Patronatele vor să gestioneze fondurile UE pentru formarea profesională
0Fondurile europene pentru dezvoltarea resurselor umane se vor ridica la aproximativ 500 milioane de euro anual
Cu un pas în Europa, fondurile de care vom beneficia după integrare încep să stârnească interesul patronatelor. Ele vor să fie implicate în decizia gestiunii banilor, prin intermediul comitetelor sectoriale din care fac parte.
Uniunea Generală a Industriaşilor din România 1903 (UGIR 1903) şi Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a Adulţilor (CNFPA) doresc legiferarea comitetelor sectoriale ca "integratori de proiecte" de formare profesională pentru fondurile europene. CNFPA şi UGIR 1903 vor ca politicile şi programele care vor fi susţinute şi propuse guvernului pentru finanţare din fondurile europene să fie stabilite la nivelul comitetelor sectoriale. Pe de altă parte, autorităţile văd posibilă implicarea lor din postura de beneficiari. "Comitetele pot să devină beneficiari ai fondurilor europene, dacă fac programe", ne spune Cristina Iova, director general în cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Fondurile europene pentru dezvoltarea resurselor umane se vor ridica la aproximativ 500 milioane de euro anual. CNFPA sprijină înfiinţarea comitetelor sectoriale şi coordonează activitatea acestora. Comitetele sectoriale sunt organisme consultative formate din sindicate şi patronate. În prezent, există înfiinţate 21 de astfel de comitete din cele 23 de sectoare de activitate în care se pot înfiinţa.
"Credem că nu este normal ca aceste entităţi să nu fie recunoscute drept integratori la nivelul diverselor sectoare ale economiei naţionale pentru proiecte europene care pot fi finanţate din fondurile structurale şi nu numai", consideră Ioan Cezar Corâci, preşedinte al UGIR 1903. Printr-un comunicat de presă comun, cele două organizaţii pun chiar în discuţie viabilitatea utilizării fondurilor europene în lipsa implicării comitetelor sectoriale. "Există riscul real ca o parte din aceste fonduri să nu poată fi utilizate fără nominalizarea expresă în legislaţia românească a rolului comitetelor sectoriale ca integratori de proiecte de formare profesională", se arată în comunicat.
"Nu se poate face formare gândindu-te la ce i-ar trebui unui angajator, ci doar întrebând angajatorul de ce are nevoie în materie de competenţă a forţei de muncă", spune Victor Iliescu, preşedintele CNFPA, care crede că nevoile pieţei forţei de muncă sunt cel mai bine cunoscute de comitetele sectoriale. Statutul comitetelor a fost stabilit prin Acordul tripartit privind Cadrul Naţional al Calificărilor, semnat de Guvernul României, confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional şi confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional.
Comitetele sectoriale sunt structuri de dialog social, organizate la nivelul sectoarelor de activitate stabilite de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor. În cadrul unui sector de activitate se poate înfiinţa un singur comitet sectorial. Ele se înfiinţează prin acordul partenerilor sociali reprezentativi la nivel sectorial. Pentru înfiinţarea unui comitet sectorial este necesar acordul a cel puţin două organizaţii, una patronală şi una sindicală, reprezentative la nivel sectorial. Din comitetele sectoriale mai pot face parte: ministere, autorităţi de reglementare, asociaţiile profesionale, alte organizaţii reprezentative pentru acest sector.
Atribuţiile comitetelor sectoriale:
* participă la dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea şi certificarea competenţelor
* susţine promovarea sistemului de formare şi evaluare pe bază de competenţe
* participă la dezvoltarea şi actualizarea sub coordonarea CNFPA a calificărilor relevante pentru fiecare domeniu
* validează calificările şi standardele asociate calificărilor
* recomandă specialişti pe domenii ocupaţionale pentru realizarea analizei ocupaţionale pentru definirea competenţelor şi a calificărilor, precum şi pentru evaluarea şi certificarea pe bază de standarde şi avizează lucrările efectuate de aceştia.
* încurajează participarea organizaţiilor şi a persoanelor la formarea profesională continuă şi la învăţământul profesional şi tehnic