Telefonul celular, hoţul ascuns în buzunar
0Accesoriile şi aplicaţiile pentru telefoanele inteligente măresc preţul de achiziţie al acestora.
Aproape jumătate de miliard de telefoane mobile inteligente au fost vândute anul trecut, iar estimările pentru acest an sunt în creştere. În ciuda popularităţii şi a ofertelor din ce în ce mai atractive, specialiştii în IT&C îi sfătuiesc pe utilizatori să arate prudenţă în achiziţionarea gadgeturilor. Una dintre principalele preocupări ar trebui să fie abonamentul achiziţionat. Astfel, pentru un smartphone de top, preţul fără abonament este în jur de 1.800-2.200 de lei, aici fiind incluse şi Samsung Galaxy SII şi iPhone 4S, cele mai populare achiziţii. Pentru ca preţul să scadă, este nevoie de un abonament pe măsură, care porneşte de la 15 euro şi poate ajunge la 50 de euro lunar (65-270 de lei lunar).
Zece aplicaţii descărcate lunar
„Mulţi clienţi sunt entuziasmaţi de faptul că pot cumpăra un iPhone cu 600 de lei, dar după câteva luni încearcă să-şi schimbe abonamentul, deoarece 29-35 de euro li se pare prea mult şi nici nu consumă minutele incluse în abonament. Din păcate însă, astfel de abonamente sunt încheiate pe doi ani", explică Răzvan Stamate, vânzător la un magazin de telefonie mobilă.
În afară de acest aspect, în general, cei care achiziţionează un smartphone o fac pentru multitudinea de funcţii disponibile. Însă, pentru a edita documente, a asculta muzică, a te juca sau a descărca un anumit ton de apel există costuri suplimentare, deoarece este nevoie să descarci diverse aplicaţii.
Potrivit unui studiu Nokia, 47% din respondenţii bărbaţi utilizatori de telefoane inteligente susţin că folosesc între 4 şi 10 aplicaţii lunar. Pe de altă parte, 37% din femeile care folosesc telefoane inteligente descarcă 4-10 aplicaţii lunar. Totuşi, doar 9% din bărbaţi şi 7% din femei declară că sunt dispuşi să plătească pentru conţinutul descărcat. „La început, totul pare să fie gratis. Însă atunci când am vrut să scriu într-un document word, am descoperit că am nevoie de aplicaţia pro, care costa cam 7 euro. Fiecare ton de apel costă de la mai puţin de un euro la 5-6. Un joc în varianta completă costă şi acela cam 4-5 euro. Lunar, plătesc cam 10 euro pentru diverse lucruri pe care le descarc din magazinul de aplicaţii", spune Ionuţ Grigoraş (32 de ani), agent de turism, din Bucureşti.
În aceste condiţii, anul trecut, veniturile generate de aplicaţii la nivel global au fost de 9,8 miliarde de euro, în creştere cu 50% faţă de 2010. Clienţii din România au contribuit la această sumă cu aproximativ 1 milion de euro, ei preferând jocurile, aplicaţiile utilitare şi cele de navigaţie. Cele mai populare softuri descărcate sunt Angry Birds, Fruit Ninja, TV România, Camera+, iBlacklist, Max Payne Mobile.
Dar acestea nu sunt singurele costuri ale telefoanelor inteligente. Potrivit unei cercetări citate de publicaţia „New Scientist", toate aplicaţiile care înghit memoria telefonului nu fac decât să consume bateria, transmiţând către reţeaua unde eşti abonat diverse informaţii. Prin urmare, cu cât mai multe aplicaţii folosite, cu atât mai multe alimentări.
În sfârşit, mai spun specialiştii, un cost deloc de neglijat este cel al accesoriilor pentru smartphone. De la folia de protecţie, la boxe speciale sau sistem Bluetooth, toate acestea reprezintă o cheltuială în plus. „În funcţie de modelul de telefon, preţul pentru accesorii poate ajunge şi la 200-300 de euro, mai ales în cazul celor originale. Majoritatea sunt compatibile şi cu versiuni ulterioare. Problema apare dacă utilizatorul doreşte să schimbe modelul de smarphone sau când producătorul modifică sistemul de alimentare de la o generaţie la alta, caz în care accesoriile devin inutile", mai explică Răzvan Stamate.
Mobilul de serviciu, plin de costuri personale
Un studiu al companiei Visage Mobile (SUA) arată că cei mai mulţi dintre angajaţii care primesc telefoane de serviciu încarcă factura cu cheltuieli personale. Astfel, pe smartphone-urile primite la angajare apar aplicaţii pentru adulţi, cum ar fi SexyCougar sau Mobile Love, dar şi melodii din topurile muzicale pe care le folosesc ca şi ton de apel. De altfel, firma de analiză a realizat şi un top al pieselor preferate de angajaţi. Pe primul loc se află „Sexy and I Know It" de la LMFAO, „Rolling in the Deep" - Adele, „Cheers (Drink to That)" - Rihanna, „God Gave Me You" - Blacke Shelton şi „Young, Wild&Free" - Snoop Dog şi Wiz Khalifa.
Totodată, facturile sunt încărcate şi de SMS-urile speciale, cum ar fi cele cu horoscopul zilnic, ştiri despre celebrităţi, din campionatele de fotbal sau chiar despre vreme. Astfel, procentul de cheltuieli nejustificate prin natura muncii s-ar ridica la aproximativ 12 procente din totalul facturii.
Totuşi, nici varianta telefonului personal transformat în mobil de serviciu nu este fără riscuri pentru angajatori, mai spun specialiştii. Astfel, metoda „Bring Your Own Device" - „Adu-ţi mobilul personal la muncă" presupune decontarea unor sume solicitate de angajat, pe când, în cazul unui contract direct cu reţeaua, compania ar putea primi reduceri considerabile. Pe de altă parte, lipsa de securitate (din cauza faptului că angajatul nu este dispus să plătească suplimentar pentru aceasta) poate duce la pierderea sau scurgerea unor date importante pentru companie.