Honda CR-Z, o combinaţie reuşită între eco şi sport
0„Adevărul“ a testat unul dintre cele mai interesante coupé-uri de pe piaţa din România. Honda CR-Z te provoacă să o conduci când ecologic, când sportiv.
Timpul se precipită şi treptat în viaţa noastră îşi vor face loc şi maşinile eco. La început, cele hibride şi, pe urmă, cele electrice. Este un moment important în viaţa vehiculelor eco deoarece apar primele autoturisme de nişă, cele cu pretenţii sport. Un astfel de model este CR-Z, produs de Honda. Un coupé compact cu sistem de propulsie hibrid, ţinută şi look sport. Urmaşa mai avansată a lui CRX (coupé agil construit de Honda între 1984 şi 1991), are un motor i-VTEC de 1,5 litri de 114 CP, combinat cu sistemul IMA, parte din acest sistem este un 14 CP.
Având în vedere aceste cifre, dar şi faptul că CR-Z este înainte de toate eco, maşina nu oferă senzaţii tari, nici măcar la nivelul unui hot-hatch. Totuşi, este uşoară, agilă şi nu a consumat mai mult de 6,5 litri de benzină la 100 de kilometri, indiferent cât de mult am ţinut-o pe modul sport. Puterea maximă oferită de grupul motopropulsor este de 124 CP. Sistemul IMA este moştenit de la Insight şi se bazează pe un acumulator NiMH de 100,8 V.
CR-Z arată de parcă a fost desenat de un designer obsedat de geometrie, linia capotei este joasă, iar encartamentul lat. Sunt prezente şi trăsăturile specifice Honda, cum ar fi luneta despărţită în două de un eleron aerodinamic, precum şi unghiul îngust de înclinare a plafonului. Designul părţii spate este inspirat de cel al lui Insight, blocurile optice nefiind cele mai reuşite.
Comenzile de pe bord sunt futuriste, iar poziţia de conducere este joasă
Interior futurist
Ţinuta de drum este foarte bună, CR-Z stă foarte bine în curbe datorită lăţimii sale, suspensiile sunt destul de „tari", lucru specific maşinilor sportive. După cum spuneam, CR-Z nu este o maşină incredibil de rapidă, dar motorul electric îi oferă o tracţiune superioară la turaţii joase, care te face să crezi că ai sub capotă un motor mai mare. La apăsarea butonului verde eco însă totul se schimbă, direcţia devine mai „moale", iar motoarele răspund mai lent la impulsurile din pedala de acceleraţie.
Deşi interioarele Honda sunt inovatoare, înăuntrul CR-Z, această senzaţie este amplificată. Butoanele de pe bord vă vor fi la fel de familiare ca cele ale unei navete stelare. Instrumentarul de bord este foarte plăcut şi are integrate un turometru analogic şi un vitezometru digital.
Cercul care marchează vitezometrul indică şoferului cât de economic conduce: dacă este verde, eşti eco, dacă devine albastru-închis, înseamnă că nu foloseşti resursele bine, iar dacă foloseşti maşina în modul sport, devine enervant de roşu. Designul interior al japonezei eco parcă te poartă în viitor aproximativ 10 ani. Poziţia de conducere este una joasă, specifică coupé-urilor sport. Deşi producătorul o prezintă ca pe o maşină 2+2, renunţaţi la ideea de a mai duce încă trei persoane cu CR-Z, pasagerii din spate vor intra cu greu şi nu se vor simţi nici bine.
+
- Portbagaj destul de mare pentru un coupé.
- Ţinuta de drum bună.
- Poziţia de conducere este joasă, ergonomia este bună.
-
- Locurile din spate nu pot fi folosite la drumuri lungi.
- Blocurile optice spate nu sunt foarte reuşite.
- Nu merge doar cu motorul electric.
Honda CR-Z 1.5 SOHC i-VTEC
- 0-100 km/h: 9,9 sec.
- Viteza maximă: 200 km/h
- L/l/î: 4.080/2.014/1.395
- Masă proprie: 1.198 kg
- Volum portbagaj (l): 214
- Cilindree (cmc): 1.497
- Putere (CP): 124 (combinată)
- Acumulator: NiMH
- Consum mediu: 5,8 l/100 km (în test)
- Cutie de viteze: manual, 6 trepte
- Preţ: 26.015 euro
Rivalii Honda CR-Z
Hyundai Veloster nu este un coupé eco, dar este o maşină interesantă. Semicoupéul coreean are atuurile sale, dar sportivitatea nu se află printre ele.
Toyota Auris Hybrid, versiunea hibridă a compactei japoneze, este un rival de temut. Are de partea sa preţul şi un sistem hibrid avansat, ca design este banală.
Renault Megane Coupe, compacta franceză în versiunea cu trei uşi, arată destul de interesant. Totuşi, mai avem de aşteptat până vom vedea o versiune hibridă sau electrică a Megane.