Planul lui Johan, noul şef al RBS
0Belgianul Johan Gabriels, noul şef al subsidiarei locale a băncii engleze RBS, are mână liberă să aplice un plan de repoziţionare a băncii în România. De reuşita acestuia depinde dacă RBS România va fi păstrată în grup sau vândută.
Ce să facă britanicii de la Royal Bank of Scotland (RBS) cu un business izolat la Bucureşti, un loc la fel de exotic precum Indiile de Vest? Primul impuls a fost să scape de... „sâmburele” (filiala) de pe malul Dâmboviţei. Dar au abandonat ideea, pentru că, uitându-se în jur, n-au găsit niciun cumpărător care să le ofere cât au cerut şi banca a avut profit în 2009. Bancherii RBS au decis în vara anului trecut să renunţe pentru moment la vânzare, după ce subsidiara din România fusese trecută pe „lista neagră” a grupului, adică pe lista acelor divizii şi sucursale nerentabile sau care operează în afara activităţilor core-business. Mandatul cu care a fost trimis Johan Gabriels la RBS România este de a le pune în faţă acţionarilor două opţiuni clare: păstrarea sau vânzarea business-ului.
Gabriels a conturat un plan pe termen scurt care gravitează în jurul ideii de reîntoarecere puternică spre bankingul corporate. Johan a decis ca strategia sa pe termen scurt (adică doi ani) să se bazeze pe expertiza grupului în pachete bancare, şi mai puţin pe servicii individuale. E un principiu de banking simplu, prin care banca are tabloul complet al afacerilor pe care le finanţează şi care, în momente de cumpănă, ajută la susţinerea acestora. Aplicarea planului Gabriels se va face treptat, profitând de oportunităţi. „Cu maximă prudenţă”, spune Gabriels, ceea ce s-ar putea traduce prin conservatorismul specific englezesc.
La sfârşitul anului trecut, banca se afla pe locul 13, cu 2,2% cotă de piaţă după active. Acum, planul lui Johan Gabriels pe retail este complet diferit de al predecesorului său: centrul de interes se mută dinspre partea de creditare înspre economisire şi investiţii. Produsul-fanion al băncii va rămâne noul card de credit, abia lansat în februarie 2010. Ce direcţie va urma RBS România la sfârşitul anului 2011, când planul lui Gabriels va fi deja... istorie? Aşa cum arată planul său, toate premisele se îndreptă către o păstrare a subsidiarei din România în grupul RBS. Dacă belgianul va adăuga valoare businessului de la Bucureşti (şi este evident că asta urmăreşte), acţionarii vor avea o misiune extrem de dificilă: să vândă cu profit o entitate aflată pe val sau s-o păstreze, integrând-o în modelul său de business.