China interzice o îndrăgită emisiune TV
0Autorităţile de la Beijing au oprit difuzarea unui program de divertisment pentru că-l consideră prea libertin şi greu de controlat.
În ciuda unei popularităţi care nu s-a diminuat de-a lungul anilor, pentru emisiunea „Happy Girls" (asemănătoare mai cunoscutei „American Idol") a sunat gongul final odată cu difuzarea, la sfârşitul săptămânii trecute, a unui ultim show televizat. Ordinul de încetare a transmiterii spectacolului (agreat în special de tinerii chinezi care visează să devină vedete ale showbizului) a venit după ce postul de televiziune Hunan TV a primit, la rândul său, o notificare din partea Administraţiei de Stat a radioului, filmului şi televiziunii (SARFT), adică autoritatea guvernamentală care taie şi spânzură în domeniul programelor de divertisment. „Hunan Satellite TV respectă decizia supervizorului de stat şi nu va mai produce emisiuni similare", a precizat postul într-un comunicat. În locul emisiunii „Happy Girls", vor fi difuzate programe care promovează etica, morala şi securitatea publică, se mai precizează în comunicatul Hunan Satellite TV. În schimb, acesta face o „concesie" telespectatorilor chinezi oferind „informaţii utile şi practice despre lucrările gospodăreşti".
Oficial, postul este acuzat că a depăşit spaţiile de emisie acordate acestui gen de emisiuni. Încă din 2007, SARFT fixase nişte limite orare, conform cărora „Happy Girls" nu avea voie să dureze mai mult de 90 de minute şi nici să fie difuzată la ore de maximă audienţă. De asemenea, a fost interzis şi votul prin SMS, gest ce a fost interpretat ca o teamă a guvernului de la Beijing de a-i lăsa pe „supuşi" să se familiarizeze cu acest gen de vot pe care să nu-l poată controla şi influenţa.
Justificările oficiale care motivează interdicţia ce-i nemulţumeşte profund pe chinezi sunt puse însă sub semnul îndoielii de observatorii vieţii social-politice din China. Aceştia arată că, în realitate, autorităţile sunt nemulţumite de popularitatea tot mai mare a emisiunii în cauză (în iulie anul trecut, numărul telespectatorilor depăşise pragul de 300 de milioane). „Autorităţile de la Beijing se tem în egală măsură de conţinutul emisiunilor, pe care le consideră «prea occidentale», ca şi de numărul crescut de tineri care le urmăresc. Aceştia nu mai sunt dispuşi să se lase manipulaţi cu aceeaşi uşurinţă ca până acum câţiva ani", spune şi autorul unui blog specializat în mass-media din China.
„Cultura roşie" revine
Totodată, există oraşe (precum Chongquing, din sud-vest) unde comuniştii duc o adevărată propagandă pentru recucerirea ideologică a maselor. În acele zone, cântecele patriotice cunosc o revenire în forţă, la fel ca şi spectacolele tematice, ai căror protagonişti sunt în primul rând copiii. Cu alte cuvinte, puternicul partid comunist din China (PCC) vrea să-şi asigure un schimb de generaţii bine îndoctrinat din punct de vedere ideologic.
Luna viitoare urmează să aibă loc întrunirea anuală a Comitetului central al PCC. Unul dintre subiecte va fi „prezentarea şi promovarea măreţelor rezultate ale culturii comuniste". La fel, este posibil ca anul viitor să aibă loc schimbări importante, la nivel înalt, în primele eşaloane ale partidului. Şi atunci, comuniştii pregătesc temeinic terenul pentru a-şi asigura o audienţă neviciată de vreo „idee capitalistă".
300 de milioane de chinezi se uitau la emisiunea „Happy Girls".