Firmele ocolesc transparenţa bursei şi preferă costul creditelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Analiştii pieţei de capital cred că băncile vor deveni mai stricte în finanţarea companiilor Cu toate că piaţa de capital reprezintă, practic, cea mai ieftină formă de finanţare,

Analiştii pieţei de capital cred că băncile vor deveni mai stricte în finanţarea companiilor

Cu toate că piaţa de capital reprezintă, practic, cea mai ieftină formă de finanţare, companiile româneşti aleargă tot la instituţiile de credit când au nevoie de bani. În timp ce în 2006 s-au finalizat, practic, numai două oferte publice iniţiale la Bursa de Valori Bucureşti, în valoare totală de 151,85 milioane de lei, creditele pe termen lung ale companiilor au crescut de 3,4 ori, în 2006, depăşind soldul de 2,3 miliarde de lei.

Fiecare formă de finanţare a firmelor are avantaje şi dezavantaje. Iar principalul atuu al pieţelor de capital îl reprezintă costurile reduse implicate de finanţarea prin bursă. Marian Lupu, director general adjunct la Estinvest Focşani, ne-a declarat că "tot mai multe societăţi listate îşi procură necesarul de finanţare folosind mecanismul bursei, majorând capitalul social şi cerând şi o primă de emisiune, plătită fără probleme de acţionari, avantajaţi de discountul faţă de preţul pieţei". De asemenea, şi în urma derulării ofertelor publice iniţiale (IPO), societăţile strâng sume importante. "În plus, odată listată societatea, finanţarea prin piaţa de capital se face fără proceduri prea complexe şi birocraţie ca în cazul creditelor bancare", adaugă Marian Lupu.

Prin bursă, companiile se finanţează după propriile criterii

Pe lângă costul ridicat al finanţărilor prin creditele bancare (la nivelul lunii martie, dobânda pentru împrumturile de peste cinci ani era de aproape 12%), un alt avantaj al pieţei de capital ţine de faptul că nu sunt cerute garanţii. Răzvan Paşol, preşedintele Intercapital Invest, spune că, după listare, "companiile îşi pot impune propriile criterii de finanţare, în timp ce la bănci sunt oferite produse standardizate". În plus, un alt câştig adus de piaţa de capital ţine de publicitate: "Avantajul imediat este vizibilitatea câştigată de companie", explică Paşol.

Băncile sunt foarte agresive în domeniul finanţării companiilor

Dacă în statele cu economii dezvoltate, companiile apelează la bănci pentru a-şi finanţa nevoile curente, în ţara noastră şi, în general, în statele excomuniste, lucrurile au stat uşor diferit, spune Laurenţiu Roşoiu, consultant de investiţii. "Piaţa de capital a apărut înainte de nevoia de finanţare prin bursă şi a fost dependentă de procesul de privatizare în masă", explică Roşoiu.

Abia în prezent, mediul economic începe să simtă nevoia unei pieţe bursiere care să poată oferi finanţare ieftină, consideră consultantul de investiţii.

Însă listările prin ofertă publică iniţială prezintă şi dezavantaje. "În primul rând, compania devine deschisă acceptării de noi acţionari. În plus, societăţile sunt constrânse la transparenţă şi rigurozitate în raportările pe care trebuie să le transmită, periodic către operatorul pieţei", explică preşedintele Intercapital Invest. Iar în cazul finanţărilor prin instituţiile de credit, garanţiile sunt cel mai mare dezavantaj, spun analiştii. Cu toate acestea, creditul bancar oferă, încă, o accesibilitate foarte mare. "Dacă băncile sunt, în prezent, foarte agresive pe finanţarea companiilor, în următorii ani mă aştept ca acestea să devină mai atente", conchide Paşol.

În economiile mature, companiile apelează la bănci numai pentru nevoile curente. De exemplu, în Statele Unite, pentru finanţările pe termen lung, este aleasă piaţa de capital, care deţine, în acest context, cea mai mare pondere.
Răzvan Paşol
preşedinte Intercapital Invest

Avantaje

Bursă

- Costuri reduse de finanţare;
- Criterii proprii pentru obţinerea surselor de bani;
- Vizibilitate fără costuri.

Bănci

- Credibilitatea (financiară) probată numai în faţa instituţiei de credit;
- Siguranţa obţinerii sumelor necesare în cazul depunerii garanţiilor

Dezavantaje

Bursă

- Transparenţă în raportări financiare;
- Acţionariat deschis;
- Mulţi oameni de afaceri percep bursa ca fiind, în continuare, speculativă.

Bănci

- Costuri ridicate;
- Birocraţie;
- Produse standardizate (avantaj pentru companiile care nu acceptă rigorile bursei).

Costurile unei prime oferte publice

Rolul pieţei de capital este de a finanţa companiile pe termen lung. "În economiile mature, rolurile sunt foarte clar definite. De exemplu, în SUA, pentru finanţările pe termen lung, este aleasă piaţa de capital, care deţine, în acest context, cea mai mare pondere. Companiile apelează la bănci numai pentru nevoile curente", explică Răzvan Paşol, preşedintele Intercapital Invest. Statisticile arată faptul că cheltuielile aferente Ofertelor Publice Iniţiale (IPO) reprezintă, pe pieţele europene, circa 4-5% din valoarea emisiunii, în Marea Britanie nivelul fiind de 7%. "IPO-urile desfăşurate la Bucureşti au costat undeva între 5% şi 10% din valoarea ofertei", subliniază Laurenţiu Roşoiu, consultant de investiţii. Roşoiu atrage atenţia că, dincolo de comisionul perceput de societatea sau consorţiul de societăţi de intermediere, care este în mod clar discutabil şi depinde de atât de mulţi factori, în demersul de realizare a unei oferte publice, companiile trebuie să ţină cont şi de costurile reprezentate de taxele şi comisioanele percepute de CNVM şi BVB:

Către CNVM se plăteşte:

- 0,15% - 0,25%, din valoarea ofertei publice efectuate în vederea admiterii la tranzacţionare a acţiunilor. Mai puţin pentru societăţi aflate în proprietatea statului (0,15%) şi mai mult pentru celelalte (0,25%);

- 2.500 de lei pentru aprobarea anunţului preliminar de ofertă publică;

- 2.500 de lei pentru aprobarea prospectului preliminar;

- 1.000 - 4.000 de lei/an pentru menţinerea valorilor mobiliare la CNVM.

Către Bursa de Valori Bucureşti se plăteşte:

- Tariful de procesare - 1.200 de lei (perceput de BVB pentru analiza documentaţiei de admitere la tranzacţionare sau a celei de promovare).

- Tariful de admitere la tranzacţionare - între 3.000 de lei şi 15.000 de lei, în funcţie de categoria la care se doreşte admiterea şi de valoarea capitalurilor proprii ale companiei. Reprezintă un tarif unic, datorat anticipat de emitent, corespunzator unei perioade de 12 luni, perioadă care curge de la data începerii tranzacţionării instrumentelor financiare în sectorul pieţei reglementate la vedere administrată de BVB.

- Tariful de menţinere la tranzacţionare - între 3.000 lei şi 15.000 de lei, în funcţie de categoria la care se doreşte menţinere şi de valoarea capitalurilor proprii ale companiei;

- Tariful de promovare - între 1.500 şi 7.500 de lei, în funcţie de categoria la care se promovează, şi de valoarea capitalurilor proprii ale firmei. Este un tarif de promovare din Categoria 2 în Categoria 1 şi din Categoria 3 în Categoria 2.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite