Rusia cucereşte Parisul
0
„Mafia rusească“ a modei, reprezentată de patru femei aflate mereu la toate show-urile de modă din Paris de câteva sezoane, este doar începutul unei dominaţii a modei ruseşti pe plan internaţional.
„Cu cât îşi schimbă ţinutele mai des, cu atât mai mult sunt fotografiate de bloggeri care nu au ce să facă. Şi numai Dumnezeu ştie cum pot rusoaicele să stăpânească pozele. Există lăsatul nonşalant pe spate, în timp ce-şi caută cheile în geanta din piele de crocodil Bottega Veneta, până când observă vreun fotograf. Apoi mai sunt cele 20 de minute petrecute vorbind la telefon cu prietenul imaginar, în timp ce un picior este dezvăluit aproape în totalitate. Mai este şi pupatul unei prietene vechi pierdute pe care nu ai mai văzut-o de acum o oră, de la celălalt show“, scrie într-o notă ironică Lisa Armstrong, editor de modă pentru „The Telegraph“.
„Ne-a luat nouă, jurnaliştilor, două sezoane să ne dăm seama că nu era nimeni la celălalt capăt al telefonului. Putem fi foarte naivi câteodată. Dar, pe de altă parte, nu ne-am întâlnit niciodată cu această determinare patologică de a fi fotografiate la o asemenea scară“, adaugă editorul.
Haită de patru
Rusoaicele despre care jurnalista britanică vorbeşte reprezintă noua tipologie de „socialite“, cum le spun americanii, sau pur şi simplu fanatice ale acestor evenimente. Nu sunt nici pe departe singurele care folosesc diverse tertipuri pentru a atrage atenţia. Diferenţa este, cum sesizează şi Lisa Armstrong, că majoritatea dintre acestea muncesc, iar aceste eforturi au un scop mai precis decât simpla apariţie în paginile de moda străzii ale publicaţiilor de specialitate.
Vika Gazinskaia, prezenţă permanentă la toate show-urile de modă din ultimii ani, în special cele pariziene, vine dintr-o familie moscovită săracă. Astăzi este unul dintre cei mai apreciaţi designeri ruşi, la fel cum este şi Uliana Sergeenko.
„Dacă rusoaicele au învăţat să exploateze locul lor din primul rând la show-urile haute couture de la Paris pentru publicitate, sunt chiar deştepte. Era inevitabil ca aceste «glamouroscovite» să-şi facă surorile europene şi americane să se simtă ca nişte babuşti începătoare“, subliniază Armstrong.
Vika Gazinskaia face parte din noul val de moscovite recunoscute pentru gusturile lor scumpe şi impecabile. „The Russian Pack“ (haita rusească), aşa cum au fost numite cele patru membre ale sale, bloggeriţe de modă şi designeri, este un studiu al eleganţei excesive, marcă rusească. Haita rusească înseamnă: Uliana Sergeenko, designer, Miroslava Duma, jurnalist de modă şi fiica unui senator rus, Elena Perminova, model şi iubita mogulului media Aleksandr Lebedev, şi Vika Gazinskaia, care şi-a expus colecţia primăvară-vară 2013 la Paris. Cea din urmă este apropiată de Duma, pe care a cunoscut-o în 2007, după ce Duma i-a cumpărat jumătate din colecţie. Când cele patru sunt la Paris pentru show-uri, se cazează la hotelul Ritz.

(Elena Perminova. FOTO Getty Images)
Afacere rusească şi clienţi americani
Vika Gazinskaia a avut o „copilărie săracă, dar deloc inconfortabilă“, după cum povestea pentru cotidianul „The Telegraph“. La 16 ani şi-a dat seama că vrea să fie designer, motiv pentru care a luat lecţii de desen de la un artist local. A studiat designul la Universitatea de Stat din Moscova, „dar niciun profesor de acolo nu a lucrat vreodată în industria modei“. Pentru că, după cum mărturiseşte Vika, nu există industria modei în Rusia, „doar oligarhi care fură“.
La facultate a învăţat să coasă, dar arta a prins-o de la un grup de pictori bătrâni care predau acolo. A lucrat drept stilist la o revistă pentru femei din Rusia, iar în 2004 a început pe cont propriu atât ca stilist, cât şi ca designer.
Şi-a lansat prima colecţie un an mai târziu, iar astăzi afacerea ei „a înflorit“. „Clienţii mei erau doar ruşi înainte, dar ultima comandă pe care am avut-o a fost din partea unei femei din Florida care a cumpărat haine de 12.000 de dolari“, spune Vika.
Miroslava Duma este cealaltă prezenţă nelipsită de la show-urile pariziene. „Mira, cum îi spun prietenii, este un sfert din glamourul trupei de femei denumită afectuos, câteodată, «mafia ruseasc㻓, scrie Ellie Pithers de la „The Telegraph“. Alături de celelalte trei, Mira domină blogurile de modă de câteva sezoane, datorită ţinutelor sale excentrice.

(Miroslava Duma FOTO Getty Images)
După o perioadă petrecută ca editor la ediţia rusă a publicaţiei „Harper’s Bazaar“, Duma a realizat că „viitorul aparţine jurnalismului online“. A înfiinţat site-ul Buro 24/7, dedicat modei, artei, arhitecturii, cinematografiei, muzicii şi stilului. Este o scriitoare freelancer şi se bucură de evoluţia modei ruseşti din New York, America, unde locuieşte alături de soţul şi fiul său.
Parisul îl vede de cel puţin trei ori pe an, alături de prietenele sale cu care pozează obligatoriu la toate evenimentele de modă. Cele patru obişnuiesc să se promoveze între ele, marcând una alteia succesele profesionale. „Designerii ruşi au viziuni diferite. Vika se apropie un pic de stilul de început al lui Christobal Balenciaga, doar că îmbunătăţit cu o grafică modernă“, a spus Duma despre estetica rusă.
„Nu avem o istorie a modei în Rusia, dar există o revoluţie a gândirii. Toţi designerii ruşi de astăzi demonstrează că Moscova are potenţial de a deveni o capitală a modei“, este de părere
Miroslava Duma.

(Uliana Sergeenko FOTO Getty Images)