Zăpada a umflat încasările atelierelor auto
0Într-o zi normală, un service de roţi are 30 de clienţi. La prima zăpadă, numărul acestora a ajuns la 100. Un schimb de anvelope de vară cu cele de iarnă costă, în medie, aproape 200 de lei. Dacă sunt înlocuite roţile cu totul, atunci plăteşti numai 100 de lei.
Încă o dată, iarna a luat prin surprindere autorităţile, care nici de data asta nu au reuşit să facă faţă provocărilor naturii, iar şoselele au devenit un coşmar. Totuşi, pe lângă edili, şi conducătorii auto au reuşit să fie prinşi pe picior greşit. Conform statisticilor, în luna decembrie rămân imobilizate cu 50% mai multe maşini decât în restul anului.
Îmghesuială mare la service
În afara bateriilor slabe, conducte sau uşi îngheţate, multe maşini rămân imobilizate în zăpadă sau patinează haotic, generând accidente sau avarii din cauza că sunt echipate cu anvelope de vară, iar acestea de multe ori au o uzură avansată. Specialiştii pe probleme de trafic şi siguranţă rutieră sunt unanimi în a recomanda să ne pregătim din timp, ca să nu fim surprinşi de nămeţi, îngheţ sau viscol.
Asta dacă mai găseşti vreun loc la service. Zilele trecute, cozile la vulcanizări şi service-urile de anvelope erau ca cele de pe vremea lui Ceauşescu la staţiile Peco . La Autosoft, în unitatea de pe Şoseaua Fundeni, erau nu mai puţin de 20-30 de maşini care aşteptau la cele patru rampe, cât numără atelierul.
„Am încercat să parchez maşina pentru a discuta cu cineva pentru o posibilă programare, însă m-am lăsat păgubaş. Nu mai aveam unde să parchez maşina din cauza nămeţilor de zăpadă de pe marginea şoselei", spune Gabriel V., un bucureştean care conducea un Fiat Punto.
Şi la service-ul de pe şoseaua Fundeni cozile formate la service erau formate din zeci de maşini.
„Vânzările în aceste zile au crescut cu peste 80%", ne spune un reprezentat al service-ului de pe Fundeni.
Vânzări explozive
Marcel Sârmache coordonatorul service-ului Şama Service Roţi din Bucureşti, spune că încasările de la prima zăpadă şi până în prezent au explodat de-a dreptul. Nu avem timp nici să respirăm", spune Sârmache. Marcel Sârmache spune că cine nu şi-a cumpărat acum caucicuri de iarnă, ori ia de pe stoc, ceva mai vechi, ori aşteaptă luna ianuarie. Recunoaşte că în acest moment foarte puţini şoferi au maşinile echipate corespunzător pentru sezonul rece.
„În Bucureşti, numai 30% dintre autovehicule au cauciucuri de iarnă montate, iar în ţară este jale: sub 15% dintre maşini", conchide coordonatorul service-ului Şama, din bulevardul Ferdinand.
La fel ca anul trecut
În ceea ce priveşte situaţia vânzărilor producătorilor de anvelope, Ovidiu Balan, director general pentru România şi Bulgaria al Goodyear Dunlop Tires România, a declarat că segmentul de iarnă reprezintă 50% din vânzările de anvelope. Acesta estimează că, în condiţiile actuale ale crizei financiare globale, vânzările se menţin la o valoare echivalentă cu cea de anul trecut.
De ce trebuie să folosim cauciucuri de iarna?
Unii recomandă folosirea anvelopelor de iarnă în perioada octombrie-martie. Specialiştii mai pretenţiosi spun că este bine să montezi asemenea anvelope atunci când temperatura medie coboară sub şapte grade Celsius. Motivul este că la temperaturi sub această valoare, anvelopele de iarnă scurtează considerabil distanţa de frânare pe şoselele ude sau pline de nămeţi.
Prin natura amestecului folosit, când scade temperatura, cauciucurile de vară devin mai rigide, în timp ce anvelopele de iarnă rămân elastice, astfel asigurând o aderenţă sporită pe polei sau zăpadă.
între 130 şi 1.300 de lei
În funcţie de producător, anvelopele de iarnă au preţuri cuprinse între 130 şi 1.300 de lei bucata. Cele mai ieftine sunt pentru autoturismul Daweoo Tico, iar cele mai scumpe sunt anvelopele pentru camioane.