Pilotul avionului AirAsia prăbuşit în Marea Java nu se afla la locul său atunci când s-a pierdut controlul asupra aeronavei
0
Avionul AirAsia care s-a prăbuşit în decembrie nu era controlat de pilot atunci când o serie de erori umane au declanşat tragedia în care au murit toţi cei 162 de oameni de la bord. Pilotul nu se afla la locul său atunci când avionul a ieşit de sub control, iar atunci când s-a întors era prea târziu pentru ca aeronava să mai poată fi redresată.
Avionul Airbus A320 a ajuns până la urmă pe fundul Mării Java, iar ancheta internaţională efectuată a scos la iveală o serie de nereguli ale AirAsia, printre care lipsa permisiunii de a zbura în acea zi pe ruta respectivă, precum şi lipsa permisiunii de a zbura la altitudini mai mari de 10.000 de metri.
Pilotul era ridicat, efectuând o „procedură neobişnuită” în momentul în care copilotul său, aflat la manşă, a pierdut controlul asupra aeronavei, transmite agenţia de ştiri Reuters. În momentul în care pilotul s-a întors la locul său, era prea târziu pentru a redresa aeronava, au declarat două surse apropiate investigaţiei.
Aeronava care a dispărut pe 28 decembrie cu 162 de oameni la bord s-ar fi prăbuşit din cauza gheţii. La bord se aflau 155 de pasageri şi un echipaj format din şapte persoane.
Avionul s-a prăbuşit cel mai probabil din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, specialiştii arătând că factorul declanşator a fost gheaţa care a intrat în motoare. Însă datele strânse până acum, înainte de recuperarea cutiilor negre, arată că la tragedie au contribuit şi alţi factori. Ultima dată când a luat legătura cu turnul de control, la aproximativ o oră de la decolare (zborul dura două ore), pilotul a cerut permisiunea de a urca la o altitudine mai mare de 11.500 de metri, însă controlorii de trafic aerian nu i-au permis ascensiunea pentru că zona era prea aglomerate şi exista riscul unei ciocniri între avioane.
Apoi, spun specialiştii, pilotul nu ar fi adaptat viteza la altitudine, zburând cu cel puţin 100 de kilometri/oră mai încet decât o cereau condiţiile. Ieri, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transportului din Indonezia a anunţat şi că AirAsia nu avea autorizaţie pentru a efectua acel zbor, acuzând compania că a încălcat totodată şi ruta care i s-a acordat pentru cursele care legau Surabaya de Singapore.
De ce au loc tot mai multe tragedii aviatice în Asia
Creşterea galopantă a sectorului aviaţiei civile în Asia a dus la supraaglomerarea rutelor şi exercită o presiune tot mai mare asupra pieţei muncii, care se zbate pentru a furniza piloţi şi controlori de trafic aerian competenţi.AirAsia este cel mai mare operator de low-cost din regiune, cunoscut pentru abilitatea de a oferi cele mai ieftine bilete. Spre exemplu, biletele pentru avionul dispărut, care zbura pe ruta QZ8501, care leagă oraşul indonezian Surubaya de Singapore, au preţuri care pornesc de la 28 de dolari. În momentul de faţă, cerurile sud-asiatice sunt mai aglomerate ca oricând. Această creştere aduce însă o presiune semnficativă asupra pieţei muncii, care trebuie să furnizeze piloţi şi personal auxiliar competent, de la controlori de trafic aerian la specialiştii de la sol şi inspectori de siguranţă. Companiile aeriene indoneziene au devenit notorii pentru reglementarea laxă.
AirAsia a încălcat ruta care i se alocase pentru zbor, plus că nu avea autorizaţie pentru a zbura în acea zi. J.A. Barata, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor din Indonezia