Piaţa bancară se concentrează la nivelul primelor cinci instituţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai mari bănci din România au reuşit, anul trecut, să fie mai profitabile decât nivelul mediu al întregului sistem Chiar dacă cele mai mari bănci din ţara noastră au anunţat,

Cele mai mari bănci din România au reuşit, anul trecut, să fie mai profitabile decât nivelul mediu al întregului sistem

Chiar dacă cele mai mari bănci din ţara noastră au anunţat, pe parcursul anului trecut, o extindere rapidă a reţelei teritoriale, rentabilitatea a continuat să fie ridicată. Mai mult, primele cinci instituţii au reuşit, în 2006, să atragă o pondere mai mare a depozitelor din totalul sistemului bancar, decât nivelul înregistrat în anul precedent.

Concentrarea sistemului bancar la nivelul primelor cinci instituţii de credit - aceasta ar putea fi considerată principala caracteristică a anului trecut. Astfel, ponderea activelor deţinute de Banca Comercială Română, BRD - Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, Unicredit - HVB Ţiriac şi Banca Transilvania în totalul activelor sistemului bancar s-a majorat de la circa 58,2%, în 2005, la aproape 63% anul trecut. Totodată, depozitele atrase de cele cinci instituţii de credit au reprezentant, în 2006, circa 69,3% din totalul sistemului, nivelul fiind în creştere cu aproape un punct procentual faţă de anul 2005. Chiar şi la nivelul profitabilităţii pieţei bancare se poate observa o concentrare. Astfel, primele cinci instituţii au cumulat un profit net de aproape 540 milioane de euro, adică peste 83% din totalul de 647 milioane de euro. În schimb, în 2005, top cinci al sistemului bancar cumula circa 82% din profitul întregului sistem.

Competiţia pe piaţa creditelor se accentuează

Mai mult, 2006 este un an în care rentabilitatea activelor primelor cinci bănci s-a menţinut peste nivelul mediu înregistrat în piaţa bancară românească. Astfel, în timp ce, în 2006, rata medie de rentabilitate a activelor (profit/active) a fost de circa 1,29%, primele cinci bănci au înregistrat un nivel ce varia de la aproximativ 1,3% în cazul Raiffeisen Bank şi până la aproape 2,25% pentru BRD - Groupe Societe Generale.

Singurul segment pe care nu s-a înregistrat o tendinţă de concentrare la nivelul primelor cinci instituţii de credit îl reprezintă creditele acordate clientelei. În acest caz, competiţia băncilor comerciale din aşa-zisul pluton doi - instituţiile care au o cotă de piaţă ce variază între 3% şi 4% - a determinat o parte din clienţi, atât persoane fizice, cât şi companii, să nu aleagă o bancă din top 5 pentru a solicita un împrumut. Astfel, gradul de concentrare la nivelul primelor cinci instituţii de credit s-a redus uşor de la circa 67,6% în 2005 la aproximativ 67,2% în 2006.

Totuşi, o caracteristică poate fi considerată aproape generală pentru toate băncile. Principalul motor al creditării a continuat să fie reprezentat de împrumuturile pentru retail. Spre exemplu, în cazul BCR, creditele pentru populaţie au reprezentat cel mai dinamic plasament al băncii din 2006, cu o creştere de aproape 57% faţă de anul precedent. Iar în cadrul acestui segment de activitate, soldul creditelor de consum s-a majorat cu 70%.

Totodată, în cazul BRD - Groupe Societe Generale, creşterea creditelor pentru persoane fizice a fost de 113%, peste nivelul de 54% aferent împrumuturilor pentru companii. Iar Raiffeisen Bank a reuşit atât să înlocuiască portofoliul de credite pe termen scurt, cât şi să majoreze ponderea împrumuturilor pe termen mediu şi lung. La fel şi în cazul celorlalte două bănci, Unicredit Ţiriac Bank înregistrând un avans la creditele pe baza împrumuturilor de retail, iar portofoliul Banca Transilvania având contribuţii atât din partea clienţilor persoane fizice, cât şi juridice.

Extinderea teritorială şi consolidarea poziţiei în piaţă

Mai mult, declaraţiile celor cinci preşedinţi subliniază faptul că, în acest an, competiţia pe piaţa creditelor va fi acerbă. "În 2007, dobânzile vor rămâne sub presiune", a spus Stevan van Groeningen, preşedintele Raiffeisen Bank, cu ocazia prezentării rezultatelor financiare pentru anul 2006. La rândul său, Robert Rekkers, preşedintele Băncii Transilvania, sublinia faptul că "ţinta generală a instituţiei este aceea de a ajunge la un milion de clienţi activi". Pentru a atinge aceste obiective, banca a alocat un buget de 30 milioane de euro, destinat în special creşterii calităţii, perfecţionării sistemelor informatice şi de carduri şi, nu în ultimul rând, deschiderii a cel puţin 80 de unităţi. Iar Patrick Gelin, preşedintele BRD, precizează că, în anul curent, va investi între 35 şi 40 milioane de euro în deschiderea unor noi unităţi bancare şi în infrastructura IT. Astfel, bancherii mizează în 2007, ca şi anul trecut, pe menţinerea ritmurilor de creştere a activităţii, planificând investiţii de milioane de euro, atât pentru extinderea reţelei teritoriale, cât şi pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite.

Totuşi, în contextul relaxării creditării populaţiei, prin renunţarea la gradul maxim de îndatorare şi la avansul minim pentru creditele ipotecare, preşedinţii celor cinci bănci spun la unison că vor fi prudenţi în activitatea de creditare. Iar segmentul spre care îşi vor îndrepta atenţia va fi cel al persoanelor cu venituri ridicate, dezavantajat până în prezent de normele băncii centrale.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite