Poluarea, motiv de dispută între producătorii auto şi UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană vrea ca din 2012 să existe motoare nepoluante, însă marii constructorii spun că este mult prea devreme Producătorii de automobile din Europa nu sunt de acord cu

Comisia Europeană vrea ca din 2012 să existe motoare nepoluante, însă marii constructorii spun că este mult prea devreme

Producătorii de automobile din Europa nu sunt de acord cu propunerile avansate de Comisia Europeană de a fabrica motoare compatibile cu normele de poluare Euro 6 până în 2012 şi cer oficialităţilor amânarea acestei date. Constructorii spun că producerea de motoare mai puţin poluante necesită investiţii mult mai mari decât bugetele prognozate.

Asociaţia Constructorilor Auto din Europa (ACEA) a căzut de acord cu propunerea Comisiei Europene (CE), privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2), la 120 de grame pe kilometru, cel mai devreme începând cu anul 2015. Cel puţin aşa a declarat preşedintele asociaţiei, Sergio Marchionne, la deschiderea Salonului Auto de la Frankfurt.

Susţinut şi de ceilalţi şefi din industria auto, Marchionne, preşedintele grupului Fiat, a declarat că termenul final, adică anul 2012, nu poate fi îndeplinit. Preşedintele Fiat consideră că dacă legislaţia privind reducerea noxelor va fi aprobată de UE în 2009, producătorii auto vor avea nevoie de cel puţin şapte ani pentru a realiza proiecte viabile, altfel, totul devine forţat.

Comisia Europeană speră să aibă puse la punct primele schiţe privind reducerea poluării, cel mai târziu în primele luni din 2008. Însă, producătorii auto nu au privit cu ochi buni aşteptările CE şi spun că un asemenea plan nu poate fi aplicat pentru că în industria auto produsele sunt rezultatul unui proces de lungă durată, aşa că schimbările nu pot fi făcut de pe o zi pe alta.

Cu toată împotrivirea marilor constructori auto, comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas, alături de doi miniştrii germani, a avertizat că producătorii auto vor fi aspru sancţionaţi dacă nu vor trece la normele impuse de forul legislativ european.

Din 2012, limita de poluare trebuie să fie 120 grame/km

Preşedintele Fiat, Sergio Marchionne, a mai spus că industria europeană, precum cea energetică şi de infrastructură, ar trebui să se alăture celei auto pentru a lupta împreună pentru reducerea gazelor cu efect de seră. Preşedintele ACEA a ţinut să sublinieze că reducerea nivelului de poluare la 120 de grame pe kilometru este o ţintă realizabilă, însă, pentru a fi aplicată decizia, este nevoie de implicarea ambelor părţi în acest proces, producătorii auto, pe de-o parte, şi forurile legislative europene, pe de altă parte.

Preşedintele Valeo, unul dintre marii producători europeni de accesorii pentru industria auto, a declarat că grupul industrial pe care îl reprezintă a dezvoltat deja platforme destinate reducerii emisiilor de CO2. Oficialul Valeo a spus că implementarea de noi tehnologii care să reducă emisiile polaute vor creşte preţul unei maşini noi, în medie, cu 1.000-1.500 de euro.

Analiştii spun că europenii nu au reuşit să cadă de acord asupra acestei probleme, pentru că producătorii auto germani au în ofertă foarte multe modele cu propulsoare de mari dimensiuni. Motiv pentru care, spun analiştii, constructorilor germani le este aproape imposibil să respecte restricţiile drastice impuse de Comisia Europeană, în comparaţie cu producători precum Renault, Peugeot sau Fiat, în a căror ofertă predomină modele cu motorizări mici.

Ca să aplaneze diferendul, Sergio Marchionne susţine că nu este nicio diferenţă de opinie pe această temă între producătorii auto din cele trei ţări şi că industria europeană de profil este cât se poate de unită. Analiştii pieţei auto europene spun că UE trebuie să conceapă un sistem care să tragă un semnal serios în privinţa problemei poluării excesive.

Disputele ar putea atrage sancţiuni asupra producătorilor

O metodă la îndemână pentru autorităţile UE pare a fi taxarea maşinilor cu emisii foarte mari de dioxid de carbon, dar şi conceperea unei scheme care să ajute producătorii auto. Preşedintele General Motors, Richard Wagoner, consideră că marii constructori auto sunt capabili să conceapă, în viitor, modele cu propulsie hibridă, însă problema o va reprezenta preţul.

Şeful GM susţine că un astfel de automobil costă destul de mult, iar cumpărătorul trebuie să fie convins că nu a aruncat banii pe fereastră atunci când a achiziţionat o maşină ecologică. În legătură cu valorile de emisii poluante impuse de UE, Wagoneer spune că este nevoie de o perioadă de timp destul de mare pentru ca producătorii să reuşescă să adapteze liniile de producţie pentru modele hibride. Un punct de vedere interesant îl are preşedintele Peugeot, Christian Streiff, care susţine că principala problema nu o reprezintă tehnologia şi preţul final, ci competiţia pentru crearea unor modele tot mai ecologice.

Maşinile din UE, responsabile de 25% din emisiile de noxe

În strategia antiîncălzire a atmosferei, maşina ocupă o poziţie-cheie din punct de vedere atât al mediului, cât şi economic, şi social. Asta pentru că automobilele aflate în circulaţie în cele 27 de state membre ale Uniunii Europene sunt răspunzătoare de un sfert din totalul emisiilor de dioxid de carbon, iar industria automobilistică rămâne pe primele locuri printre sectoarele care produc bogaţie şi dau de lucru direct sau indirect unui număr de 12 milioane de cetăţeni.

Ce reprezintă normele de poluare

-primele norme Euro ce limitează cantitatea maximă de noxe în gazele de eşapament au fost introduse acum 14 ani. Odată cu apariţia lor, cerinţele pentru maşinile pe motorină diferă faţă de cele pe benzină;

-la 1 septembrie 2009 vor fi introduse noile norme de poluare pentru autovehiculele Euro 5, care vor reduce emisiile de particule ale motoarelor diesel cu 80%, ale celor pe benzină cu 25% şi emisiile de oxid de azot cu 20%;

-Euro 6 va intra în vigoare în 2014;

-standardele Euro 5 şi 6 revizuiesc actualele limite în domeniu, Euro 4, care sunt în vigoare de la 1 ianuarie 2005.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite