"Stiu mii de cazuri de acte normative care nu se pun in aplicare"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Peste dosarele cu anchetele Corpului de Control s-a asezat praful * "Eu prefer sa fac si sa tac", spune seful CCG, referindu-se la declaratiile incendiare ale sefului sau pe linie administrativa, Ionel Blanculescu

Dupa un inceput fulminant presarat cu declaratii de presa pompoase si controale de a caror finalitate nu a mai auzit insa nimeni, seful Corpului de Control al Guvernului vrea sa se ocupe cu altceva. Victor Ponta isi doreste ca, in viitoarea Cancelarie a premierului, sa fie umbra lui Adrian Nastase si "ceasul cu alarma" care sa-i aminteasca, zilnic, sefului Guvernului de promisiunile facute si neonorate. Ponta recunoaste ca "marile sale anchete", cum ar fi "Vilele de protocol", Stadionul "Lia Manoliu", Cazul "Puwak" sau "Busteni", au ramas in coada de peste.
- Care va fi locul Corpului de Control al primului-ministru in viitoarea organigrama a Guvernului? - Propunerea noastra pentru reorganizarea Guvernului, pe care premierul a gasit-o destul de interesanta, a fost aceea de a vedea daca acest Corp de Control mai are un rol clar, avand in vedere infiintarea Autoritatii Nationale de Control. Noi vrem sa fim inclusi in aceasta Cancelarie, unde Corpul de Control, nu stiu daca exact asta va fi denumirea, ar trebui sa verifice modul in care se pun in practica deciziile luate de primul-ministru. Adrian Nstase ia anumite hotarari la Bruxelles sau oriunde in alta tara, iar cand ajunge la Bucuresti se pierd in birocratie. Alte decizii le ia la Botosani sau Teleorman, la Guvern, or, e foarte greu ca pe urma primul-ministru sa vada daca s-au respectat aceste propuneri pentru ca vin altele si altele din urma. Eu cred ca am fi mult mai eficienti pentru activitatea Cabinetului, daca ne-am transforma in acel ceas cu alarma care spune: Domnule premier, vedeti ca ati spus la cinci ministere sa faca un lucru si nu l-au facut. Cred ca asta intelege Uniunea Europeana cand spune ca nu avem capacitate administrativa: nu avem capacitatea de a pune in practica ceea ce noi vrem. Nu stim sa dam dispozitii mai jos: ministrul la secretarul de stat, acesta la directorul general si asa mai departe...Eu stiu mii de cazuri de acte normative care nu se pun in aplicare.
- S-a tot vorbit despre faptul ca in viitoarea Cancelarie a premierului rolul lui Victor Ponta va fi acela de purtator de cuvant. Vi s-a propus preluarea unei asemenea functii? - S-a vorbit la nivel ipotetic, insa pana la a prelua eu acest post mai este mult. Intr-o astfel de functie trebuie sa fii pregatit, relatia cu presa este ceva mai dificil decat cea cu OLAF. In orice Guvern occidental purtatorul de cuvant este al doilea om dupa primul-ministru. La noi, prin traditie, nu a fost asa, insa in mod clar pe viitor cel care va tine legatura cu media va avea un asemenea rol. La noi, cei care ocupa aceste posturi nu au avut intotdeauna acces la informatii, uneori au aflat de la dvs lucruri pe care ei trebuiau sa le stie. E o sarcina ingrata aceea de purtator de cuvant.
- Odata cu infiintarea Autoritatii Nationale de Control, in subordinea careia sunteti si dvs din punct de vedere administrativ, despre Corpul de Control nu s-a mai auzit mai nimic. Ici, colo cate un control pe programul "Lapte si corn" si cam atat. Care au fost motivele acestei "discretii"? - Dupa infiintarea ANC a existat o mare confuzie... fiecare ce face, nimeni parca nu mai stia ce are de facut. De altfel, au existat niste paralelisme si neintelegeri referitoare la atributii, motiv pentru care am bagat aceasta institutie voit intr-un con de umbra. Partea de comunicare, asa cum a fost ea conceputa, mai buna sau mai rea, nu-i treaba mea sa o judec, a trecut la ANC, la domnul Blanculescu, iar eu am considerat ca nu-i cazul sa vorbim amandoi. Noi nu facem declaratii pompoase. In general, eu am o atitudine ceva mai discreta. M-am ferit sa anunt lucruri foarte spectaculoase, pentru ca am o experienta ca procuror si mereu aveam tendinta sa spun: l-am prins pe hotul cel mare... si imi dadeam seama ca lucrurile nu sunt chiar asa de simple, ca nu mi-am dat seama ca l-am prins sau ca nu-i asa de mare . Apoi e mai bine sa nu anunti ceva spectaculos, pentru ca mai apoi sa nu fie asa. Noi am avut o activitate usor separata de ANC. Eu am o relatie de colaborare cu domnul Blanculescu, insa atributiile mele nu au legatura directa cu ale dansului...Eu si domnul Blanculescu nu avem un mod de gandire identic asupra a ceea ce inseamna activitatea de control. Din punctul meu de vedere, suntem in echipa condusa de acelasi antrenor...si orice alte orgolii nu conteaza.
- Anul trecut ati anuntat mai multe anchete, care de care mai spectaculoase, insa majoritatea au ramas la stadiul de constatari. Opinia publica nu a auzit de masuri concrete in cazuri precum "Puwak", "Busteni", "Vilele de protocol" sau Stadionul "Lia Manoliu" . Ce s-a intamplat cu aceste dosare? - Nu eu trebuie sa iau masuri. Eu sunt medicul care pune diagnosticul. Sincer sa fiu, nu am urmarit sa vad ce s-a intamplat mai departe, daca s-a luat sau nu vreo decizie. Spre exemplu, in cazul privatizarii Nitramonia Fagaras, noi am sesizat Parchetul. Punctul nostru de vedere: au fost niste probleme acolo la privatizare si dupa cate stiu in acest moment exista o cercetare penala. Am trimis si la APAPS concluziile noastre. De fapt, aceasta este problema principala a noastra. Luam foarte multe decizii extrem de frumoase si de intelepte dupa care acestea se pierd intr-un aparat birocratic care ne depaseste de cele mai multe ori. De altfel, acesta este si genul de problema pe care il avem cu UE. Promitem, semnam acordurile, avem intentia sa le facem, dupa care ne luam cu alte treburi si ne dam seama peste sase luni sau un an ca noi am zis si cu asta am ramas. Totdeauna exista: stiti eu am dat-o la altii, care la randul lor au dat-o la altii. Si incepem sa umblam sa facem investigatii...Facem note de control, spunem ca exista lucruri rele si, mai departe, la intrebarea logica si concreta ce s-a intamplat dam din umeri. In cazul "Lia Manoliu" n-a mai urmarit nimeni sa vada daca s-au dat banii inapoi sau nu. Pornim foarte curajosi, spunem niste lucruri si usor ne impotmolim.
- Proiectul de lege privind asocierea evaziunii fiscale cu crima a creat o adevarata revolutie in mediul de afaceri romanesc. Vi s-a cerut parerea in elaborarea acestui act normativ?
-Nu mi s-a cerut parerea. Nu am fost de acord cu termenul de crima, este o greseala juridica sa folosesti un asemenea termen. Sunt de parere ca legislatia romaneasca trebuie imbunatatita, insa orice modificare legislativa trebuie sa fie dublata de lucruri concrete in teren, pentru ca altfel noi ne tot prezentam cu legi frumoase, bune..., dar care nu ajuta la nimic.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite