Angajații AJOFM Alba învață pe bani europeni cum să-i plaseze pe șomeri pe piața muncii
0Angajaţii de la AJOFM din 16 județe din ţară care au contact direct cu şomerii învaţă printr-un proiect cu finanțare europeană cum să-i ajute să-şi găsească un loc de muncă, pe principiul „omul potrivit la locul potrivit“.
Creșterea calității serviciilor de ocupare a forței de muncă oferite de Agențiile de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), în calitate de Serviciu Public de Ocupare (SPO), este strâns legată de performanțele angajaților AJOFM dobândite prin formare profesională. O soluție pentru punerea în practică a acestui deziderat aduce proiectul „3C – Calitatea Crează Competențe - Calitatea în formare Crează Competențe profesionale de nivel european pentru personalul SPO din Regiunile Centru, Vest și Nord-Vest”. Este derulat de Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Alba, împreună cu AJOFM Arad, AJOFM Satu Mare, S.C. Tobimar Construct SRL Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Desarrollo de Estrategias Exteriores SA, Fomento de Iniciativas y Desarrollo de Actividades S.L., Servicio Público de Empleo del Principado de Asturias, ultimele trei din Spania.
Inovație la nivel național
Pe parcursul celor opt luni de implementare a proiectului a fost realizat un studiu inter-regional de identificare a nevoilor de formare, în baza căruia s-au elaborat, în premieră națională, o diagnoză a nevoilor de formare profesională a specialiștilor AJOFM, respectiv planul și programul de formare profesională pentru 102 din cei 327 de specialiști în stimularea ocupării forței de muncă din cele trei regiuni.
Soluțiile pentru nevoile identificate vor fi analizate în cadrul unui seminar metodic inter-regional, desfășurat în perioada 2-6 mai 2012, la Băile Felix, și la care participă 32 de specialiști în resurse umane din 16 AJOFM-uri din cele trei regiuni. Gândit ca un instrument de învățare practică, se va axa pe descoperirea nevoilor de formare profesională, pe modalitățile de punere în practică și pe monitorizarea în timp.
În cadrul dezbaterilor va fi analizată și importanța întocmirii profilului profesional pentru specialiștii AJOFM responsabili de domeniul ocupării care va reflecta ce competențe profesionale lipsesc și cum pot fi acoperite prin proiectul de față. Va fi prezentat ca studiu de caz profilul profesional al unui manager și a unui specialist în servicii de mediere, ambii din cadrul AJOFM Alba, întocmite pe baza dosarelor profesionale. Astfel, prin proiectul strategic dosarul profesional devine un prin instrument activ de monitorizare a evoluției profesionale a specialiștilor. Modelul prezentat în cadrul seminarului va fi pus în practică, până la finele proiectului, și de AJOFM-urile din celelalte 15 județe.
Metode noi de consiliere profesională
Prin activitățile proiectului va fi realizată și o strategie pe termen mediu care să permită dezvoltarea profesională a specialiștilor responsabili cu consilierea, dezvoltarea spiritului antreprenorial pentru șomeri și mobilitatea forței de muncă. Proiectul aduce și instrumente moderne de consiliere profesională cum ar fi „Barometrul ocupabilității personale“, cu ajutorul căruia se vor estima șansele găsirii unui loc de muncă, și „Planul de acțiune individualizat pentru șomeri pe termen lung și grupuri vulnerabile“, care permite îndrumarea personalizată spre piața muncii.
Atât partenerii naționali, cât și cei transnaționali implicați în proiectul strategic aduc expertiză în domenii care vizează formarea profesională continuă a specialiștilor AJOFM din regiunile Centru, Vest și Nord-Vest.
Proiectul care implică atât sectorului public, cât și mediul privat și academic se va finaliza în iulie 2014, și este finanțat de Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 „Investeşte în oameni!”, Domeniul major de intervenţie 4.2 „Formarea personalului propriu al SPO(AJOFM)”.