Drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, trenul sau autocarul: ce obligaţii au companiile în caz de întârzieri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Parlamentul European a introdus noi reguli pe care companiile trebuie să le respecte în cazul întârzierilor şi anulărilor. Potrivit acestora, în cazul întârzierilor şi anulărilor, companiile sunt obligate să ofere mese şi cazare şi, în unele cazuri, şi o despăgubire, care poate ajunge până la 600 de euro.

Această sumă maximă este destinată zborurilor lungi care depăşesc 3.500 km şi ar trebui să se acorde tuturor pasagerilor a căror îmbarcare a fost respinsă. 

Potrivit Parlamentului European, regulile nu se aplică însă în cazurile în care companiile oferă o soluţie convenabilă alternativă sau când întârzierea sau anularea a avut loc din cauza unor circumstanţe extraordinare, cum ar fi deciziile legate de gestionarea traficului aerian, instabilitatea politică, condiţiile meteorologice nefavorabile şi riscurile de securitate.

În conformitate cu normele UE, aveţi drepturi care vă pot reduce neplăcerile. În primul rând, aveţi dreptul la informaţii. Compania cu care călătoriţi trebuie să vă spună cauza întârzierii. Şi, în cazul întârzierilor de durată, aveţi dreptul la mese, băuturi răcoritoare, sfaturi despre continuarea călătoriei şi cazare. 

Pe lângă despăgubirile de până la 600 euro pentru întârzieri de cel puţin patru ore în cazul zborurilor mai lungi de 3500 kilometri, puteţi solicita rambursarea costului biletului. 

În cazul călătoriilor cu trenul, cu autocarul, cu autobuzul sau cu navele de pasageri, puteţi avea dreptul la despăgubiri în urma întârzierilor sau anulărilor. 

Pe de altă parte, în orice călătorie, dacă aveţi mobilitate redusă, aveţi dreptul la asistenţă suplimentară gratuit. 

Transportul aerian

Refuzul la îmbarcare

  • transportatorul trebuie să facă mai întâi apel la voluntari, cărora li se propune: (i) o compensaţie negociată liber şi (ii) una dintre următoarele opţiuni: fie rambursarea sumei achitate în termen de şapte zile (şi, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare iniţial), fie redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau la o dată ulterioară stabilită de comun acord;
  • pasagerilor care nu se pot îmbarca li se oferă: (i) asistenţă (masă, posibilitatea de convorbiri telefonice şi cazare, dacă este necesar), (ii) una dintre următoarele opţiuni: fie rambursarea sumei achitate în termen de şapte zile (şi, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare iniţial), fie redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau la o dată ulterioară stabilită de comun acord şi (iii) o indemnizaţie imediată stabilită după cum urmează:
image

Anulare

  • asistenţă (masă, posibilitatea de convorbiri telefonice şi cazare, dacă este necesar);
  • alegerea uneia dintre următoarele opţiuni: (i) rambursarea sumei achitate în termen de şapte zile (şi, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare iniţial) şi (ii) redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau (iii) la o dată ulterioară stabilită de comun acord;
  • compensarea imediată, ca în cazul refuzului la îmbarcare, cu excepţia cazului în care pasagerul a fost informat în prealabil de anularea zborului şi cu excepţia unor circumstanţe extraordinare.

Întârzierea de cel puţin două ore pentru zborurile de până la 1 500 km, de cel puţin trei ore pentru zborurile de 1 500-3 500 km şi zborurile din cadrul UE de peste 1 500 km şi de cel puţin patru ore pentru zborurile de mai mult de 3 500 km:

  • asistenţă (masă, posibilitatea de convorbiri telefonice şi cazare, dacă este necesar);
  • dacă întârzierea este de trei ore sau mai mult, pasagerului i se propune rambursarea biletului în termen de şapte zile (şi, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare iniţial), precum şi o compensare, ca în cazul anulării.

Transferul la o clasă superioară/inferioară

  • transportatorul nu poate cere niciun supliment atunci când transferă un pasager la o clasă superioară;
  • în cazul transferului la o clasă inferioară, transportatorul rambursează în termen de şapte zile: (i) 30 % din preţul biletului pentru zborurile de până la 1 500 km, (ii) 50 % pentru zborurile între 1 500 şi 3 500 km şi zborurile din cadrul UE de peste 1 500 km sau (iii) 75 % pentru zborurile mai lungi de 3 500 km.

Transportul feroviar

Anularea sau întârzierea mai mare de 60 de minute

  • alegerea uneia dintre următoarele opţiuni: (i) redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau (ii) la o dată ulterioară stabilită de comun acord şi (iii) rambursarea biletului în termen de o lună (şi, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare iniţial);
  • în lipsa rambursării, păstrarea dreptului la transport şi acordarea unei compensări în decurs de o lună, la cererea pasagerului (cu excepţia cazului în care acesta din urmă a fost informat cu privire la întârziere înainte de cumpărarea biletului): 25 % din preţul biletului plătit pentru întârzieri de la 60 la 119 minute şi 50 % pentru întârzieri care depăşesc 119 minute;
  • masă în gară sau la bord, dacă este disponibilă, şi cazare, dacă este necesar şi posibil;
  • transportatorul este exonerat de răspundere dacă anularea sau întârzierea se datorează unor circumstanţe extraordinare inevitabile.

Transportul maritim

Anularea sau întârzierea mai mare de 90 minute la plecare:

  • informarea pasagerilor cu cel târziu 30 de minute după ora de plecare prevăzută iniţial;
  • alegerea uneia dintre următoarele opţiuni: (i) redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau (ii) rambursarea biletului în termen de 7 zile (şi, dacă este necesar, întoarcerea gratuită la punctul de plecare iniţial);
  • asistenţă (cu excepţia cazului în care un pasager a fost informat cu privire la întârziere înainte de cumpărarea biletului): masă, dacă este disponibilă, şi, dacă este necesar, cazare la bord sau pe uscat. Cazarea pe uscat este limitată la trei nopţi şi la 80 de euro pe noapte. Cazarea nu este obligatorie dacă anularea sau întârzierea sunt provocate de condiţiile meteorologice.

Întârzierea semnificativă la sosire

  • Compensarea în termen de o lună, la cererea pasagerului, cu excepţia cazului în care acesta din urmă a fost informat înainte de cumpărarea biletului sau în care întârzierea este cauzată de condiţii meteorologice sau de circumstanţe extraordinare inevitabile:
  • Plăţi compensatorii 25 % din preţul biletului plătit 50 % din preţul biletului plătit
image

Transportul cu autobuzul şi autocarul 

Anularea sau întârzierea mai mare de 120 minute la plecare:

  • informarea pasagerilor cu cel târziu 30 de minute după ora de plecare prevăzută iniţial;
  • alegerea uneia dintre următoarele opţiuni: (i) redirecţionarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau (ii) rambursarea biletului în termen de 14 zile (şi, dacă este necesar, întoarcerea gratuită la punctul de plecare iniţial). Dacă transportatorul nu propune această opţiune, pasagerul are dreptul la rambursarea preţului biletului, precum şi la o plată compensatorie suplimentară echivalentă cu 50 % din preţul biletului, care trebuie achitate de transportator în termen de o lună;
  • pentru cursele mai lungi de trei ore, trebuie oferită asistenţă (masă şi cazare, dacă este necesar, în limita a două nopţi şi 80 de euro pe noapte) începând cu cel de al 90-lea minut de întârziere. Cazarea nu este obligatorie dacă întârzierea este provocată de condiţiile meteorologice sau de o catastrofă naturală.
Călătorii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite