Ce e mai bine: elevi care poartă uniformă sau parada modei în fiecare şcoală? Psiholog: „Cu toţii cunoaştem importanţa imaginii în rândul adolescenţilor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Psihologii spun că uniforma şcolară diminuează complexul de inferioritate FOTO: Adevărul/Arhivă
Psihologii spun că uniforma şcolară diminuează complexul de inferioritate FOTO: Adevărul/Arhivă

Majoritatea directorilor de şcoli din România motivează introducerea uniformelor cu faptul că între adolescenţi apare o adevărată „competiţie vestimentară”, iar cei care provin din familii înstărite câştigă mereu. Psihologii spun că uniforma şcolară diminuează considerabil complexul de inferioritate născut din lipsa puterii de cumpărare a elevilor fără posibilităţi financiare.

Tot mai multe şcoli din România au hotărât în ultimii ani să reintroducă uniforma şcolară. Printre argumentele invocate de către directorii de unităţi de învăţământ se numără stoparea „competiţiei vestimentare” prezentă încă din şcoala generală, promovarea ideii de apartenenţă la un liceu, precum şi diminuarea absenteismului. 

Ce spun psihologii despre uniforma şcolară şi efectele sale?

Psihologul bistriţean Daniela Macarie, care lucrează în special cu tinerii, spune că introducerea uniformelor şcolare pentru elevi poate avea atât un rol constructiv cu efect benefic, cât şi un rol doar de apartenenţă şi particularizare a unei instituţii de învăţământ. 

Introducerea diminuează considerabil complexul de inferioritate al elevilor mai modeşti, crede Daniela Macarie:

„Efectul benefic asupra psihicului şi emoţionalului va fi simţit de elevul care provine dintr-o familie modestă, din punct de vedere financiar, diminuând considerabil complexul de inferioritate născut din lipsa puterii de cumpărare. Cu toţii cunoaştem importanţa majoră pe care o are imaginea în rândul adolescenţilor. Cu siguranţă că eliminarea acestei diferenţe are efecte pozitive, luând în considerare faptul că ne rămân destule alte diferenţe- mediul din care provine elevul, originea socială, modelele familiale, educaţia de bază, etc”.

Pe de altă parte, psihologul susţine că uneori, impunerea uniformei poate părea imperativă şi restrictivă, diminuând puterea de decizie a elevilor. Chiar dacă este resimţită astfel, pentru formarea unui adult responsabil şi echilibrat este nevoie, în educarea sa, de impunerea unor limite. 

Uniforma nu creşte performanţele elevului 

Rolul pe care îl are uniforma este însă adesea supraevaluat de către cei care vor s-o impună. Uniforma nu va stopa absenteismul şi nici nu va creşte performanţele elevului, cum adesea se insinuează. 

 „Sigur că multe persoane s-au aşteptat ca, odată cu reintroducerea în şcoli a uniformelor, să aibă efect diferit (benefic) asupra disciplinei în şcoli, înlăturându-se absenteismul. S-a dovedit că aşteptările au fost înşelate. Uniforma şcolară nu are niciun efect asupra comportamentului unui elev. Comportamentul acestuia este suma unor acumulări educative oferite de familie, anturaj, mediu social şi aşa mai departe. Uniforma şcolară nu aduce nici performanţe şcolare diferite de cele obţinute de un elev fără uniformă şcolară”, explică psihologul Daniela Macarie. 

Vă mai recomandăm:

Întoarcerea „uniformelor şcolare“. Abuzul impus prin Regulamentul Şcolii

Semnele depresiei la adolescenţi care ar trebui să le dea de gândit părinţilor - avertizările psihologilor

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite