Care sunt obligaţiile poliţistului rutier faţă de şoferul oprit. „Agentul constatator nu este obligat să prezinte vreun act“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Contrar multor discuţii şi dezbateri pe această temă, poliţistul nu trebuie să-i arate şoferului niciun document atunci când acesta din urmă este oprit în trafic.

„Poliţistul nu este obligat să informeze contravenientul cu privire la cadrul legal în baza căruia acţionează într-un anumit post sau itinerar de patrulare. Agentul constatator nu este obligat să prezinte contravenientului un act privind identitatea, întrucât o persoană fizică nu are competenţa de a legitima un poliţist”, se afirmă într-un comunciat al Direcţiei Rutiere. Poliţistul este, însă, obligat să se prezinte şi să aibă un comportament adecvat în relaţia cu conducătorul auto oprit pentru control.

De altfel, şoferii au multe obligaţii şi puţine drepturi. Conducătorul trebuie să stea în maşină şi să pună la dispoziţie toate actele ce-i sunt cerute. Are, însă, dreptul de a nu semna procesul verbal. Dacă totuşi o face, nu înseamnă că îşi recunoaşte fapta. În termenul legal de 15 zile documentul poate fi contestat în instanţă. 

Potrivit statisticilor, opt din zece contestaţii sunt respinse de judecători ca neîntemeiate. De cele mai multe ori, şoferii invocă motive absurde. Spun că nu li s-a explicat ce au greşit sau că agentul care l-a amendat nu s-a prezentat. Dar sunt şi procese pe care şoferii le câştigă, profitând de greşeli minore cum ar fi modul cum a fost întocmit procesul verbal. Dacă se greşeşte unul din elementele de indentificare ale contravenientului, o cifră din CNP, acest lucru poate să ducă la nulitatea procesului verbal, dar şi dacă este întocmit corect, pot fi invocate motive, prin înscrisuri şi martori, că nu aşa au stat lucrurile. Aici rămâne la latitudinea judecătorului, dacă a fost convins de martorii audiaţi în favoarea contravenientului.

Situaţiile în care poliţiştii pot opri şoferii în trafic

Situaţiile în care poliţiştii pot să oprească şoferii în trafic sunt prevăzute în Regulamentul pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Conform acestul act normativ, poliţiştii rutieri şi cei de frontieră pot să oprească maşinile pe drumurile publice după cum urmează: 

-atunci când sunt constatate încălcări ale normelor rutiere; 

-în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală; 

-pentru verificarea deţinerii de către şoferi a documentelor prevăzute de lege. 

  

”Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege”, stabileşte regulamentul, potrivit avocatnet.ro. Oprirea maşinilor este permisă chiar şi în condiţiile producerii de calamităţi naturale, dezastre sau alte situaţii care pot pune în pericol siguranţă circulaţiei. 

  

Documentele obligatorii pentru şofer

Maşinile pot fi oprite, de obicei, în afară părţii carosabile. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci oprirea se face cât mai aproape de marginea din dreaptă a drumului, pe acostament, lângă bordura ori în spaţiile de parcare, iar noaptea, cu prioritate, în locuri iluminate. ”Se interzice imobilizarea vehiculului pe partea carosabila că urmare a semnalului de oprire efectuat de către poliţist în locurile în care vizibilitatea este redusă sub 50 m”, se mai susţine în document. După oprirea autoturismului, şoferul trebuie să rămână înăuntru, cu mâinile pe volan, şi să respecte indicaţiile date de poliţist. Totodată, pasagerii nu trebuie să deschidă portierele. Conducătorii auto trebuie să aibă asupra lor toate documentele prevăzute de lege: actul de identitate, permisul auto, certificatul de înmatriculare/înregistrare şi, dacă este cazul, atestatul profesional. 

  

În acelaşi timp, aceştia trebuia să aibă asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto şi dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice. În plus, cei care transporta mărfuri sau produse periculoase  trebuie documentele de transport prevăzute de lege. ”Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat, precum şi a celor neasigurate pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie”, mai scrie în Codul rutier. 

Amenzile pentru lipsa RCA şi ITP

  

Lipsa poliţei RCA este echivalentă cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare şi retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare/înregistrare. Iar conducerea vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic sau a căror ITP este expirată se sancţionează cu 9-20 de puncte-amendă şi reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare. În general, şoferii care n-au asupra lor documentele prevăzute de lege riscă să fie sancţionaţi cu 6-8 puncte-amendă. 

  

În afară de documente, Codul rutier mai stabileşte că poliţiştii au dreptul să verifice maşinile şi identitatea pasagerilor: ”În exercitarea atribuţiilor care îi revin, poliţistul rutier are dreptul să verifice vehiculul, precum şi identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflaţi în interiorul acestuia atunci când există indicii despre săvârşirea unei fapte de natură contravenţională sau penală”. Dacă refuză să înmâneze actul de identitate, permisul auto, certificatul de înmatriculare/înregistrare şi celelalte documente prevăzute de lege, şoferii pot primi 6-8 puncte-amendă şi patru puncte de penalizare. Acelaşi lucru îl păţesc şi cei care refuză verificarea maşinii. 

Citiţi şi:

Grătarul la purtător, invenţia unui IT-ist din Alba Iulia. Are 300 de grame şi costă mai puţin de 30 de lei

FOTO Curiozităţile comunei din România cu cele mai multe sate: garduri din piatră, crama naturală în pământ, case din lemn

FOTO Cât de frumos este acum la Roşia Montană. La trei ani după scandalul aurului, a devenit aproape în întregime „monument istoric“

Satul-fantomă din Apuseni în care nu mai locuieşte nimeni. O singură dată pe an, sute de oameni readuc locul la viaţă

 

Cum spiona CIA uzina de armament din Cugir şi unităţile militare din Alba Iulia

VIDEO Cum se circulă în sensul giratoriu. Regulile de calvar pentru mulţi şoferi, explicate cât mai simplu 

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite