Piaţa auto nu iese din criză în acest an
0Jerome de Haan, şeful operaţiunilor din Europa Centrală şi de Sud-Est a producătorului de autoturisme Mazda, crede că piaţa auto românească nu-şi va reveni în acest an. Într-un interviu acordat „Adevărul“, Jerome de Haan vorbeşte despre provocările din România şi de planurile de viitor ale companiei japoneze.
Piaţa auto românească nu va recupera în acest an pierderile înregistrate în timpul crizei, în ciuda ieşirii tehnice din recesiune, crede Jerome de Haan, directorul diviziei pentru Europa Centrală şi de Sud-Est a producătorului japonez de autoturisme Mazda. „În general, revenirea are loc mai încet decât credeam", a declarat Jerome de Haan, directorul diviziei pentru Europa Centrală şi de Sud-Est a Mazda. „Personal, cred că rata şomajului are o influenţă mare asupra industriei auto, nu doar cifrele privind PIB şi creşterea economică", a adăugat acesta.
Criza şi-a lăsat amprenta asupra vânzărilor Mazda în România. „Bineînţeles, vânzările au scăzut faţă de nivelul de vârf din 2008. Ne aşteptăm ca vânzările din România să stagneze în acest an", a adăugat acesta. Chiar şi aşa, diferenţele dintre piaţa autohtonă şi celelate din regiune rămân vizibile. Polonia, Cehia, Slovacia şi Ucraina au recuperat mai repede pierderile din acest sector. Bulgaria, Serbia şi Croaţia îşi revin la fel de greu ca noi, iar Ungaria este încă în declin. „Ceea ce am înţeles astăzi, şi uneori uităm acest lucru, este că aici, în Europa de Est, criza a fost mult mai gravă."
Gropile, bucuria service-urilor
În ceea ce priveşte starea drumurilor în România, Haan vede partea plină a paharului: „Este bine pentru noi, pentru service-uri, vindem piese auto", glumeşte acesta. „Bineînţeles că drumurile bune sunt esenţiale oriunde, evident că există o diferenţă pentru industria auto dacă există drumuri bune", a continuat acesta.
Mazda are o cotă de piaţă de aproximativ 1% în România, considerabil mai mică decât în Austria (4%), Croaţia (3%) sau Ungaria (2%). Piaţa auto din România este diferită de oricare alta din cauza producătorului Dacia, crede Haan. „România este diferită pentru că Dacia reprezintă o mare parte din piaţă", a spus Haan, adăugând că restul statelor „nu au Dacia". Anul trecut, Mazda a vândut peste 800 de autoturisme în România, reprezentând o creştere de aproximativ 11% faţă de 2009.
CX-5, succes în România
Cu toate acestea, producătorul are planuri ambiţioase. „Ţintim spre o cotă de piaţă de 2-3%, adică între 3.000 şi 5.000 de unităţi, aşa că avem de lucru", spune Haan. Lansarea SUV-ului CX-5, un compact crossover, este primul pas în acest sens.
„Cred că CX-5 ne va ajuta. Cred că se va bucura de succes pe piaţa românească pentru că aveţi un segment amplu pentru utilitare sport, iar marca va deveni mai cunoscută prin acest model". SUV-ul va fi lansat la Salonul Auto de la Frankfurt, care va avea loc în această toamnă, şi va fi disponibil începând din 2012. Preţul acestui model nu a fost încă stabilit, însă el va fi unul competitiv cu principalii concureţi: Toyota, Volkswagen şi Honda. Mazda are planuri mari şi în ceea ce priveşte reţeua de dealeri din România.
În prezent, producătorul are 12 dealeri pe piaţa autohtonă. „Dealerii din România m-au impresionat. Sunt oameni de afaceri foarte activi şi dinamici. Poate ar trebui să construiască ei nişte drumuri".
"Rata şomajului are o influenţă mare asupra industriei auto, nu doar cifrele privind PIB şi creşterea economică."
Jerome de Haan
directorul Mazda pentru Europa Cetrală şi de Sud-Est
Mazda n-a scăpat de „efectul Fukushima"
Întreaga industrie auto din lume a fost afectată de dezastrul din Japonia de la 11 martie. De atunci şi până la sfârşitul lunii aprilie, la nivel global, s-au fabricat cu 600.000 de maşini mai puţin faţă de producţia normală ca urmare directă a evenimentelor. Mazda a simţit de asemenea consecinţele cutremurului urmat de valurile tsunami, producţia scăzând cu 30.000 de unităţi.
Compania îşi va reveni de pe urma dezastrului abia la sfârşitul acestui an, în octombrie-noiembrie, crede Jerome de Haan. În plus, gama de culori pe care producătorul o oferă pentru maşinile sale a avut de suferit, alături de întreaga industrie, atunci când singura fabrică din lume care producea un anumit pigment s-a închis din cauza avariilor produse de cutremur.
Cu toate acestea, toate comenzile care fuseseră efectuate până la acea dată au fost onorate la timp, iar clienţii nu au avut de suferit de pe urma evenimentelor, a spus directorul regional.