România, pe ruta gazelor caspice spre Europa
0Preşedinţii României, Georgiei şi Azerbaidjanului şi premierul Ungariei au semnat ieri declaraţia de susţinere a proiectului AGRI, prin care gazele lichefiate azere vor ajunge în Europa traversând ţara noastră.
România este aproape de a deveni parte a primei rute de transport al gazelor din Azerbaidjan în Europa. Şefii de stat din România, Azerbaidjan şi Georgia, premierul Ungariei şi oficiali din domeniul energetic din aceste ţări s-au reunit la începutul acestei săptămâni la Baku, capitala Azerbaidjanului, la summitul dedicat proiectului AGRI (Azerbaidjan - Georgia - România Interconnector), care presupune transportul gazelor lichefiate în Europa, prin România şi Georgia.
Concret, gazele vor ajunge din Azerbaidjan la ţărmul georgian al Mării Negre, unde sunt lichefiate şi încărcate pe vase speciale. La Constanţa va fi construit un terminal de regazeificare, de unde resursele vor fi transportate spre restul Europei prin conductele Arad-Szeged şi Giurgiu-Ruse, ajungând până la Baumgarten (Austria), un important centru de distribuţie a gazelor în Europa.
Noua rută de transport al gazelor nu va alimenta doar România, ci şi alte ţări precum Ungaria, Bulgaria, Turcia şi Ucraina, care sunt interesate de proiect, a declarat ministrul azer al Energiei, Natig Aliyev, citat de publicaţia locală Trend Capital. Potrivit acestuia, AGRI ar putea transporta între două şi opt miliarde de metri cubi, iar costurile variază între 1,2 miliarde şi 4,5 miliarde de euro, în funcţie de capacitate. Opt miliarde de metri cubi înseamnă 60% din consumul de gaze de anul trecut al României.
Mai ieftin şi mai rapid decât Nabucco
Ieri, în cea de-a doua zi a summitului energetic de la Baku, preşedinţii celor trei state iniţiatoare - România, Georgia şi Azerbaidjan -, împreună cu premierul Ungariei, au semnat declaraţia politică de susţinere a acestrui proiect. Şeful statului român, Traian Băsescu, a arătat că, peste trei ani, consumatorii europeni vor putea utiliza deja gaze provenite din Azerbaidjan, aduse prin noua rută AGRI.
„Este cel mai ieftin proiect dintre alternativele vehiculate de transfer al gazului din zona caspică şi din Asia Centrală către piaţa europeană. Fie că vorbim despre South Stream, fie că vorbim de Nabucco, din punctul de vedere al preţului acesta este cel mai competitiv proiect", a declarat Traian Băsescu, citat de Mediafax.
Spre comparaţie, Nabucco este estimat la 7,9 miliarde de euro, iar South Stream la peste 20 de miliarde de dolari. Totodată, proiectul AGRI are potenţialul de a fi dezvoltat şi pe dimensiunea estică, prin atragerea şi a altor furnizori precum Turkmenistanul, a mai spus Băsescu.
Astfel că AGRI ar putea deveni primul proiect de transport al gazelor caspice spre Europa pe coridorul sudic, urmând să fie gata înaintea conductei Nabucco, estimatî a fi funcţională abia în 2015.
„AGRI nu trebuie privit ca fiind în competiţie cu proiecte precum Nabucco, întrucât Nabucco se concentrează pe un volum mare de gaze din mai multe ţări", a ţinut să precizeze Aliyev.
Glumele lui Băsescu la Baku
Băsescu a mai arătat că cele patru state semnatare ale declaraţiei de la Baku îşi asumă realizarea proiectului până la un anumit punct, după care vor fi invitate companii private în proiect. „Terminalele (de gaze lichefiate - n.r.) nu se vor numi Aliyev, Băsescu sau Orban, ci vor fi ale companiilor private. Rolul nostru este să facem proiectul să pornească, să finalizăm până la un nivel de proiect, după care să invităm societăţile private", a mai arătat şeful statului român.
Remarca lui Băsescu referitoare la denumirea terminalelor l-a determinat pe premierul Ungariei, Viktor Orban, să dea următoarea replică: „Având în vedere implicarea preşedintelui Băsescu, terminalul din Ungaria sigur nu se va numi Orban, dar cel de la Constanţa ar trebui să se numească Băsescu".
Totodată, Băsescu a ţinut să precizeze că denumirea proiectului AGRI poate însemna şi „I agree", adică „sunt de acord" în limba engleză.
Ce este gazul lichefiat
Gazul lichefiat este un gaz natural, predominant metan, care a fost transformat temporar în lichid pentru a fi mai bine transportat şi depozitat. În prezent, în lume există circa 25 de terminale pentru lichefierea gazelor şi aproximativ 80 pentru regazeificare.
Cofinanţare din bani europeni
Producătorul român de gaze de stat Romgaz şi companiile similare din Azerbaidjan şi Georgia au semnat ieri acordul pentru înfiinţarea unei societăţi mixte, cu sediul la Bucureşti, care va dezvolta proiectul AGRI. Fiecare parte va avea 33% din acest joint venture, care se va ocupa de realizarea studiului de fezabilitate şi de identificarea surselor de investiţii.
„Împreună cu premierul Ungariei, vom face mutările necesare pentru ca studiul de fezabilitate să fie cofinanţat de Uniunea Europeană. În prezent, un studiu privind terminalul de gaze lichefiate de la Constanţa este finalizat, urmând să fie punctul de start al studiului privind întregul proiect", a punctat Traian Băsescu, citat de agenţia de ştiri news.az.