FOTO Lucrări aproape finalizate pe lotul 3 al Autostrăzii Sebeş - Turda. De ce se va putea circula doar pe 8,5 kilometri din 12
0Lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, construit de compania ”Tirrena Scavi”, este aproape de final. Pe multe zone lucrările sunt practic finalizate. Dintre cei 12,45 kilometri vor putea fi daţi în folosinţă doar 8,5 kilometri.
Raportul de progres emis de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere arăta un grad de execuţie de 92,50% la finalul lunii august. În mod normal, constructorul va finaliza lucrările în această lună, au transmis reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
„Cerem CNAIR să pornească procedurile birocratice pentru deschiderea acestui tronson în cel mai scurt timp posibil. Lotul are în total 12,45 km, însă vom putea folosi doar 8,5 km între nod Decea şi nod Aiud. Restul de 4 km, după nod Aiud, spre sud, vor putea fi deschişi circulaţiei abia când lotul 2 al A10 va fi gata (abia prin 2019)”, se precizează într-un mesaj publicat pe pagina de socializare Facebook. Lotul 2 va fi gata cel mai probabil în cursul anului 2019. Prin urmare, oraşul Aiud va mai rămâne aproape 2 ani un punct dificil de trabersare pentru şoferi.
Lotul 3 al Autostrăzii Sebeş – Turda se întinde de la intrare în Aiud până la Decea (km 41+250 – km 53+700). Viaductul din zona Gâmbaş peste râul Mureş este cel mai lung de pe traseul A10 şi poate fi considerat totodată cea mai spectaculoasă lucrare de pe traseu, mai ales că trece printr-o zonă cu peisaje încântătoare. Ca şi particularitate, constructorul a ales pentru viaduct o structură dintr-un oţel special, cu proprietăţi speciale de a-şi crea propria crustă de protecţie, un fel de patină naturală, aspect care i-ar putea determina pe nespecialişti să afirme că podul e ruginit.
Pe traseul lotului 3 mai există un viaduct în lungime de 400 de metri, în total fiind construite 9 poduri, două pasaje la cele două noduri rutiere, la Aiud, respectiv Unirea (Decea), plus 7 structuri casetate pentru drumurile locale, 37 de podeţe prefabricate din beton. De asemenea, constructorul a fost obligat prin proiect să construiască 10 podeţe metalice biopermeabile care să permită animalelor să-şi croiască drum între cele două zone naturale protejate pe care le străbate lotul 3.
Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200). Contractul semnat cu Tirrena Scavi S.p.a are o valoare de 420.511.921,44 lei (fără TVA) şi a fost semnat în 16 aprilie 2014.