Cauzele dezastrului de la simularea Evaluării Naţionale
0Slaba pregătire a elevilor, superficialitatea cu care au citit subiectele, dezinteresul pentru învăţătură şi neimplicarea părinţilor în activitatea şcolară sunt principalele cauze pentru rezultatele proaste obţinute la simularea Evaluării Naţionale în Teleorman. Aceasta este, în linii mari, concluzia la care au ajuns directorii de şcoli din zona Alexandria, chemaţi la Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman să dezbată rezultatele la simulare.
Întâlnirea a fost iniţiată de inspectorul general Valeria Gherghe care le-a transmis directorilor că scopul dezbaterii nu este găsirea unor vinovaţi, ci a cauzelor care au condus la această situaţie şi mai ales a soluţiilor care se impun : ”Că vina aparţine, profesorilor, elevilor sau părinţilor, nu mă interesează în mod deosebit. Pe mine mă interesează cauzele şi soluţiile în aşa fel încât să luăm măsurile necesare pentru ca, la vară, să nu ne mai situăm pe ultimul loc în clasamentul făcut la nivel naţional. Aş vrea să ne recăpătăm împreună demnitatea de profesori”, a spus Valeria Gherghe, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman.
Pe zona Alexandria, unde au fost incluse şcolile din municipiu şi din localităţile apropiate, media promovabilităţii la simulare a fost de 64,13%, apropiată de cea de la nivel naţional. În ceea ce priveşte doar localităţile din mediul rural, aici situaţia stă mult mai prost, media de promovabilitate la simulare fiind de doar 28,27%. La multe şcoli, promovabilitatea a fost zero, în condiţiile în care niciun elev nu a reuşit să obţină cel puţin 5.00.
Elevii nu vor să vină la orele de pregătire
Directorii şcolilor cu promovabilitate zero au încercat să găsească explicaţii, majoritatea căzând de acord asupra faptului că actuala generaţie de elevi de clasa a VIII-a este cea mai slabă de până acum. ”În 33 de ani de când sunt cadru didactic nu am mai întâlnit rezultate atât de slabe. Cauzele sunt multiple şi ne îngrijorează. Elevii au tratat cu superficialitate actul instructiv-educativ, părinţii nu au colaborat cu şcoala, mulţi elevi provin din familii dezorganizate, au părinţi plecaţi în afară. Nu vin la orele de pregătire”, a explicat directorul Vlad Tănţel de la Şcoala din Buzescu, una dintre untiăţile cu promovabilitate zero la simularea Evaluării Naţionale.
Sărăcia şi dezinteresul faţă de educaţie, în general, sunt cauze pentru care elevii ajung în clasa a VIII-a, nepregătiţi pentru acest examen. ” Avem elevi care lipsesc de la şcoală pentru că merg la munci agricole cu părinţii”, a completat directorul şcolii din Furculeşti, unde niciun elev nu a scos 5.00 la simulare.
Matematica, o problemă
Dacă pentru rezultatele proaste din mediul rural, vina s-a împărţit mai mult între elevi şi părinţi, pe fondul condiţiilor sociale nefavorabile, pentru rezultatele slabe de la unele şcoli din mediul urban, vina a fost mai degrabă plasată în rândul cadrelor didactice. La Şcoala gimnazială” Ştefan cel Mare” doar 48% dintre participanţii la simulare au reuşit să ia peste 5.00 la matematică. O situaţie îngrijorătoare , având în vedere că unitatea în cauză se numără printre cele mai bine cotate şcoli din Alexandria. ” Avem o problemă cu matematica”, a recunoscut directorul Florin Măceşanu, promiţând în acelaşi timp că se va încerca remedierea situaţiei.
Elevii nu mai vor să înveţe
Exemplele proaste din societate reprezintă o altă cauză pentru care elevii ajung să nu mai vrea să mai înveţe. ” Am elevi care mi-au zis că nu mai au de ce să înveţe. Că, uite, ăla care are vilă la 1 Mai şi BMW nu a învăţat şi este bine”a spus directorul Şcolii gimnaziale nr. 6 , unde s-au înregistrat rezultate slabe la simulare. Directorul de aici a recunoscut că acestea sunt cele mai slabe rezultate pe care le-a văzut în cariera sa de dascăl.
Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman va purta în perioada următoare discuţii atât cu părinţii, cât şi cu elevii, pe marginea rezultatelor la simularea Evaluării Naţionale.