţiune şi cele 26 de camere video de pe Pasajul Basarab. „Acestea lipseau pentru a închide inelul rutier central al Capitalei.
Am avut mici probleme în prima zi, mai ales că mulţi au fost curioşi să traverseze pasajul, dar după aceea traficul a fost fluidizat“, a încheiat Dedu.
Contractul iniţial de implementare a Sistemului de Management al Traficului a avut un buget de 18,5 milioane de euro.
Pentru restul investiţiilor, susţin reprezentanţii municipalităţii, valoarea nu poate fi calculată, pentru că au făcut parte din diverse programe de reabilitare a unor străzi.
La vânătoare de vitezomani şi scandalagii
Imaginile surprinse de păienjenişul de camere din centrul Capitalei este ţinut sub ochi de angajaţii Dispeceratului de Monitorizare a Traficului de pe Şoseaua Olteniţei.
Dispeceratul este situat în sediul UTI Traffic Management, companie controlată de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, care a implementat proiectul de management al traficului în Bucureşti.
Două-trei incidente pe zi
Angajaţii Dispeceratului îşi petrec ore-întregi urmărind imagini live pe un perete-ecran întins pe câţiva metri pătraţi.
Unii analizează datele culese din trafic, alţii direcţionează echipajele de poliţie aflate pe teren în zonele cu probleme.
Nu trece zi, însă, să nu asiste, în direct, la incidente în trafic.
„Cele mai multe sunt accidente rutiere. Acum câteva zile, de exemplu, am văzut un motociclist care a plecat pe verde de la un semafor şi a fost lovit direct de o şoferiţă care a forţat intrarea în intersecţie pe culoarea galbenă. L-a aruncat câţiva metri în aer. Din fericire a avut noroc şi nu a păţit mare lucru“, povesteşte unul dintre poliţiştii care lucrează în cadrul dispeceratului.
Hoţii maşinii lui Becali
Din 2008, atunci când au fost montate primele camere, poliţiştii s-au folosit de înregistrările video pentru a rezolva sute de dosare penale, majoritatea accidente rutiere. Camerele au surprins, însă, şi bătăi sau alte incidente violente.
Cel mai celebru dintre aceste episoade s-a înregistrat în seara zilei de 26 spre 27 ianuarie 2009, atunci când bodyguarzii lui Gigi Becali i-au urmărit şi împuşcat, în zona Şoselei Ştefan cel Mare, pe hoţii care îi furaseră maşina finanţatorului Stelei.
După o urmărire spectaculoasă, bodyguarzii lui Becali au intrat cu maşina în autoturismul hoţilor, după care au abandonal autovehiculele şi au pornit în urmărirea lor pe jos.
Înregistrările video au ajutat la lămuriera incidentului, mai ales că cei implicaţi au oferit iniţial mărturii mincinoase.
„Fără îndoială că înregistrările video au ajutat la rezolvarea rapidă a sute de dosare penale”, a declarat subinspectorul Andrei Codău, din cadrul Poliţiei Rutiere.