Aventurile pianistului brazilian Ricardo de Castro Monteiro: a cântat cu pianul suspendat la zeci de metri, cu gloanţele şuierându-i pe la urechi
0Povestea lui Ricardo de Castro Monteiro, unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni din Brazilia, pare desprinsă din filme. El a luat parte la unele dintre cele mai inedite show-uri din lume: a cântat cu pianul suspendat la zeci de metri de două ori, în Sao Paolo. La una dintre reprezentaţii, chiar sub pianist, două găşti de cartier îşi reglau conturile cu ajutorul armelor.
Foarte deschis şi spiritual, Ricardo de Casto Monteiro, unul dintre cei mi apreciaţi muzicieni şi compozitori din Brazilia a vorbit cu reporterii Adevărul despre pasiunea sa pentru muzică, dar şi despre unele dintre cele mai inedite show-uri din lume, ale cărui protagonist a fost în 2012 şi 2015.
Ricardo de Casto Monteiro a descoperit muzica încă de când avea 5-6 ani. Acesta face parte dintr-o familie de muzicieni amatori. Mai mult, muzicianul care susţine concerte în întreaga lume este înrudit cu Antonio Carlos Jobim, principalul creator al stilului „bossa nova”, stil care a contribuit masiv în repertoriul standard de jazz.
Acesta însă nu a reuşit să îl cunoască pe Antonio Carlos Jobim, artistul decedând în anul 1994.
„Am o carte acasă, care a aparţinut străbunicului lui Jobim. Am păstrat legătura cu sora sa după ce el a murit. Aceasta i-a scris şi autobiografia. Eu nu l-am întâlnit, sora mea a avut ocazia şi generaţia mai în vârstă din familie l-a cunoscut”, a precizat Ricardo de Castro Monteiro.
Ricardo de Castro Monteiro este compozitor şi pianist, dar şi profesor la Universidade Federal do Cariri.
A cântat de două ori suspendat la 30 de metri, odată în însoţit de gloanţe
Ricardo de Castro Monteiro este protagonistul unora dintre cele mai inedite spectacole din lume. În 2012 şi 2015, acesta a cântat în Sao Paolo, în cadrul festivalului „Virada Cultural”, cu pianul suspendat la 30 de metri.
„Iniţial când am auzit că proiectul se numeşte „The Flying Piano” mă gândeam că e vreo figură de stil, că muzica te înalţă, nu credeam că e ad literam. Am acceptat să susţin concertul respectiv, pentru că m-am gândit că mă voi concentra pe muzica mea şi că nu va fi o problemă faptul că voi fi practic suspendat”, a declarat Ricardo de Castro Monteiro cum a acceptat prima propunere de a cânta suspendat, venită în mai 2012.
Acesta trebuia să susţină concertul într-un weekend, după-masă. Cu o zi înainte de concert, pianistul a fost sunat de către organizatorii festivalului, care i-au spus că trebuie să schimbe ora concertului, la recomandarea unui astrolog.
„Cu o zi înainte de concert, m-au sunat organizatorii şi mi-au spus că reprezentaţia mea va avea loc duminică la răsărit, pe la 5 dimineaţa. Mi s-a părut o idee atât de prostească. Organizatorii mi-au explicat că un astrolog lucrează la secretariat la ei a făcut o astrogramă a acelei date, care a scos în evidenţă faptul că atunci va avea loc o aliniere deosebită de planete, care ne va da o energie specială. Am acceptat şi asta”, mai spune artistul.
Ricardo de Castro Monteiro a vorbit despre show-urile inedite susţinute la 30 de metri înălţime FOTO: Bianca Sara
Pianistul brazilian şi-a pus ceasul să sune când încă noaptea era stăpână pe Sao Paolo şi s-a îndreptat spre o staţie de taxi pentru a găsi o maşină care să-l ducă la locul de desfăşurare a concertului, în apropiere de celebrul Viaduto do Cha.
Taximetristul a refuzat însă să îl ducă în acea parte a oraşului, susţinând că este prea periculoasă, din cauza găştilor care îşi reglează conturile acolo. Acesta a acceptat însă să-l ducă pe artist până în apropiere.
Organizatorii s-au folosit de nişte corzi pentru a-l lega pe artist şi pe pianul său şi l-au ridicat la 30 de metri de la sol. Concertul susţinut de pianist trebuia să se întindă pe 15-20 de minute, însă acesta s-a prelungit la aproape 40 de minute, din cauza unui incident cel puţin neobişnuit.
„Am văzut un grup de bărbaţi care se îndreptau spre mine. Aveau expresii ale feţei foarte agresive. Din spatele meu mai venea un grup de bărbaţi. Unul a început să tragă cu arma în sus, unde eram eu, iar altul a făcut la fel. Eu încă eram sus şi cântam şi acum mă întreabă terapeutul meu de ce nu m-am oprit din cântat când am văzut ce se întâmplă. Pentru a-mi salva viaţa, cel care se ocupa de frânghiile de care eram prins a învârtit pianul la 90 de grade. În final m-a coborât în siguranţă”, a rememorat artistul.
Întreg schimbul de focuri de armă a durat doar câteva minute, la faţa locului sosind în scurt timp poliţia, care a calmat spiritele.
„După concert, a venit un japonez la mine şi mi-a spus că a făcut nişte fotografii minunate. L-am întrebat cum pot să le văd. A spus că o să le văd peste tot. Mi-a dat o carte de vizită, era Yasuyoshi Chiba, un fotojurnalist de la agenţia FP, unul dintre cei mai importanţi foto-jurnalişti din lume. A doua zi eram pe prima pagină a celui mai important ziar din Brazilia, iar după două zile, fotografiile cu mine deja făceau înconjurul lumii. După 3 zile, fotografiile deja erau prezente în 13 ţări”, mai spune Monteiro.
Experienţa a fost repetată în 2015, în cadrul aceluiaşi festival. De data aceasta, artistul a fost însoţit de balerina Sandra Miyazawa, care a dansat deasupra pianului şi cântăreaţa Yeda Cruz, care şi ea a dansat şi cântat pe pianul suspendat la 30 de metri altitudine.
Şi de această dată agenţia France Presse a trimis acolo un fotojurnalist, pe Miguel Schincariol, care a surprins momentul. fotografiile cu pianistul brazilian au făcut din nou înconjurul lumii.